12 889 läst ·
34 svar
13k läst
34 svar
Mäta förbrukning på respektive säkring
Håller i princip med. Jag har faktiskt själv byggt en sådan effektmätare, men bara för totalförbrukningen. Det skulle ju dock vara ganska enkelt att välja vilka strömtrafos man vill mäta med om man har en per grupp och sedan "scanna" dem. Problemet som jag ser är att standard strömtrafos är alltför utrymmeskrävande. De upptar ju minst lika stor volym som en modul i en normcentral (i praktiken mer), så hur skulle man få plats med 24 sådana i en central? Finns det miniatyr-trafos?eskil23 skrev:Det är varken särskilt svårt eller dyrt att konsturera en sådan elmätare.
Orsaken till att de inte är allmänt spridda är att efterfrågan saknas. Folk förväntar sig att el är något som bara ska funka. Mätaravläsning är något som energibolaget får ägna sig åt så att de kan skriva rätt siffror på elräkningen.
Det går dock bra att montera för ändamålet avsedda spolar runt kabeln direkt efter säkringen för att mäta strömmen (används av effektvakter). De små röda prylarna på den här bilden är sådana spolar. [länk]
Pen
Vill man veta vad allt i huset drar så tycker jag en sådan här elmätare är de enda vettiga alternativet:

Kostar 99kr på harald nyborg, så vill man veta vad allt drar i huset så blir det ju billigare att köpa en sådan här till varje större elförbrukare (till allt förutom lampor då om man vill).
Eller om man inte är så extrem kan man ju köpa en och flytta runt den, ta medelvärde från varje vecka..
Och till de större förbrukarna som vvb eller värmepump m.m. så skaffar man sådana här billigt:

att mäta varje säkring kan inte vara nyttigt, då måste väl psyket va nästa anhalt

Kostar 99kr på harald nyborg, så vill man veta vad allt drar i huset så blir det ju billigare att köpa en sådan här till varje större elförbrukare (till allt förutom lampor då om man vill).
Eller om man inte är så extrem kan man ju köpa en och flytta runt den, ta medelvärde från varje vecka..
Och till de större förbrukarna som vvb eller värmepump m.m. så skaffar man sådana här billigt:

att mäta varje säkring kan inte vara nyttigt, då måste väl psyket va nästa anhalt
En annan reflektion - när jag tittade på effektmätare så hade alla mätare med (externa) strömtrafos en icke blygsam minimieffekt. Rent spontant tolkade jag detta som att noggranheten i dessa strömtrafos är för dålig för att mäta små laster. Anledningen kanske är en annan, men faktum kvarstår att de inte verkar vara lämpliga för mätning av småförbrukare.Pen skrev:Det skulle ju dock vara ganska enkelt att välja vilka strömtrafos man vill mäta med om man har en per grupp och sedan "scanna" dem. Problemet som jag ser är att standard strömtrafos är alltför utrymmeskrävande. De upptar ju minst lika stor volym som en modul i en normcentral (i praktiken mer), så hur skulle man få plats med 24 sådana i en central? Finns det miniatyr-trafos?
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Det där har vi varit inne på i en annan tråd också. Om man vill mäta på annat än värme, varmvattenberedare etc, så kan det bli väldigt missvisande att bara mäta ström. Det gäller framförallt om man mäter på "små förbrukare " typ klockradio mobilladdare osv. Man måste ta hänsyn till reaktiv effekt. Det finns exemple här på dylika mätningar som när de kontrollmätts med relevant mäturustning visat sig haft mätfel i storleksordningen 1000%.
Om man kollar på ELFA finns många prylar som passar ändamålet. Tyvär har jag bara EN referens som kör med någon produkt av dem och jag har inte studerat hans fall än.
Det finns även en interessant modul med RS485 utgång som man borde kunna omvandla så att man kan mata in i datorn och logga allt.
Det är ju självklart att man vill kolla aktuell förbrukning i huset på varje inkommande fas. För egen del om t.ex avfuktaren har stannat. (än att krypa ner under huset och kolla)
Innan man går och lägger sig kan man lätt kolla om det är något man glömt på osv.
(man lär ju sig snart vad som är "normal" stanby belastning.)
Det finns även en interessant modul med RS485 utgång som man borde kunna omvandla så att man kan mata in i datorn och logga allt.
Det är ju självklart att man vill kolla aktuell förbrukning i huset på varje inkommande fas. För egen del om t.ex avfuktaren har stannat. (än att krypa ner under huset och kolla)
Innan man går och lägger sig kan man lätt kolla om det är något man glömt på osv.
(man lär ju sig snart vad som är "normal" stanby belastning.)
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vore inte helt fel att med datorn kunna koppla upp sig på elcentralen och detaljstudera elförbrukningen, men det är väl bara ett önsketänkande :
Visst kan man använda en billig elmätare från tex clasohlsson men det blir ändå bara punktinsatser som passar bra för tex dator och tv men mindre bra (inte alls) för spis, golvvärme, tvättmaskin etc.
Gillar helt enkelt inte att bara se totalförbrukningen per månad utan möjlighet att veta ingående fördelning (så man ev kan göra nånting åt det)
Önskar "bara" en digital elmätare där man förutom totalförbrukningen även kan växla mellan ingående säkringsgrupper, förstår inte varför det ska vara så våldsamt dyrt? Elektronik är ju knappast kostsamt nu för tiden.
Visst kan man använda en billig elmätare från tex clasohlsson men det blir ändå bara punktinsatser som passar bra för tex dator och tv men mindre bra (inte alls) för spis, golvvärme, tvättmaskin etc.
Gillar helt enkelt inte att bara se totalförbrukningen per månad utan möjlighet att veta ingående fördelning (så man ev kan göra nånting åt det)
Önskar "bara" en digital elmätare där man förutom totalförbrukningen även kan växla mellan ingående säkringsgrupper, förstår inte varför det ska vara så våldsamt dyrt? Elektronik är ju knappast kostsamt nu för tiden.
Jag tror faktiskt att det kommer att bli verklighet i framtiden.effo skrev:
Jag kan redan idag fjärrövervaka belastningen mellan faserna på vår UPS i datorhallen på jobbet. Om tio-femton år kommer jag säkert att kunna göra samma sak hemma.
Tiden är redan inne. Jag lägger redan nu ut diagram över min elförbrukning på nätet. Bifogar senaste dygnskurvan. Men per grupp --- nej så långt har jag inte gåtteskil23 skrev:
Pen
Att gå in och detaljstudera de enskilda grupperna hos en kund blir lite komplicerat för nätägaren att erbjuda eftersom leveransansvaret upphör i överlämningspunkten.
Om det däremot duger att studera förbrukningar per ingående fas, maximalt effektutag, energiuttag per timma/dygn/vecka/månad/år, effektfaktor samt aktiv repsekitve reaktiv effekt m.m¨. så ligger inte det speciellt långt borta tror jag.
Inom det nätområde jag arbetar så installerar vi en mätartyp som klarar att leverera all denna data (samt yttelrigare några parametrar) vi håller även på att undersöka om det skulle vara något större kundintresse av att ta del av denna informationen via ett webbgränssnitt. Inte i realtid men säg historiska data till och med gårdagens inrapporterade värden.
Om det däremot duger att studera förbrukningar per ingående fas, maximalt effektutag, energiuttag per timma/dygn/vecka/månad/år, effektfaktor samt aktiv repsekitve reaktiv effekt m.m¨. så ligger inte det speciellt långt borta tror jag.
Inom det nätområde jag arbetar så installerar vi en mätartyp som klarar att leverera all denna data (samt yttelrigare några parametrar) vi håller även på att undersöka om det skulle vara något större kundintresse av att ta del av denna informationen via ett webbgränssnitt. Inte i realtid men säg historiska data till och med gårdagens inrapporterade värden.
Att få informationen från energibolaget har Skånska energi erbjudit sedan 2000. Webbgränsnitt där man kan få ut precis det du beskriver (förutom effektfaktorn). Ibland kan det vara bra att kunna gå in och kolla hur mycket energiförbrukningen ökat eller minskat. Dessutom behåller den all gammal information sedan starten för att jämföra med. Man kan också få ut det i excel och lite annat.
Förstår att detta inte är något som nätägaren varken kan eller vill stå för. Det jag är ute efter är en elmätare som man som elkonsument ansluter till villans säkringscentral.ANDHOL skrev:
Skulle förstås också vara intressant (i brist på annat)ANDHOL skrev:Om det däremot duger att studera förbrukningar per ingående fas, maximalt effektutag, energiuttag per timma/dygn/vecka/månad/år, effektfaktor samt aktiv repsekitve reaktiv effekt m.m¨. så ligger inte det speciellt långt borta tror jag.
Kontakta http://www.safecast.se , när jag var inne i deras butik hade dom en ny produkt som trådlöst mäter strömförbrukningen via ett antal givare du sätter i proppskåpet.
Tack för tipset! Vet inte om det riktigt är det som jag är ute efter men iaf ett steg i rätt riktning. Om någon vill göra en snabb bedömning så finns produkten på http://www.electrisave.co.uk/mattias_75 skrev: