5 667 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Mäta strömmen på huvudsäkringarna permanent
Jag vill ha övervakning på de tre fasernas belastning, bl.a. för att se om det är snedbelastning men även se om vi kan säkra ner.
De flesta energi- och effektmätarna är dels för trefaskoppling men de mäter aktiv energi och inte strömmen. Den reaktiva effekten kan vara rätt stor och ge högre strömmar.
Har googlat men inte hittat något som är enkelt att ansluta, som ger överskådlig information och som går att fjärrövervaka. Kanske går det att bygga ihop en Logger2020 med strömtransformatorer men vill helst ha en färdig lösning.
Har sett att Nibe F1145 värmepump har det inbyggt men det borde väl finnas separata lösningar?
Tänkte ett tag på en ELIQ med tre givare och tre 1-fasmätare men det blir ingen jättebra lösning (som dessutom inte mäter ström utan effekt).
Hur har ni där ute gjort?
De flesta energi- och effektmätarna är dels för trefaskoppling men de mäter aktiv energi och inte strömmen. Den reaktiva effekten kan vara rätt stor och ge högre strömmar.
Har googlat men inte hittat något som är enkelt att ansluta, som ger överskådlig information och som går att fjärrövervaka. Kanske går det att bygga ihop en Logger2020 med strömtransformatorer men vill helst ha en färdig lösning.
Har sett att Nibe F1145 värmepump har det inbyggt men det borde väl finnas separata lösningar?
Tänkte ett tag på en ELIQ med tre givare och tre 1-fasmätare men det blir ingen jättebra lösning (som dessutom inte mäter ström utan effekt).
Hur har ni där ute gjort?
Denna 3fas energimätare jag sen något år tillbaka:
http://www.support-carlogavazzi.se/artikel.asp?ID=1576
Du kan läsa aktuell effekt på respektive fas, ström samt även reaktiv effekt så det kanske kan vara något för dig.
Tyvärr så sparar den ej några max/min värden men det finns Modbus RTU utgång på den, om man får ut all data på denna port vet jag inte men isf om du är lite programmeringskunnig eller har intresse så kan du rätt enkelt behandla data som du vill sen.
Tror jag gav 1500:- för ett år sen
http://www.support-carlogavazzi.se/artikel.asp?ID=1576
Du kan läsa aktuell effekt på respektive fas, ström samt även reaktiv effekt så det kanske kan vara något för dig.
Tyvärr så sparar den ej några max/min värden men det finns Modbus RTU utgång på den, om man får ut all data på denna port vet jag inte men isf om du är lite programmeringskunnig eller har intresse så kan du rätt enkelt behandla data som du vill sen.
Tror jag gav 1500:- för ett år sen
Om du har tur går det att logga in på ditt konto hos ditt elbolag. Vattenfall har väldigt detaljerad historik som man kan följa. Det kanske inte är det du är ute efter men kan vara värt att kolla.
Precis samma elmätare som ska installeras här hemma (när tid finnes) fast bara till gruppen som matar värmepumpen...
Den där modbus-porten låter intressant. Har kodad lite HMI med inbyggt PLC för att via modbus styra VFD (för privat bruk, inte i tjänsten).
Men då måste man veta adress/devicenummer, kommandon och register som man ska kommunicera med och läsa av. Frågan är var den dokumentationen går att gå tag i för energimätaren? Googlat men inte hittat.
Den där modbus-porten låter intressant. Har kodad lite HMI med inbyggt PLC för att via modbus styra VFD (för privat bruk, inte i tjänsten).
Men då måste man veta adress/devicenummer, kommandon och register som man ska kommunicera med och läsa av. Frågan är var den dokumentationen går att gå tag i för energimätaren? Googlat men inte hittat.
Redigerat:
Du kan testa med denna registermap, jag har använt den till en del andra CarloG instrument förr så den kan nog passa detta också.
http://efergy.com/uk/energy-monitors/online-access
De tångamperemäter på de tre faserna men de har den dåliga smaken att ange resultatet i watt trots att de inte vet exakt spänning eller den reaktiva delen. De skulle på ett enkelt sätt kunna ange strömmen per fas men går det inte..
För övrigt har ELIQ bytt system. De gamla Online och Display finns inte längre. Det är dåligt..
De tångamperemäter på de tre faserna men de har den dåliga smaken att ange resultatet i watt trots att de inte vet exakt spänning eller den reaktiva delen. De skulle på ett enkelt sätt kunna ange strömmen per fas men går det inte..
För övrigt har ELIQ bytt system. De gamla Online och Display finns inte längre. Det är dåligt..
Medlem
· Blekinge
· 12 300 inlägg
Om du bara vill testa om du kan säkra ned så kan du ju skruva i mindre huvudsäkringar och se om de går någon gång. Det är helt lagligt och ett bra prov.
De allra flesta villor utan elvärme, större svetsaggrgat eller större kompressorer torde klara sig gott och väl med 16A huvudsäkring om man bara har fördelat förbrukarna hyfsat över de 3 faserna.
Jag har en Eastron SDM630 som jag köpt på: http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/125-3-fas-elmatare-for-dinskena.html. Den har modbus som jag har kopplat in mig på med en Raspberry Pi för att logga förbrukningen. Det finns ganska mycket man kan få ut från den om man vill även om jag primärt var intresserad av energi för alla faser. Du kan få ström, aktiv effekt, reaktiv effekt och spänning per fas eller sammanlagt bland annat.
kolla denna
brultech se också för grundinfo
finns de på t ex OpenHab forum som använder den mer avancerat men grundversionen har lagring av data.
se också denna byggahustråd du kan säkert fråga trådskaparen
är osäker om hur denna fungerar men tror att den använder verklig spänning och strömmätning för att ge effekt i w - vilket kanske ger det du vill ha?
brultech se också för grundinfo
finns de på t ex OpenHab forum som använder den mer avancerat men grundversionen har lagring av data.
se också denna byggahustråd du kan säkert fråga trådskaparen
är osäker om hur denna fungerar men tror att den använder verklig spänning och strömmätning för att ge effekt i w - vilket kanske ger det du vill ha?
Redigerat:
Klicka här för att svara