Tjo, jag tänkte bygga ett övervakningssystem (typ) till ventilationen, på mysensors.org hittade jag tipps om en sensor BMP180 som kostar behagliga 10sek på ebay...

Frågan är om den är tillräckligt bred mätrange... helt enkelt vad är det för tryck i ett ventilationssystem???

Pressure Range: 300hPa to 1100hPa (+9000m to -500m)

skulle vara skoj att sätta tryckmätare i varje luftdon, inlopp, utlopp m.m

/C

Övertrycket i ett ventilationssystem håller sig inom några hundra Pascal, så jag tror snarare på det omvända problemet - att den inte har tillräcklig noggrannhet.
Tryckfallet i en vanlig frånluftsventil brukar exempelvis dimensioneras i närheten av 100Pa

Under Elfas utförsäljning av gamla komponenter nyligen såg jag en differentialtryckgivare med 300Pa range. Den kostade inte så mycket minns jag.. Du kan ju se om den finns kvar

hittade ett datablad, +-0.12 hPa dessutom +- 1grad C

så det känns som den kan ge en del vettig data.. :)

Som referens kan du ju ta ex Calectros tryckmätare utvecklad för ändamålet
De lovar 1% noggrannhet vilket vid 400Pa motsvarar 0.04hPa jämfört med ditt förslag. (Vilken av siffrorna som är mest kryddad får man själv göra sin uppskattning av)

Vad du ska ha resultatet till och vilken tillförlitlighet det kräver får ju naturligtvis avgöra om produkten är rätt eller inte. Jag skulle leta efter en givare som var mer anpassad för de relevanta tryckuppsättningarna. Dumt att köpa en rallybil när man ska köra taxi.. (Men jag kan å andra sidan inte teorin bakom mätarna och denna kanske inte är sämre än en med mer begränsat mätområde..)

http://www.calectro.se/images/product_files/cps24v_sv_db.pdf

Naturligtvis är produkten i sig väldigt mycket mer professionellt anpassad och med en prislapp som är orimlig för hobbybruk, men det kan ju vara värt att ha som jämförelse om produkten är relevant eller inte..

Jo absolut, pris & prestanda är helt klart en faktor. Eftersom jag mest tänkte använda sensorn för att hålla koll på att systemet uppträder på ett rimligt sätt så är inte noggranheten så tajt i toleranserna, 10sek för en sensor är extremt billigt. Jag tänker mig ca 10st till / frånluft mätpunkter samt före & efter aggregatets så tot ca15st sensorer.

Datablad sensorn
https://www.adafruit.com/datasheets/BST-BMP180-DS000-09.pdf

Då har jag koll på lufttryck och temp vid varje luftdon samt före och efter ftx aggregatet för 150:- Naturligtvis tillkommer kabelkostnad, centralenhet, repetrar, strömförsörjning, m.m

Jag tror att en budget på 3000:- så kommer jag i hamn utan problem... Sen kommer jag bränna en hel del tid också naturligtvis... Det är antagligen där den stora "kostnaden" kommer...

Tänk på att BMP180 är en barometergivare och inte en differanstryckgivare.
Mätvärdet från BMP180 kommer ändra sig med höjd över havet (hoppas huset står still) och med väderväxlingarna med lågtryck/högtryck.

Att mäta på flera ställe i kanalsystem ger dig ingen större information då tryckfallet mellan dem olika punkterna normalt inte ändrar sig.

Vad vill du åstadkomma med tryckmätningen vid donen? Beräkna luftflödet?

Jag håller på med en liknande övning, men jag tänkte använda ultraljud för att mäta ljudhastigheten i två riktningar i kanalen nära donen och på så sätt räkna ut luftflödeshastigheten. Jag kan återkomma med testresultat när jag är klar.

Som hårdvara kan du t.ex. använda 2st ultraljudsavståndsmätare för 12:-/st på DX.com och en mikrocontroller eller liknande för tidsmätningen.

Största anledningen att göra en sådan här grej är att leka med elektronik och programering... det är helt enkelt kul med teknik...
Sen finns det andra anledningar... :)

Tanken med mätningarna är flera, dels att mha trycket säkerställa att det är balans i systemet, dvs varje utblås ger ungefär samma lufttryck och då samma flöde. Kan vara intressant att se hur trycket varierar beroende på hur dörrar stängs och liknande... Samtidigt så ska det tydligen vara undertryck i huset för att fukt inte ska tränga ut i väggarna. Det blir enkelt att kontrollera om man har en graf över trycket på inkommande och utgående luft.

Den sensorn kan mäta tmp så man kan kolla vilken verkningsgrad FTX systemet verkligen har. kan det vara så att man tappar massa värme från luftdonen till aggregatet? så kan man bättra isoleringen på dom kanalerna som blir nedkylda...

I förlängningen så kan man bygga ut systemet med extrema mängder sensorer, igentligen är det bara mängden kabeldragningar i huset som begränsar hur mycket skoj man kan göra. Eller antalet batteribyten man vill syssla med...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.