Hej
Jag vill mäta energiförbrukningen på mina vägguttag mha min dator.
Finns det några billiga mätare med rs232 eller USB interface?
Hur gör man detta billigast?

Jag skulle även vilja mäta varvtalet på en träningscykel mha av min dator.
Hur gör man det lättast?
Vilka komponenter behöver jag?

Tack för all hjälp!

Ang. mäta energiförbrukningen kan du kolla på detta http://www.plugwise.com/en. Har en sats hemma och mäter och styr diverse utrustning. Funkar väldigt bra men kostar förvisso en slant, en händig person kanske kan göra utrustning själv för en billigare penning.

Mäta effekt i växelströmskretsar med icke resistiv belastning är inte så enkelt då man måste räkna ut effektfaktorn på något sätt.

Träningscykeln är lite enklare med en varvtalsmätare på svänghjulet (magnet på hjulet och ett tungelement i ramen) och en vågcell i bandet.

Varvtalet är ju bara att mäta tiden mellan 2 pulser och vågcellens signal får man förstärka och analog till digitalomvandla, sedan ett program som multiplicerar vartal gånger vridmomentet. That's it

Protte

Tack för svaren!

Bonnier:
Jag vill komma åt värderna i mitt egna program. Vet du om det finns något interface? Dll?

Prototypen:
Kan du tipsa på någon lämplig komponent i Elfa-katalogen?

Ja, det skall finnas något enkelt API över HTTP/XML läste jag nånstans.

Till problem 1 så sök på energimätare och längst till höger så finns det angivet om instrumentet har interface, ett exempel är 76-428-04

Problem 2 sök på hall eller tungelement (t.ex. A1120, A1121 m.fl.)+ vågcell/trådtöjningsgivare men där har jag ingen bra inköpskanal (länge sedan jag höll på med vågceller), elektroniken efter cellen finns hos ELFA.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.