Men om genomströmningsberedaren ger för varmt vatten så spär du ut det med ljummet kallvatten som legionella har växt till i.

Det är inte varmvattnet du har problem med, använd din elberedare, min känsla är att gas blir dyrare och elberedare har du redan.
Det är kallvattnet som är problemet så om du spolar till dess du får jordkallt vatten så har du minimalt med legionella. Men lägg duschmunstycket på golvet så det inte sprider droppar.

Finns en svensk uppfinning gjord av en sjuksköterska som heter spoldosan som skulle lösa ditt problem.
En sådan kan du nog fabricera av en PET flaska och en slang.
Protte
 
D
Haha, fin uppfinning. Tack för tipset.

Vit spoldosa för duschslang för att minska risken för legionellabakterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spoldosan är till för miljöer där man vårdar sjuka och svaga. Vanligtvis i stora, äldre, byggnader där vattensystemet har byggts om och ändrats otaliga gånger under åren.
Är man orolig så räcker det att spola vatten direkt i avloppet.
 
Nu var det dessutom en utedusch.
 
D
prototypen prototypen skrev:
Men om genomströmningsberedaren ger för varmt vatten så spär du ut det med ljummet kallvatten som legionella har växt till i.

Det är inte varmvattnet du har problem med, använd din elberedare, min känsla är att gas blir dyrare och elberedare har du redan.
Det är kallvattnet som är problemet så om du spolar till dess du får jordkallt vatten så har du minimalt med legionella. Men lägg duschmunstycket på golvet så det inte sprider droppar.

Finns en svensk uppfinning gjord av en sjuksköterska som heter spoldosan som skulle lösa ditt problem.
En sådan kan du nog fabricera av en PET flaska och en slang.
Protte
Vad innebär det när en vvb inte har blndarventil?
 
D Derbyboy skrev:
Vad innebär det när en vvb inte har blndarventil?
Den temperatur som det är i VVBn kommer ända fram till tappställerna, så får det inte vara idag om beredaren kan hålla varmare än 55-60°.

Sedan ”ska” det sitta dels en backventil på inkommande kallvatten till beredaren, dels en säkerhetsventil någonstans efter backventilen.

Backventil är till för att det inte ska komma något varmvatten in i kallvattnet.
Säkerhetsventilen är till för att skydda beredaren & rörsystemet (inkl blandare) mot det övertryck som kan bli i en VVB när kallvatten värms upp.
 
D
Hmmm, du skulle kört ändå va?
 
D
Kan inte det där på bilden vara en säkerhetsventil. Eller är det bara en plugg för tömning?
 
  • Två metallutskott under en varmvattenberedare, eventuell säkerhetsventil eller tömningsplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Kan inte det där på bilden vara en säkerhetsventil. Eller är det bara en plugg för tömning?
Det är en tömningsventil, den fyrkantiga tappen är ventilaxeln, till höger är ett blindlock som man tar bort för att kunna tömma beredaren.
https://www.velltra.se/product/avtappningsventil-15-ta-sav
 
D
Den till höger, blindlocket ska nog anslutas till blandaren.
 
D Derbyboy skrev:
Den till höger, blindlocket ska nog anslutas till blandaren.
NEJ, enda gången man använder den där ventilen är när beredaren ska tömmas på vatten, då kan man tex ansluta en bit trädgårdsslang på utloppet istället för blindlocket. Övrig tid så bör blindlocket sitta åtskruvad på utloppet.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
D
Men det finns bara 3 anslutningar på beredaren:
 
  • Närbild på en varmvattenberedare med tre röranslutningar, markerade med röd färg, mot trägolv bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningar på en beredare märkta med röda siffror 1 och 3 mot en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Var tar jag isf ut varmvattnet till blandaren?
 
Nr2 är inte ens en anslutning.
 
D
Hmmm, ni tror att jag missar utgången för vv?
:sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.