Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men om genomströmningsberedaren ger för varmt vatten så spär du ut det med ljummet kallvatten som legionella har växt till i.
Det är inte varmvattnet du har problem med, använd din elberedare, min känsla är att gas blir dyrare och elberedare har du redan.
Det är kallvattnet som är problemet så om du spolar till dess du får jordkallt vatten så har du minimalt med legionella. Men lägg duschmunstycket på golvet så det inte sprider droppar.
Finns en svensk uppfinning gjord av en sjuksköterska som heter spoldosan som skulle lösa ditt problem.
En sådan kan du nog fabricera av en PET flaska och en slang.
Protte
Det är inte varmvattnet du har problem med, använd din elberedare, min känsla är att gas blir dyrare och elberedare har du redan.
Det är kallvattnet som är problemet så om du spolar till dess du får jordkallt vatten så har du minimalt med legionella. Men lägg duschmunstycket på golvet så det inte sprider droppar.
Finns en svensk uppfinning gjord av en sjuksköterska som heter spoldosan som skulle lösa ditt problem.
En sådan kan du nog fabricera av en PET flaska och en slang.
Protte
Spoldosan är till för miljöer där man vårdar sjuka och svaga. Vanligtvis i stora, äldre, byggnader där vattensystemet har byggts om och ändrats otaliga gånger under åren.
Är man orolig så räcker det att spola vatten direkt i avloppet.
Är man orolig så räcker det att spola vatten direkt i avloppet.
Nu var det dessutom en utedusch.
Vad innebär det när en vvb inte har blndarventil?prototypen skrev:
Men om genomströmningsberedaren ger för varmt vatten så spär du ut det med ljummet kallvatten som legionella har växt till i.
Det är inte varmvattnet du har problem med, använd din elberedare, min känsla är att gas blir dyrare och elberedare har du redan.
Det är kallvattnet som är problemet så om du spolar till dess du får jordkallt vatten så har du minimalt med legionella. Men lägg duschmunstycket på golvet så det inte sprider droppar.
Finns en svensk uppfinning gjord av en sjuksköterska som heter spoldosan som skulle lösa ditt problem.
En sådan kan du nog fabricera av en PET flaska och en slang.
Protte
Den temperatur som det är i VVBn kommer ända fram till tappställerna, så får det inte vara idag om beredaren kan hålla varmare än 55-60°.D Derbyboy skrev:
Sedan ”ska” det sitta dels en backventil på inkommande kallvatten till beredaren, dels en säkerhetsventil någonstans efter backventilen.
Backventil är till för att det inte ska komma något varmvatten in i kallvattnet.
Säkerhetsventilen är till för att skydda beredaren & rörsystemet (inkl blandare) mot det övertryck som kan bli i en VVB när kallvatten värms upp.
Det är en tömningsventil, den fyrkantiga tappen är ventilaxeln, till höger är ett blindlock som man tar bort för att kunna tömma beredaren.D Derbyboy skrev:
https://www.velltra.se/product/avtappningsventil-15-ta-sav
NEJ, enda gången man använder den där ventilen är när beredaren ska tömmas på vatten, då kan man tex ansluta en bit trädgårdsslang på utloppet istället för blindlocket. Övrig tid så bör blindlocket sitta åtskruvad på utloppet.D Derbyboy skrev:
Nr2 är inte ens en anslutning.



