har köpt en värmeslinga t2quicknet men innan jag lägger in den i fixet under klinkergolvet ska motståndet mätas. hur beräknar man motståndet?

Till at börja med skall det jobbet göras av behörig elektriker men annars så mäter man det.
Vet man inte hur man mäter detta så kanske man skall anlita kompetent personal.

/Kent

Det står på förpackningen du köpt vad det uppmätta värdet ska bli. Mät med en ohm-meter så ser du om det är rätt. Men som sagts tidigare. Hör med en elektriker om du vill att garantin ska gälla..

kan vara så att det inte går att mäta värdet i fall det är en självbegränsande kabel.

Självbegränsande kablar har sämre livslängd än vanlig golvvärme...

Du mäter väl med en Ohm-meter. Det man i första hand vill veta är om kabeln är av (dvs oändligt motstånd) eller om den är kortsluten (0 motstånd). Förmodligen är det väl angivet någonstans vilket motstånd det ska vara i kabeln.

Värdet brukar ligga runt 5ohm per meter. Så för en vanlig slinga på 30-50m så är ett riktigt värde ca 150-250 ohm. Du mäter i tre vändor, före montage, efter golv och innan driftsättning. Tänk på att inte göra för snäva böjar och att inte dra kabeln för nära brunn (där det ska vara extra fall) och under toastol och där den inte behövs (t ex under tvättmaskin). Termostaten sätter du på 1500mm ög i samma radda som strömbrytare (std 1000mm ög). Golvgivaren förläggs fördelaktligen i pluggad 12mm-slang så den vid behov kan bytas (vanligt fel), mät ut hur lång kabel du behöver, tejpa en markering, dra ut en bit och plugga slangen.

Mikael_L
En sidofråga i ämnet.
Om man (som elektriker) gör det riktigt, så isolationsmäter man väl också slingan, med 500V ?

oftast inte, mig veterligen...

tack för svaren missade helt och hållet att det fanns ohmtal på sidan hade lite brottom imorse när jag kikade på deras hemsida. självklart ska det alltid göras av en behörig, tror dom flesta är medvetna om vad som gäller, eftersom det citeras "låt bli om du inte är behörig" i hälften av trådarna. men att lägga golvet vill jag göra själv och därav vill jag veta att det är helt innan jag fixerar slingan. quicknet slingan är färdig på rulle som i pricip rullas fram och tiilbaka. slingan kommer sitta i köket. den är inte självbegränsande

Till dom som inte meggar golvärmeslingorna INNAN inspackling och klinker/kakel vill jag höja ett varningens finger. En konkurrerande firma "glömde" meggningen på ett nytt hus för ett halvår sedan vilket resulterade i att byggmästaren fick bryta upp det nylagda golvet och göra om hela golvet. Efter ha tvistat om vems felet var så skiljdes elektriker och byggare åt som ovänner och den elfirman miste en av sina största kunder, vem som gör dom jobben i dag säger jag inget om ;), så megga det tar ju bara nån minut.

Apprentice skrev:
Värdet brukar ligga runt 5ohm per meter. Så för en vanlig slinga på 30-50m så är ett riktigt värde ca 150-250 ohm. Du mäter i tre vändor, före montage, efter golv och innan driftsättning. Tänk på att inte göra för snäva böjar och att inte dra kabeln för nära brunn (där det ska vara extra fall) och under toastol och där den inte behövs (t ex under tvättmaskin). Termostaten sätter du på 1500mm ög i samma radda som strömbrytare (std 1000mm ög). Golvgivaren förläggs fördelaktligen i pluggad 12mm-slang så den vid behov kan bytas (vanligt fel), mät ut hur lång kabel du behöver, tejpa en markering, dra ut en bit och plugga slangen.
Vad är anledningen till att man inte skall gå så nära golvbrunnen?
Har för mig att det är 200mm från golvbrunn.Är det bara för fallet eller finns det någon annan anledning?Eftersom man troligen skall flyta så skall man ju ändå ha 12mm fram till brunnen.

Richard A skrev:
Har för mig att det är 200mm från golvbrunn.Är det bara för fallet eller finns det någon annan anledning?Eftersom man troligen skall flyta så skall man ju ändå ha 12mm fram till brunnen.
En tumregel så god som någon, alla områden där man kan förväntas borra/bila etc skall man undvika och golbvbrunnar byter man kanske pga fel eller att det var en dålig eller åldrad enhet efter ett tag. Borde ta 30 År eller så men man vet ju aldrig...Frågan är om slingorna i sig fungerar felfritt så länge.....

Det har nog alltså ingenting med funktionen i sig att göra...

Richard A skrev:
Minimum avstånd på 200mm från golvbrunn kommer från branshregler för tätskikt i våtutrymme.
Exempel montaganvisning tätskickt: Monteringsanvisning PDF

Observera att du ändå skall ha jordfelsbrytare på golvvärme i kök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.