8 529 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Mäta pH med teststickor
Tabletter är det bästa. Jag lämnade tillbaka min Aquacheck efter några dagar då den visade helt åt skogen. Kör normalt sett med stickor bara men kollar av med tabletter lite nu och då och ser då att stickorna visar hyfsat.
OBS! Stickor som förvarats kallt kan bli lite konstiga!
OBS! Stickor som förvarats kallt kan bli lite konstiga!
Det som brukar rekommenderas som mest prisvärt är väl droppar (vatten i ett rör, i med ett par droppar, skaka, kolla färgen). Såna är väl vanliga för akvarier som sagt var.
pH-mätare är dyrt och har nackdelen att de kan behöva kalibreras regelbundet (och buffertlösning för kalibrering kan kosta en del).
pH-stickor åldras, så det gäller att kolla datumet.
pH-mätare är dyrt och har nackdelen att de kan behöva kalibreras regelbundet (och buffertlösning för kalibrering kan kosta en del).
pH-stickor åldras, så det gäller att kolla datumet.
Vad som är dyrt är förstås upp till var och en att avgöra men en BRA fotometrisk mätare köper man för drygt en tusing här i sverige (bra pris just nu, passa på):
http://www.rubinpool.se/produkter/kemikalier/vattentest/scuba-ii-tester
Den behöver inte kalibreras. Reagenter för mätningen (tabletter) är inte gratis men kan köpas till bättre pris utrikes.
http://www.rubinpool.se/produkter/kemikalier/vattentest/scuba-ii-tester
Den behöver inte kalibreras. Reagenter för mätningen (tabletter) är inte gratis men kan köpas till bättre pris utrikes.
Hmm, lite intressant. Vi har ett litet formgjutit spabad. Vi använder vanliga enkla teststickor. Men nu börjar jag fundera på om det inte är svårare att hålla nivåerna (Ph, klor, alaklinitet mm) i ett litet spabad än i en stor pool.
Är det någon som mhar några tankar kring det?
Är det någon som mhar några tankar kring det?
Jag är nog beredd att hålla med, även om jag bara testat stor pool. Allt går ju lite långsammare då, samtidigt som det kanske är lite svårare att räta upp när alla värden är åt skogen.... Spabadet har ju också lite högre temp i poolen och med högre temp växer allt otrevligt snabbare.
Vi hade en liten ovanmarkspool av enkel typ för flera år sedan, det var helt hopplöst. I efterhand förstår jag dock att "allt" var fel. Dålig filtrering, dålig täckning och mycket skräp i poolen, ingen bra rutin för kemdosering dålig cirkulation, ingen ytvattenrening osv osv osv.
Gör man det enkelt för sig, är det enkelt också....!
Vi hade en liten ovanmarkspool av enkel typ för flera år sedan, det var helt hopplöst. I efterhand förstår jag dock att "allt" var fel. Dålig filtrering, dålig täckning och mycket skräp i poolen, ingen bra rutin för kemdosering dålig cirkulation, ingen ytvattenrening osv osv osv.
Gör man det enkelt för sig, är det enkelt också....!
Jag vet inte om vi haft tur eller om vi haft dåliga teststickor, men det enda vi (för det mesta) har i är bromtabletter. nån gång ibland lite chockklor och alkalinitetsmedel. Filtrering, täckning, cirkulation tror jag är bra. Funderar på om det är för bra för att vara sant.
Klicka här för att svara