framgick inte vad ”kallt” innebär men 14 är inte så kallt som jag trodde .

• Gilla
berraX
  • Laddar…
10 grader C brukar vara 'underhållsvärme' för ej bebodda hus, men det finns förvånansvärt många LLVP som inte kan ställas kallare är typ 14 grader C och somliga fungerar heller inte jättebra med dom temperaturerna som bl.a avfrostningscyklerna för att det finns för lite värme magasinerat i innerdelen för att det är för svalt för att ge tillräckligt med värme för att smälta all is i avfrostnings-cykeln på utedelen och det kan börja byggas upp isvallar på utedelens evaporator..

P
Tumreglen brukar vara

om man är borta i veckan sänk inte eller bara ett fåtal grader, det kostar förmycket och tar för lång tid att få upp tempen.

är man borta månader sänk till 16C, då gör man en viss besparing men får dålig komfort när man kommer fram då allt ät 16, dänkkläder soffor porslin mm och pumpem måste gå på max i flera dygn innan komforten återställs.

Är man borta längre tid ändå så använd 10C funktion eller kallställ huset och tappa allt vatten.

En värmepump går mest optimalt om den får hålla jämn temperatur , gäller även när man använder kyla

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Tumreglen brukar vara

om man är borta i veckan sänk inte eller bara ett fåtal grader, det kostar förmycket och tar för lång tid att få upp tempen.

är man borta månader sänk till 16C, då gör man en viss besparing men får dålig komfort när man kommer fram då allt ät 16, dänkkläder soffor porslin mm och pumpem måste gå på max i flera dygn innan komforten återställs.

Är man borta längre tid ändå så använd 10C funktion eller kallställ huset och tappa allt vatten.

En värmepump går mest optimalt om den får hålla jämn temperatur , gäller även när man använder kyla
Det sista är helt fel -en värmepump går optimalt vid minsta temperaturskillnad mellan kall och varm sida .

P
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det sista är helt fel -en värmepump går optimalt vid minsta temperaturskillnad mellan kall och varm sida .
Du behöver ju inte använda den då så du är inte riktigt på banan

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du behöver ju inte använda den då så du är inte riktigt på banan
Höhö, ja men varför uttala dig helt felaktigt i ett ämne och vilseleda folk?

P
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Höhö, ja men varför uttala dig helt felaktigt i ett ämne och vilseleda folk?
det är ju du som trollar och bär dig åt.
och skriver saker och ting som inte har med ämnet att göra.
Värmepumpen är ju inte igång när båda sidorna har samma temp, krävs ingen högskoleexamen för att veta det

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är ju du som trollar och bär dig åt.
och skriver saker och ting som inte har med ämnet att göra.
Värmepumpen är ju inte igång när båda sidorna har samma temp, krävs ingen högskoleexamen för att veta det
Fast om det är 14 grader inne och ute på torsdagen när det börjar värmas för en mysig helg tror jag att värmepumpen är igång.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Tumreglen brukar vara

electroluxaren skrev:
Tumreglen brukar vara

electroluxaren skrev:
Tumreglen brukar vara

Fast all sänkning av temperaturen ger ju en viss besparing. Även om det bara blir en kortvarig sänkning på en dag. I och med att man sänker medeltemperaturen inomhus då.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
E Einh skrev:
Fast all sänkning av temperaturen ger ju en viss besparing. Även om det bara blir en kortvarig sänkning på en dag. I och med att man sänker medeltemperaturen inomhus då.
men med en värmepump så kostar det mer att ta igen detta

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
P
P Perplexus skrev:
Fast om det är 14 grader inne och ute på torsdagen när det börjar värmas för en mysig helg tror jag att värmepumpen är igång.
då är det tempdiff mellan kalla och varma sidan förstår du

electroluxaren skrev:
men med en värmepump så kostar det mer att ta igen detta
På vilket sätt? Du menar att värmepumpen övervärmer rummet när du höjer termostaten?

electroluxaren skrev:
då är det tempdiff mellan kalla och varma sidan förstår du
Får väl skylla på mina högskoleexamina men nej, jag förstår inte hur det är temdiff om differensen mellan temperaturerna är noll. Men du vill säkert förklara.

P
E Einh skrev:
På vilket sätt? Du menar att värmepumpen övervärmer rummet när du höjer termostaten?
den går med ett ogynnsamt förhållande inmatad effekt och utgående effekt dvs COP/SCOP blir lidande, verkningsgraden sjunker

P
P Perplexus skrev:
Får väl skylla på mina högskoleexamina men nej, jag förstår inte hur det är temdiff om differensen mellan temperaturerna är noll. Men du vill säkert förklara.
OJ då jag trodde du kunde något om kylprocessen, då hade jag fel troligtvis pratar vi då om två helt olika ting.
Jag måste fundera på vad du tror du vet, om jag erhåller en adekvat slutsats återkommer jag.
Det är meningslöst att fortsätta diskussionen på ett filosofiskt plan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.