Hej, har en frånluftsfläkt på taket som är fast inkopplad via en tyristor-dimmer för att kunna reglera varvtalet på fläkten. Har i efterhand insett att det skulle varit smart med en dimmer med exempelvis fasta lägen, grejen är den att jag ska ha hit en ventilationsnisse som ska balansera in flödena på frånluftsdonen, han kommer då ställa in farten på fläkten också misstänker jag. Om jag sen får för mig att stänga av fläkten så blir det lite knivigt att veta vilket läge dimmern stod i eftersom den inte har några markeringar eller "snäpp". Om jag ska byta ut dimmern mot en bättre grunka med justerbara fasta lägen så kommer det kosta mig typ 800 kronor för grunkan samt ett par tusenlappar för elektrikern. Finns det något lättare sätt? Jag tror mig ha sett spänningsmätare som sitter "runt" elkabeln. Jag tänker mig att jag kan sätta en sån runt elkabeln efter tyristorn och därigenom se vilken spänning som går där, notera denna, och sedan om jag får för mig att stänga av fläkten någon gång så kan jag sedan komma tillbaka till samma fläktvarvtal genom att justera tills jag har samma spänning igen. Verkar detta funkis och finns det såna mätare att köpa, tacksam för länktips.

En TRMS-visande multimeter torde duga för att mäta den effektiva spänningen. Den ansluts på polerna efter dimmern, inte "runt" kabeln. Sitter det någonting runt en ledare så är det ström det handlar om.

OK. Skulle mätning av ström fylla mina behov då? Resistensen lär väl inte plötsligt ändras i fläktmotorn, så då borde väl strömmen vara konstant vid en viss given spänning?

Varför inte bara göra en markering på vredet/godset med en tuschpenna? Eller går det vrida mer än 360°?
Det är ju inte raketforskning direkt...

Redigerat:
plaggis skrev:
Varför inte bara göra en markering på vredet/godset med en tuschpenna? Eller går det vrida mer än 360°?
Nja, det känns skakigt, vredet har inget fast läge på piggen. Och piggen har ingen fasning...

Laban skrev:
OK. Skulle mätning av ström fylla mina behov då? Resistensen lär väl inte plötsligt ändras i fläktmotorn, så då borde väl strömmen vara konstant vid en viss given spänning?
Resistansen är nog konstant, men däremot inte impedansen (fasvinkeln) som beror av belastningen. Kan dock inte svara på om en kanalfläkt utsätts för olika stort motstånd så att strömmen kommer att variera.

Bo.Siltberg skrev:
Resistansen är nog konstant, men däremot inte impedansen (fasvinkeln) som beror av belastningen. Kan dock inte svara på om en kanalfläkt utsätts för olika stort motstånd så att strömmen kommer att variera.
Belastningen ska vara konstant tror jag. Kan tänka mig att det kan skifta om det skulle vara extremt blåsigt ute eller om det är extrema temperaturskillnader ute/inne, men då är det nog småpotatis vi talar om. Någon sok har koll på billig hänga-på-kabeln-strömmätare?

Du kan mäta spänningen med en enkel voltmeter också. Det kommer inte att visa ett korrekt RMS-värde, men det kommer att vara repetitivt. Du kan någon annan gång mäta med samma instrument och justera vredet tills mätvärdet blir samma som senast. Tångamperemeter kanske också fungerar, men dessa är inte så noggranna vid låga strömmar. Oavsett om du mäter spänning eller ström så kommer mätvärdet endast att vara korrekt om du använder ett TRMS-instrument när det är en tyristorreglering inblandad.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.