4 180 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Mäta min elkonsumtion pryl för pryl
Nätägarens mätare brukar sitta ute i ett mätarskåp, endera på huset eller på garaget. MEN den kan även sitta i ett markskåp vid tomtgränsen.
För att veta OM det är NIBEN så måste du ju veta om strömmen går till den eller om den går till nått som inte har med husets uppvärmning att göra.
För att veta OM det är NIBEN så måste du ju veta om strömmen går till den eller om den går till nått som inte har med husets uppvärmning att göra.
Jag skulle vara med i ett försök för något sm liknade Smappee (via KTH om jag minns rätt) som skulle mäta frekvenser/störningar på matningen i elcentralen och därigenom kunna avgöra vilken förbrukare som drar hur mycket ström eftersom varje förbrukare genererar en unik "störning", typ som ett fingeravtryck...
De var hit och installerade mätutrustningen men det kom aldrig igång, efter någon månad hämtade de mätaren (med mätarna inne i centralen sitter kvar ännu) och sen har jag inte hört något mer och detta var typ 2-3 år sedan...
Vet inte om det blev något av den produkten, men smart idé!
De var hit och installerade mätutrustningen men det kom aldrig igång, efter någon månad hämtade de mätaren (med mätarna inne i centralen sitter kvar ännu) och sen har jag inte hört något mer och detta var typ 2-3 år sedan...
Har du kollat om du har en mätare bland säkringarna i huset ?M mrmallis skrev:Var finns mätaren som mäter husets uppvärmning/varmvatten?
Nätägarens elmätare är väl den som finns i centralskåpet ... eller? Den säger 45.417kWh
Så ... när jag fått de två siffrorna ... vad säger diffen mig? Att jag har X i hushållsel ... och sen då? Det är ju inte det som är frågan. Frågan är om min Nibe drar för mycket.
Jag håller på att nörda ner mig genom att fråga de som verkligen kan det här. Att läsa en massa manualer som inte säger mig ett jotta kommer inte att nörda ner mig ... måste ju prata med experterna här inne tycker man
Men som sagt ... vad säger de siffrorna som
Det är inte bara så att det blivit kallare utomhus de senaste månaderna? Hur stor var din förbrukning förr ett par månader sedan, och vad är den nu?M mrmallis skrev:Hej
Jag har upptäckt att de senaste månaderna så har min elkonsumtion ökat med över 100%, mao mitt hus drar el för 2st hus!!!
- Jag har ett 5 år gammalt nybygge, mao välisolerat, 3 glas fönster, mm
- Nibe 750 luftvärmepump (jag tror att denna spökar)
- Jag har inte installerat något nytt som skulle kunna dra så mycket som ett helt nytt hus
Men, allt jag hittar där ute, Clas Ohlson, Jula, Kjell&Company mm mäter ju egentligen enstaka prylar hemma men jag vet ju inte hur mycket de drog innan, så jag har ju inte riktigt något att jämföra med.
Men, när jag googlade kom jag till en produkt som heter Smappee som känenr av efter ett tag exakt vilken apparat det handlar om. Man kopplar in den i tre fasen och vips så vet den tack vare apparatens frekvens om det är en TV eller kylskåp mm.
Men, produkten finns i Belgien ... kostar si så där 2.500-3.000kr ... så ... kom igen nu, det är år 2020 ... finns det verkligen ingen vettig produkt som kan koppla in sig i husets elnät och mäta vad vartenda pryl drar? För vi vet ju att E.ON och alla andra energibolag ser ju hellre att våra hus drar för mycket ström än för lite ... inte kommer de att hjälpa till ... "det här får du lista ut själv" sa E.ON n igår till mig. Inget miljötänkt här inte.
Den som är i garaget visar 19.800 något ... men de fick byta ut den för ett tag sedan då den ursprungliga inte skickade signaler rätt.E elmont skrev:
Den jag har i tvättstugan ... i samma rad som pumpen står i centralskåpet visar på 45.000kWh ...
Så vad visar det här mig?
https://watty.io/ hittade gamla mailet...anders07 skrev:
Jag skulle vara med i ett försök för något sm liknade Smappee (via KTH om jag minns rätt) som skulle mäta frekvenser/störningar på matningen i elcentralen och därigenom kunna avgöra vilken förbrukare som drar hur mycket ström eftersom varje förbrukare genererar en unik "störning", typ som ett fingeravtryck...