För egen del kan jag konstatera att höjdmätaren visar betydligt mer rätt än kompassen, som visar ca 45 grader fel just nu!
Edit: när jag lägger dotterns iPhone bredvid min och jämför, skiljer kompasserna ca 30 grader. Inget jag skulle vilja navigera efter precis.
Edit: när jag lägger dotterns iPhone bredvid min och jämför, skiljer kompasserna ca 30 grader. Inget jag skulle vilja navigera efter precis.
Redigerat:
Höjdmätaren i min iphone visar 220 m och enligt lantmäteriets karta befinner jag mig på 221 m höjd så jag skulle vilja säga att den är OK. Angående kompassen så finns det en inställning för att kalibrera den, men jag skulle nog inte lita på den för navigation i dimmaD Derbyboy skrev:
Kompassen fungerar inte i nyare IPhone!
Jag har en IPhone 12 Max och där visar kompassen minst 90-120° fel !
Även om man kalibrera den så blir den nästan rätt men nästa gång man öppnar appen så är det fel igen.
Jag vet inte om det är typiskt för en viss modell av IPhone, men jag har varit inne hos flera butiker och och IPhone 12 visar N i olika riktningar!
Jag har en IPhone 12 Max och där visar kompassen minst 90-120° fel !
Även om man kalibrera den så blir den nästan rätt men nästa gång man öppnar appen så är det fel igen.
Jag vet inte om det är typiskt för en viss modell av IPhone, men jag har varit inne hos flera butiker och och IPhone 12 visar N i olika riktningar!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
https://minkarta.lantmateriet.se/
Testa den?
Testa den?
För att översätta lufttryck till höjd måste man dels bestämma sig för vilken referens man vill använda, vilket tryck är noll meter, och sedan kompensera för aktuellt lufttryck, vilket varierar.
Klicka här för att svara