Kommer beredaren att sitta inne eller ute?D Derbyboy skrev:
Hur kommer kallvattenledningen att dras till beredaren? Inne/ute?
Hur lång tid kommer det att vara mellan gångerna som duschen används?
Håller du 60°+ i beredaren så dör bakterierna i den.
Då räcker det med att du tömmer utgående VV-ledning om det är ”längre tid” mellan duschningarna. Det räcker då med att ha en trevägsventil efter blandningsventilen.
Jag har idag en utkastare på en vägg. Där tänkte jag ansluta ”duschsystemet” (vvb och blandare).
Svårt att säga hur ofta duschen är tänkt att användas, säg 1 gång per dag.
Beredaren kommer sitta ute o h anslutas till den pem16 (T-koppling) som går till utkastaren eller med snabbkoppling till utkastaren.
Svårt att säga hur ofta duschen är tänkt att användas, säg 1 gång per dag.
Beredaren kommer sitta ute o h anslutas till den pem16 (T-koppling) som går till utkastaren eller med snabbkoppling till utkastaren.
Jag tycker inte att din installation låter särskilt riskfylld. Du kan ju sätta en ventil för att spola ur den volym du ser dom riskfylld om du vill vara försiktig
Alternativt kan du väl ha en
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vattenberedare/genomstromningsvarmare-004576/
Då kan du bara ansluta gas/vatten och duscha.
Har en sån i båten och den fungerar förvånansvärt bra
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vattenberedare/genomstromningsvarmare-004576/
Då kan du bara ansluta gas/vatten och duscha.
Har en sån i båten och den fungerar förvånansvärt bra
Kan inte svara på den frågan eftersom vi har gasspis och ugn som hjälper till att tömma flaskan.D Derbyboy skrev:
men tittar man på specen så står det max 763gr/h, så enligt mitt tycke är det ganska överkomligt.
Jag är inte orolig över att det ska växa till i vvb. Det är slangarna runt omkring samt när vi inte duschar på några veckor. Det spelar ju mindre roll att legionella för i dör när kv-sidan stått i solen i två veckor.useless skrev:
Det är väl bara att spola ur den lilla mängd som finns i rören efter VVB'n och se till att VVB'n är varm innan man börjar duscha?
Legioenlla är ju bara farligt om man får ner det i luftrören, så att det finns bakterier i vattnet man spolar ut i avloppet har ingen betydelse.
Legioenlla är ju bara farligt om man får ner det i luftrören, så att det finns bakterier i vattnet man spolar ut i avloppet har ingen betydelse.
Ja, så enkelt är det i vanliga villainstallationer utan konstiga rördragningar. I större byggnader med gamla 'blindgångar' och delar av nätet som används väldigt lite kan det vara svårare. Även t ex i sjukhus där man har större krav på vattnets renhet
Legionella finns i allt färskvatten, så det går inte att får bort, bara minska mängden.
Legionella finns i allt färskvatten, så det går inte att får bort, bara minska mängden.
Självklart ska man ta riskerna på alvar och minimera dom på olika sätt, men legionella är ett väldigt litet problem i villor. Trots alla som eldar med ved var tredje dag och har ljummet varmvatten långa perioder eller stänger av 'legionellabränningen i värmepumpen för att spara en hundring om året...
Bygger man rätt så att allt vatten byts ut när man använder det så är riskerna väldigt små.
Bygger man rätt så att allt vatten byts ut när man använder det så är riskerna väldigt små.
Såhär första sommaren på landet kanske jag ska satsa på en genomsteömningsberedare innan jag rockar loss med en stor installation med vvb, kulventiler mm. Jag måste även ta dit elektrikern eftersom jag saknar jfb i närheten.
