D Derbyboy skrev:
Nej med i ledningarna före och efter vvb

Genom att tömma vvb och sen fylla på med det som ligger i ledningarna före vvb så minskar jag risken.
Kommer beredaren att sitta inne eller ute?
Hur kommer kallvattenledningen att dras till beredaren? Inne/ute?

Hur lång tid kommer det att vara mellan gångerna som duschen används?

Håller du 60°+ i beredaren så dör bakterierna i den.
Då räcker det med att du tömmer utgående VV-ledning om det är ”längre tid” mellan duschningarna. Det räcker då med att ha en trevägsventil efter blandningsventilen.

D
Jag har idag en utkastare på en vägg. Där tänkte jag ansluta ”duschsystemet” (vvb och blandare).

Svårt att säga hur ofta duschen är tänkt att användas, säg 1 gång per dag.

Beredaren kommer sitta ute o h anslutas till den pem16 (T-koppling) som går till utkastaren eller med snabbkoppling till utkastaren.

D
Eftersom ledningarna innan vvb kommer hänga fritt och säkert hålla 30-40 grader en varm sommardag så vill jag inför varje dusch fylla på vvb med just det vattnet.

D
Min gammal vvb tycks inte ha en blandningsventil. Vad innebär det?

Den har en i ingång på baksidan och en utgång på framsidan. Det finns även en utgång som jag gissar är för tömning.
Varmvattenberedare utan blandningsventil med synliga röranslutningar och avstängningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker inte att din installation låter särskilt riskfylld. Du kan ju sätta en ventil för att spola ur den volym du ser dom riskfylld om du vill vara försiktig

D
Blir mer och mer sugen på en sån där gasvvb.

Hur länge räcker en gasflaska?

Hur långt är ett snöre? Jag förstår att det är svårt och säga och att det beror på storlek på gasen och längd på duschen.

Vilket problem är det egentligen du försöker lösa? Jag har svårt att se att det skulle finnas nån legionellarisk i en VVB som används i stort sett dagligen och regelbundet värms till en säker temperatur.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
wildeside
D Derbyboy skrev:
Blir mer och mer sugen på en sån där gasvvb.

Hur länge räcker en gasflaska?

Hur långt är ett snöre? Jag förstår att det är svårt och säga och att det beror på storlek på gasen och längd på duschen.
Kan inte svara på den frågan eftersom vi har gasspis och ugn som hjälper till att tömma flaskan.
men tittar man på specen så står det max 763gr/h, så enligt mitt tycke är det ganska överkomligt.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Vilket problem är det egentligen du försöker lösa? Jag har svårt att se att det skulle finnas nån legionellarisk i en VVB som används i stort sett dagligen och regelbundet värms till en säker temperatur.
Jag är inte orolig över att det ska växa till i vvb. Det är slangarna runt omkring samt när vi inte duschar på några veckor. Det spelar ju mindre roll att legionella för i dör när kv-sidan stått i solen i två veckor.

Det är väl bara att spola ur den lilla mängd som finns i rören efter VVB'n och se till att VVB'n är varm innan man börjar duscha?
Legioenlla är ju bara farligt om man får ner det i luftrören, så att det finns bakterier i vattnet man spolar ut i avloppet har ingen betydelse.

D
Är det så lätt?

Har man fått legionella i systemet så spolar man bara bort det vattnet som låg i systemet och sen är legionella bort?

Ja, så enkelt är det i vanliga villainstallationer utan konstiga rördragningar. I större byggnader med gamla 'blindgångar' och delar av nätet som används väldigt lite kan det vara svårare. Även t ex i sjukhus där man har större krav på vattnets renhet
Legionella finns i allt färskvatten, så det går inte att får bort, bara minska mängden.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Självklart ska man ta riskerna på alvar och minimera dom på olika sätt, men legionella är ett väldigt litet problem i villor. Trots alla som eldar med ved var tredje dag och har ljummet varmvatten långa perioder eller stänger av 'legionellabränningen i värmepumpen för att spara en hundring om året...
Bygger man rätt så att allt vatten byts ut när man använder det så är riskerna väldigt små.

D
Såhär första sommaren på landet kanske jag ska satsa på en genomsteömningsberedare innan jag rockar loss med en stor installation med vvb, kulventiler mm. Jag måste även ta dit elektrikern eftersom jag saknar jfb i närheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.