Hej,

Har justerat frånluftsflödet till 60 l/sek i huset, enkelt och smidigt. Försöker justera tilluftsdonen nu men blir osäker på mätresultaten (använder Testo 417). Beroende på hur jag placerar Testo-huvarna så ger det olika resultat. När jag centrerar lilla huven ovanpå tilluftsdonet, så får jag 8 liter/sekund. När jag flyttar huven och lägger den mot bakkanten på tilluftsdonet, så ger det 16 liter/sekund (se klipp). Samma fenomen/problem med den stora huven, men inte lika stor skillnad mellan mätvärdena.

Hur mäter jag korrekt så jag får rätt tilluftsflöden i donen?

Tacksam för alla tips 🙏

• Två diagram visar huvar placeringar för olika luftflöden; person använder Testo 417 mätinstrument med huvar.
Vad har har du för ventiler? Är det små runda tallriksventiler?

Isåfall skall du använda den lilla stosen (cirkulära) när du mäter över donet. / fluffe

F fluffe97 skrev:
Vad har har du för ventiler? Är det små runda tallriksventiler?

Isåfall skall du använda den lilla stosen (cirkulära) när du mäter över donet. / fluffe
Precis, de är runda (se bild).

Jag tog bort flödesriktaren (se bild), så tilluftens spridning blir 360 grader istället för 180.

Därefter gick det bra att mäta med den koniska stosen/huven, med stabila mätresultat som varierade cirka +/- 0,5 liter/sekund.

Ser inte varför flödesriktningen är nödvändig och vet att många tilluftsdon säljs utan flödesriktning.

• Vit takmonterad rökdetektor eller brandlarm med rund design, synlig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plastdel, halvmåneformad, ligger på mörkt träbord, möjligtvis en köksutrustning eller apparattillbehör.
    Skapa konto
BirgitS
Flödesriktaren kan användas så att det inte blåser rakt på en i soffan eller styra luften mot ett fönster där fukt kondenserar.

• Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Nu känner jag mig nöjd. Frånluftsmotorn går på 55 % tilluftsmotorn 51 %. Det ger cirka 66 l/s frånluft och 62 l/s tilluft.

Frånluft per rum, uppmätt cirka (l/s):
14,5 tvättstuga
14,5 kök
16,5 lilla duschrummet
20,5 stora badrummet

Tilluft per rum, uppmätt cirka (l/s):
14 vardagsrum (öppen planlösning)
12,5 allrum/matsalsdel (öppen planlösning)
10,2 sovrum 1
12,3 sovrum 2
13,3 sovrum 3

Godkänt enligt forumet eller bör jag justera nåt?

Redigerat:
  • Gilla
Kriss6505
  • Laddar…
BirgitS
Är totalflödet justerat enligt 0,35 l/s och kvm?
För det är större frånluftsflöden än man brukar ha, och större än minimikraven för sovrum.

Om det normalt sover 2 personer i ett av sovrummen och 1 person i de andra skulle du kunna justera så att det blir mer i 2-personersrummet och mindre i de andra (miniminormen är 4 l/s och person).

BirgitS BirgitS skrev:
Är totalflödet justerat enligt 0,35 l/s och kvm?
För det är större frånluftsflöden än man brukar ha, och större än minimikraven för sovrum.

Om det normalt sover 2 personer i ett av sovrummen och 1 person i de andra skulle du kunna justera så att det blir mer i 2-personersrummet och mindre i de andra (miniminormen är 4 l/s och person).
Om jag följer 0,35 l/s x141 kvm, så skulle tilluften vara cirka 50 l/s och frånluften något över, säg 55 l/s. Då jag tolkat detta som minimum så har jag höjt flödesmängden. Tycker det känns friskare men kanske ren inbillning 😅 Ena sovrummet används som lekrum, i det andra sover två barn, och i det tredje sover vi föräldrar. Vårt sovrum är även 18 kvm jämfört med de andra på 10 kvm. Därav något högre flöde i föräldrasovrummet, något mindre i barnens, och minst i lekrummet då barnen vistas mindre där. Dock marginell skillnad då minsta flödet är 10 och största 13 l/s. Är jag helt ute och cyklar och bör tilluften minskas samt vara jämnare mellan rummen?

Jag har lagt nya don överallt. Tilluftskanalerna är knäpptysta så de ju skönt. I frånluftsdonen hörs luften, och donen verkar avge ett svagt vinande, visslande ljud. Blir lite störande i kök och sällskapsytorna intill, då det är öppen planlösning och man ägnar mycket tid där. Kanalerna är rensade, donen nya och helt rena. När man tar bort frånluftsdonen/donet så blir det knäpptyst så det måste vara från donen som ljudet uppstår. Se bild, frånluftsdon i plast, varumärke "Fresh". Se ljudklipp. Har ni förslag på hur man kan få frånluftsdonen att sluta vina/vissla?

• Infälld taklampa med vit täckplatta på en vitmålad yta, lite damm och smuts runt kanten.
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Du får göra som du vill men onödigt hög ventilation innebär att man värmer upp onödigt mycket uteluft.

I princip så verkar det väl som att alla 3 sovrummen borde klara sig med 8 l/s (minimum för 2 pers). Även 0,35 x 18 kvm är ju mindre än 8.

Normen för dusch- och badrum är minst 15 l/s och för kök och tvättstuga minst 10 l/s.

Minskar ljudet om du minskar flödet?
Sluter donet till väl mot taket så att inte ljudet uppstår när det går igenom en tunn springa där?

Jag mäter även undertrycket inuti huset relativt utsidan.

Det gör väl Ni också?

BirgitS BirgitS skrev:
Du får göra som du vill men onödigt hög ventilation innebär att man värmer upp onödigt mycket uteluft.

I princip så verkar det väl som att alla 3 sovrummen borde klara sig med 8 l/s (minimum för 2 pers). Även 0,35 x 18 kvm är ju mindre än 8.

Normen för dusch- och badrum är minst 15 l/s och för kök och tvättstuga minst 10 l/s.

Minskar ljudet om du minskar flödet?
Sluter donet till väl mot taket så att inte ljudet uppstår när det går igenom en tunn springa där?
Kan nog sänka det en aning då. Typ 55 l/s till och 60 från.

Ljudet i frånluftsdonet minskar knappt om jag sänker luftmängden till säg 10 l/s, badrummets och kökets låter typ lika fastän badrummets drar typ 7 l/s mer. Alla don sluter jättebra mot taket och sitter supertajt.

BirgitS
Kan det vara en minimal springa på något annat sätt, någon rörskarv?
För när det blåser mycket från ett visst håll så kan vi få vinande ljud från hålet för persiennsnöret i köket, så vinande är nog typiskt för luft som kläms igenom ett litet hål eller springa.

M Mjolnir skrev:
Hej,

Har justerat frånluftsflödet till 60 l/sek i huset, enkelt och smidigt. Försöker justera tilluftsdonen nu men blir osäker på mätresultaten (använder Testo 417). Beroende på hur jag placerar Testo-huvarna så ger det olika resultat. När jag centrerar lilla huven ovanpå tilluftsdonet, så får jag 8 liter/sekund. När jag flyttar huven och lägger den mot bakkanten på tilluftsdonet, så ger det 16 liter/sekund (se klipp). Samma fenomen/problem med den stora huven, men inte lika stor skillnad mellan mätvärdena.

Hur mäter jag korrekt så jag får rätt tilluftsflöden i donen?

Tacksam för alla tips 🙏
Har du ställt in instrumentet att mäta med mäthuvarna? Min testo 417 kom förinställd för att mäta endast som anemometer. Kolla i manualen om det är oklart vad jag menar.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan det vara en minimal springa på något annat sätt, någon rörskarv?
För när det blåser mycket från ett visst håll så kan vi få vinande ljud från hålet för persiennsnöret i köket, så vinande är nog typiskt för luft som kläms igenom ett litet hål eller springa.
Så kan det vara, får kolla närmare på det framöver. Kanske kan lägga nåt runt kanalen i taket, typ nån armaflex tejp på 2-3 mm för att täta bättre mot donet.

mattiasp mattiasp skrev:
Har du ställt in instrumentet att mäta med mäthuvarna? Min testo 417 kom förinställd för att mäta endast som anemometer. Kolla i manualen om det är oklart vad jag menar.
Inte ens tänkt på men tack för tipset. Köpte det på blocket och tror och hoppas det är inställt för mätning med huvar. Om inte annat får jag göra om och göra rätt 😅

M Mjolnir skrev:
Inte ens tänkt på men tack för tipset. Köpte det på blocket och tror och hoppas det är inställt för mätning med huvar. Om inte annat får jag göra om och göra rätt 😅
Mätte med rätt inställningar nu och det gav 2-3 % avvikelse mot mina uppmätta värden från gårdagen, finjusterat nu. Frånluft 60 l/s cirka och tilluft 55 l/s cirka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.