Jag skulle vilja mäta energiförbrukningen på 2 grupper i en gammal central. Hur går jag enklast tillväga?

Om jag sätter upp en ny undercentral med elmätare bredvid existerande central, måste jag då mata den nya centralen med tre faser och sedan koppla om de två grupperna som jag vill mäta från den gamla till den nya centralen?

Finns det något enklare sätt?

Ny låda på sidan om, med X-antal 1-fasmätare, du måste flytta utgående ledningar till den nya lådan och då ska även jord/noll följa med. Det är inte fel att sätta en mindre normlåda på sidan, då passar mätare att sätta in. Ett tips är att göra nya lådan som en central och mata den från den gamla och ha säkringar där med, för det du vill mäta. Behövs ingen huvudbrytare i den nya, ta gärna en lite större låda för framtida bruk

J jonaserik skrev:
Ny låda på sidan om, med X-antal 1-fasmätare, du måste flytta utgående ledningar till den nya lådan och då ska även jord/noll följa med. Det är inte fel att sätta en mindre normlåda på sidan, då passar mätare att sätta in. Ett tips är att göra nya lådan som en central och mata den från den gamla och ha säkringar där med, för det du vill mäta. Behövs ingen huvudbrytare i den nya, ta gärna en lite större låda för framtida bruk
Tack. Jag vill mäta totalen på de två grupperna med en elmätare så då antar jag att det enda alternativet är att göra den nya lådan som en central?

Jag är bara lite osäker på hur den gamla centralen är kopplad och var jag ska ta matning till den nya centralen ifrån. Den har endast två rader med säkringar och jag trodde alltid att det var tre rader, en för varje fas. Den saknar även huvudbrytare så den har kanske inte ens 3 faser (det är grupperna där säkringarna är utskruvade som jag vill mäta)

Äldre säkringsskåp med porslinsäkringar, några etiketter, en strömbrytare och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HB sitter underst. sen har du en 2-radig central. Dom 3 första säkringarna uppe till vänster har samma inkommande fas och sen fortsätter det med 3 och nästa 3, lika på den nedre. Som jag ser det så är det nog L1 på båda dom med säkringarna borta. Någon elektriker har varit och jobbat i huset, nu syns det att det är ett äldre hus. Skylten uppe till höger säger det. Det finns alla färger i skalan hos dig, framför allt markera det att det finns båda röd och gul/grön jord. Tror det blir svårt att få in en låda till, som det ser ut med plats. Ta in en elektriker så talar hen om det är möjligt. Det är omöjligt att på distans att säga något. Kommer någon med något om att byta centralen, så avböj, inte ekonomiskt försvarbart. Och den typen du har nu, överlever dig.

Tack för nyttig information. Alltid bra att ha så mycket kött på benen som möjligt innan elektrikern kommer. Måste central nr2 sitta dikt an mot befintlig central? Annars finns det plats på väggen till vänster i bild om hyllan tas bort.

H Hantlangaren skrev:
Tack för nyttig information. Alltid bra att ha så mycket kött på benen som möjligt innan elektrikern kommer. Måste central nr2 sitta dikt an mot befintlig central? Annars finns det plats på väggen till vänster i bild om hyllan tas bort.
Du behöver INTE göra den nya kapslingen till central utan kan sätta elmätarna i den och dra lite trådar från den bef. centalen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du behöver INTE göra den nya kapslingen till central utan kan sätta elmätarna i den och dra lite trådar från den bef. centalen.
Men då behöver jag väl två stycken 1-fasmätare? En för varje grupp jag vill mäta? Jag vill helst mäta totalen på 1 mätare.

H Hantlangaren skrev:
Men då behöver jag väl två stycken 1-fasmätare? En för varje grupp jag vill mäta? Jag vill helst mäta totalen på 1 mätare.
Sätter du en trefasmätare så kan du mäta bägge grupperna på samma mätare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu föreslog jag fler varianter på hur det kan göras och då komma i som vanligt med annat. Alla får skruva fritt. Till TS det kan dras 3-fas från G:a centralen till nya lådan, då måste det vara separata säkringar i den med. Det blir då som en ny central + mätare ( 1 -fas eller 3 fas ) har ingen betydelse om du inte vill dela upp det. Det går att dra från befintliga säkringar till nya lådan med kabel och koppla in 2 st 1 - fasmätare. Elektrikern vet hur man gör med noll/jord. Inte så bra att ta ut noll/jord från nya lådan och fas från säkringar i gamla, det blir då inte översiktligt. Så 2 kablar 3X1,5 m2 ( med fas/noll/jord från gamla till nya + mätare + ut till objekt ) är mest riktigt, även om annat skulle fungera. Nu har du allt på ett bräde när gnisten kommer.

Det går alldeles utmärkt att sätta mätaren utan att säkra av den i det nya "skåpet", säkringarna som sitter i det g:a duger fullgott. Man sätter bara mätaren efter säkringarna och lägger utgående direkt på mätaren, man behöver inte flytta varken nolla eller jord.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man sätter bara mätaren efter säkringarna och lägger utgående direkt på mätaren, man behöver inte flytta varken nolla eller jord.
Mätaren behöver nolla så den måste väl också flyttas över?

Och blir det inte överskådligt.
PS till TS , människans värsta fiende är eftertanken. Glömde fråga vad det är som du vill mäta separat.

H Hantlangaren skrev:
Mätaren behöver nolla så den måste väl också flyttas över?
Då är det ju bara att dra dit nollan ????

E elmont skrev:
Då är det ju bara att dra dit nollan ????
Jag försöker lära mig, och när du skrev att varken nolla eller jord behöver flyttas så blev jag osäker.

Men jag tolkar det som att du skrev fel i #10 och att dina fyra frågetecken i #13 borde varit utropstecken och att jag behöver flytta över fas och nolla som minimum.

J jonaserik skrev:
HB sitter underst. sen har du en 2-radig central. Dom 3 första säkringarna uppe till vänster har samma inkommande fas och sen fortsätter det med 3 och nästa 3, lika på den nedre. Som jag ser det så är det nog L1 på båda dom med säkringarna borta. Någon elektriker har varit och jobbat i huset, nu syns det att det är ett äldre hus. Skylten uppe till höger säger det. Det finns alla färger i skalan hos dig, framför allt markera det att det finns båda röd och gul/grön jord. Tror det blir svårt att få in en låda till, som det ser ut med plats. Ta in en elektriker så talar hen om det är möjligt. Det är omöjligt att på distans att säga något. Kommer någon med något om att byta centralen, så avböj, inte ekonomiskt försvarbart. Och den typen du har nu, överlever dig.
Om det du skriver att L1 ligger på de tre första säkringarna o.s.v. Så kan väl inte L1 ligga på båda de urskruvade säkringarna? Borde väl vara L1 och L3 som ligger på dessa eller??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.