Hej,

Jag har tagit bort ett gammalt element (från 70/80 talet skulle jag tro) i ett rum jag renoverat.
Nu skulle jag vilja veta hur jag tar reda på vilken spänning som går i dessa kablar som ligger kvar i väggen.
Jag har en Multimeter. Denna faktiskt:
http://www.clasohlson.com/se/Multimeter-UNI-T-UT120A/36-5255

Kablarna hänger löst och jag har kopplat på varsin toppklämma på fas och nolla.
sedan har jag tryckt in dem i väggen och skruvat på ett plastlock som täcker.
Men som sagt så är jag lite osäker på hur jag kan mäta spänningen för jag hade en tanke på att sätta ett eluttag där beroende isåfall.

Tacksam för svar!

Du ställer multimetern på V ac, 500 V eller 100 V. Sedan tar du mättamparna och håller mot varsin oisolerad kabelspets. Mellan fas och nolla är det alltid 220-240 V det behöver du inte mäta Men har du fler faser där så kan det vara annorlunda.
Du verkar inte vara riktigt kunnig i såna frågor. Då kan det gå illa.

Jag har fler faser, glömde säga det.
Det gör mig osäker på vad jag kan göra för att utnyttja detta till ett vägguttag. Jag har ett annat vägguttag i samma rum där det faktiskt är fler faser inkopplade.

För ett vanligt vägguttag behöver du en fas, nolla och jord, inte fler faser. Vad är det för fler faser som är inkopplade i det andra uttaget?

I det vägguttaget finns det två nollor och två faser som är inkopplade.
I ett rum intill är det likadant men i taket.
Där har jag två faser och två nollor. Dock så är bara en fas och en nolla inkopplad där. Det två andra sitter i varsin klämma.

Kan det vara så att det finns extra bara för ifall man vill dra elen vidare någon gång?

• Gilla
Ibrahim Sönmez1
  • Laddar…
Till värmeelement finns det ofta ingen nolla. Dom installationerna utfördes ofta med 380 V element som ofta var kopplade i en eller två " kedjor" där anslutningsdosan användes som kopplingsdosor. I dom dosorna kunde det vara bortåt 10 kablar + anslutningskablarna.

För att montera ett vägguttag så måste man kontrollera ett flertal saker av säkerhetsskäl.

Skulle du kunna ta en bild på det? Det brukar ligga flera uttag på samma grupp, och då är det ofta två ledare anslutna till uttagets båda poler, men det är fortfarande bara en nolla och en fas. Den ena tråden är matning till uttaget och den andra är matning vidare till nästa uttag. I lamputtag finns det minst nolla och tändtråd från strömbrytaren, men det kan även finnas en fasledare som inte är ansluten utan bara passerar igenom.

När det gäller elementet, hur många ledare har du där? Är det bara två så kan det vara nolla och fas, men det kan även vara två faser. I det senare fallet är det 400 volt mellan dem.

Albertini skrev:
Där har jag två faser och två nollor. Dock så är bara en fas och en nolla inkopplad där. Det två andra sitter i varsin klämma.

Kan det vara så att det finns extra bara för ifall man vill dra elen vidare någon gång?
Man får skilja på flera faser och vidare koppling av fas och nolla och ev. Skyddsjord i ett vägguttag.

Ett vanligt vägguttag i Sverige skall bara matas av en fas och nolla och ev. Skyddsjord.

Albertini skrev:
Nu skulle jag vilja veta hur jag tar reda på vilken spänning som går i dessa kablar som ligger kvar i väggen.
Jag har en Multimeter.
Jag skulle börja med att notera hur det gamla elementet var inkopplad, och vad som står på märkskylten till radiatorn. Det ger en tydlig indikering på vilken spänning som ska finnas mellan dessa två trådar. Det ger också en indikering på vilken ledare som är skyddsjord. Om det handlar om 230 V så kan denna visuella kontroll också ge en indikering på vilken ledare som är fas och vilken som är nolla.

Genom att studera övriga ledare i anslutningsdosan, gruppförteckningen och övriga radiatorer på gruppen går det ofta att få en komplett bild över hur det ser ut, tre faser, med eller utan nolla, och skyddsjord. Även om det finns en blå ledare är det inte alls säkert att det är en nolla, det kan lika gärna vara en fas. Detta gäller att man kan konstatera med säkerhet. Om samtliga radiatorer är 400 V så kan nollan saknas och då går det inte att koppla in en uttag.

Sedan kan du göra en mätning av spänningarna för att bekräfta dina antaganden om du vill. Enbart en mätning ger inga svar på alla dessa frågor. Du kan t.ex mäta upp 230 V mellan "tändtråd" och skyddsjord! Det kan vara direkt förödande att dra slutsatser utifrån enbart en mätning.

Jag använde också ordet ndikering ovan för enbart en visuell granskning kan luras. Är man det minsta försiktig så försöker man hitta flera indikatorer som visar på samma sak. Det är lättare än att försöka lista ut vilka risker som en inkoppling på chans skulle ha :)

Uttag kan vara olämpliga i en gruppledning som servar elradiatorer. Så frågan är finns det fler radiatorer på gruppen och vilken spänning har de? Man bör undvika att blanda 400 V-radiatorer med 230 V-uttag. En annan faktor är hur uttagen rent praktiskt monteras och hur de andra två faserna hanteras. Det finns risker med att vidarekoppla en trefasgrupp mellan flera uttag på detta sätt.

Skyddsjorden behöver kontrolleras. Är övriga uttag i rummet ojordade eller jordade? Det nya uttaget ska givetvis vara samma, jordat eller ojordat. Det har dock inte varit 100% tydligt genom åren ifall elradiatorer i rum med ojordade uttag ska skyddsjordas eller inte, så det kan förekomma både och. Skyddsjordens kontinuitet mot elcentralen måste därför kontrolleras.

Albertini skrev:
Jag har fler faser, glömde säga det.
Det gör mig osäker på vad jag kan göra för att utnyttja detta till ett vägguttag. Jag har ett annat vägguttag i samma rum där det faktiskt är fler faser inkopplade.
Nej du har inte flera faser inkopplade på ett uttag. Skulle du har det så är det allvarligt fel. Troligen menar du något helt annat som att en (1) fasledare kopplas vidare på uttagets terminaler, kanske på dess blindterminaler, eller kanske i dosan bakom uttaget? Sedan har troligen detta uttag ingen som helst bäring på hur du ska koppla in det nya uttaget.

Albertini skrev:

Lite bilder skulle nog vara bra.
Men du bör nog annars lämna bort detta till någon som kan ta en titt på helheten ifall det är möjligt och lämpligt att sätta uttag istället för dessa radiatorer.

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.