L
Bowser Bowser skrev:
I min kommun får man ta hand om matavfall på sin egna tomt, men då endast genom kompostering med godkänd behållare just för att inte ohyra ska lockas fram. Torde vara samma lika i övriga sverige kan man ju tycka.
Just det ja! Tack..det har du rätt i!
Lowely

L
A ArneTW skrev:
Är du eller nån granne som lägger ut rester?

Oavsett är det väl inte tillåtet att utsätta andra för hälsorisker men att stoppa det på annat sätt än att be vederbörande snällt kan bli svårt.

/ATW
Nej inte jag grannen. Går inte att prata med grannen. Luft i huvudet!
Lowely

L
useless useless skrev:
Tyvärr har ju TS uppfattningen att kommunen inte vet någonting, kan någonting eller gör någonting förutom att bränna våra pengar, så den vägen är inte framkomlig.
Det är ingen uppfattning. Snarare min erfarenhet. Och dom skulle heller inte bemöda sig att komma ut om jag ringde! Tyvärr
Lowely

L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Djur svälter ihjäl i drivor på vintern, men det lär de göra oavsett stödmatning. Den enda effekten stödmatningen kan ge därvidlag är att populationen lär öka, men redan nästa år är nog djuren så många att vissa svälter ihjäl igen. Även om Malthus hade fel om mänsklighetens befolkningsutveckling stämmer hans teorier bra på andra djur.

Beträffande TS situation borde det gå att anmäla till miljöförvaltningen och få det klassat som sanitär olägenhet och att grannen får ett föreläggande om att sluta. I alla fall om vi pratar om inom detaljplanerat område. På landet måste man nog acceptera lite mer.
När man bor på landet ska man acceptera allt känns det som. Men håller med om att man måste acceptera lite mer. Fast jag undrar var gränsen ska dras.
Lowely

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Bönderna stödmatar väl bara dom djur som kan bli intressanta för jakt?
Ja. Och trodde det skulle bli mindre vildsvin. Men de såg till att det blir mer.
Lowley

L Lowley skrev:
När man bor på landet ska man acceptera allt känns det som. Men håller med om att man måste acceptera lite mer. Fast jag undrar var gränsen ska dras.
Lowely
Ja, när man slipper att någon annan planerat ens miljö i detalj får man nog ta det onda med det goda att de inte heller bevakar den i detalj. Men mycket av miljöreglerna gäller ju på samma vis oavsett, så upplevs det som ett miljöproblem och ni inte kan lösa det själva skulle jag anmäla det. Grannen lär förstås inte bli minutövervakad, men för många kan det trots allt räcka med att få veta att det man gör är olagligt.

L Lowley skrev:
Ja. Och trodde det skulle bli mindre vildsvin. Men de såg till att det blir mer.
Lowley
Nja, det är nog de jaktintresserade som använder åtel för att locka gris inte för att stödfodra, grisen är en allätare har enklare med mat än t.ex. rådjur.
Det som kan hjälpa till att hålla nere vildsvinstammen är en riktigt kall vinter, men speciellt februari och mars, när kultingarna föds.

L Lowley skrev:
Lowley
Japp, nu inväntar vi bara Efterfrågan, nu när Utbudet finns.

Staffans2000
L Lowley skrev:
Nej inte jag grannen. Går inte att prata med grannen. Luft i huvudet!
Lowely
Det är inte så, att grannen, han med "luft i huvudet", är urled på att bli tillrättavisad av sin besservissergranne?

Staffan

L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är inte så, att grannen, han med "luft i huvudet", är urled på att bli tillrättavisad av sin besservissergranne?

Staffan
Det är tråkigt att du pratar om mig på det viset. För du känner inte mig. Och jag har inte pratat med denne granne på flera år. Och inte heller tillrätta visat honom. Och det är egentligen inte han som bor där. Utan en tant . Och om jag säger som så.. så får han vare sig prata, ta kontakt, lr beträda min tomt. Enligt polisen. Och om han nu har fått den lagen på sig. Som det hålls ganska hårt på! Så tror jag nog att det är du som inget vet. O vad mig anbelangar så säger det mer om dig som kalllar mig besserwisser. Men du vet när en kvinna har åsikter då kan det vara svårt för män som inte har självkänsla att ta det. O ja du... jag har aldrig mer än av dig blivit kallad besserwisser. Och har som sagt bara vänt mig till kvinnan som äger huset o tomten. Såå. Tycker nog du borde ha mer kött på benen än så ,när du skriver dina påhopp
Lowley

• Gilla
Morfar68
  • Laddar…
Staffans2000
Det är inte så,
Hejsan Lowley!

Hade du läst lite noggrannare, hade du sett att jag skrev i frågeform. Ditt kön har jag överhuvudtaget inte reflekterat över, trots att jag då och då tror mig kunna avgöra skribentens biologi, på sättet denne uttrycker sig.
När du skriver kommentarer likt denna "Men synd att kalla det tomt. Växer bara sly där nu." och liknande, framstår du som en väldigt jobbig granne. En riktig Besservisser, helt enkelt.

Staffan

L
Hejsan Lowley!

Hade du läst lite noggrannare, hade du sett att jag skrev i frågeform. Ditt kön har jag överhuvudtaget inte reflekterat över, trots att jag då och då tror mig kunna avgöra skribentens biologi, på sättet denne uttrycker sig.
När du skriver kommentarer likt denna "Men synd att kalla det tomt. Växer bara sly där nu." och liknande, framstår du som en väldigt jobbig granne. En riktig Besservisser, helt enkelt.

Staffan
Nej inte jobbig granne. För slytomten vet inget. O pratat heller
inte med honom.sen är det så att han inte bor där. Ja har man åsikter här i sverige o om man är bestämd med dom . Så är man en besserwisser. Men slå upp ordet du.
Lowley

• Gilla
Sorken50
  • Laddar…
Cheesen
L Lowley skrev:
Hej.
Jag undrar om man får lägga ut sin egen mat som blir över till alla djur? Blir det inte sanitär olägenhet. För det är varje dag. Det är möss ,råttor katter ,rådjur mm. Och kopiösa mängder med fågelfrön både på fram o baksidan av huset. Och inte så trevligt på min tomt. Med gamla ostskalkar. Och katten dragin in på trappan en fettsvål. Och inte lite fågelbajs inne på altanen .Inglasad. med en öppning
Men inte trevligt
Lowley
Det är reglerat.
http://djur.jordbruksverket.se/amne...hutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html

• Gilla
Lowley
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Hej.
Jag undrar om man får lägga ut sin egen mat som blir över till alla djur? Blir det inte sanitär olägenhet. För det är varje dag. Det är möss ,råttor katter ,rådjur mm. Och kopiösa mängder med fågelfrön både på fram o baksidan av huset. Och inte så trevligt på min tomt. Med gamla ostskalkar. Och katten dragin in på trappan en fettsvål. Och inte lite fågelbajs inne på altanen .Inglasad. med en öppning
Men inte trevligt
Lowley

Det där låter ju bara som hon matar fåglar - fettsvål och ost.. fågelfrön.

Eftersom din granne var en man, som inte bor där och som inte får gå in på din tomt - men numera är en tant....
Så borde du väl kunna prata med tanten, att tex knyta fast de stora fågelmatsbitarna?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Är det samma granne som inte tar ner sina granar, eller en annan?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.