13 924 läst ·
73 svar
14k läst
73 svar
Mata en ladugård med el från mitt hus(50meter)
Tre för femledare!

Allt jag sa var att jag hade lagt en 10mm2 inget om 4-ledare eller 5-ledare således. Lämnade endast en prisuppgift på 4-ledare.
Jag hade nog ändock lagt en 4-ledare, men det är jag det. Hur andra vill/gör skiter jag i. Jag får 4-ledaren till ett så mycket billigare pris så för mig är det inte värt att gräva ner en 5-ledare till ladugården.. Väljer hellre att gå upp en area än att dra 5-ledare. Det har fungerat med 4-ledare i alla tider och det lär inte sluta med det nu. De flesta har 4-ledare in till sina hus i sverige..
Jag hade nog ändock lagt en 4-ledare, men det är jag det. Hur andra vill/gör skiter jag i. Jag får 4-ledaren till ett så mycket billigare pris så för mig är det inte värt att gräva ner en 5-ledare till ladugården.. Väljer hellre att gå upp en area än att dra 5-ledare. Det har fungerat med 4-ledare i alla tider och det lär inte sluta med det nu. De flesta har 4-ledare in till sina hus i sverige..
Ja, när det inte fanns så mycket störig elektronik funkade det, men idag...nja. Fem-ledare är det som gäller för mig.Räv3n skrev:Allt jag sa var att jag hade lagt en 10mm2 inget om 4-ledare eller 5-ledare således. Lämnade endast en prisuppgift på 4-ledare.
Nu jämför du ju äpplen och päron.. Det jag diskuterade innan var självklart priset på 5-ledare 10mm2 och 4-ledare 10mm2. Kolla vad du kan köpa 5-ledaren för..mrfrenzy skrev:
4x6+6mm2 skulle jag peronligen välja bort mot en grövre area som jag tidigare nämde.
Tråkigt den dagen nätägaren byter kabel till 5-ledare in i mätarskåpet.Räv3n skrev:Allt jag sa var att jag hade lagt en 10mm2 inget om 4-ledare eller 5-ledare således. Lämnade endast en prisuppgift på 4-ledare.
Det lär väl iofs inte hända på ett bra tag, men jag tycker ändå att man inte ska vara dumsnål när man ändå gör ett sånt här jobb.
Fördelarna överväger kraftigt.
Att det alltid har funkat innan med 4-ledare är ju en sanning med modifikation, många olyckor och tillbud har hänt och kommer att hända med PEN-ledare, även om inte just du har varit drabbad än!
Då har du aldrig varit i en modern ladugård.Räv3n skrev:
Framförallt brukar det finnas djur i ladugårdar. Dom mår inte bra av vagabonderande strömmar och åtföljande spänningsskillnader. Därför kom det krav på potentialutjämning i djurstallar långt innan det blev krav för bostadshus (förra året).
Den är ju knappast obrukbar bara för att man om 100år kanske byter ut kabeln tilll en 5-ledare..sverre skrev:Tråkigt den dagen nätägaren byter kabel till 5-ledare in i mätarskåpet.
Det lär väl iofs inte hända på ett bra tag, men jag tycker ändå att man inte ska vara dumsnål när man ändå gör ett sånt här jobb.
Fördelarna överväger kraftigt.
Att det alltid har funkat innan med 4-ledare är ju en sanning med modifikation, många olyckor och tillbud har hänt och kommer att hända med PEN-ledare, även om inte just du har varit drabbad än!
Mycket olyckor pga 4-ledarkabel kan jag inte hålla med om.. Har du länkar som du kan hänvisa till. Elolyckor är över huvud taget inte speciellt vanliga. Åtminstonde inte de allvarliga. Händer det något så är det oftast de som inte är utbildade.
I gatubelysningen har man t.o.m gått ifrån 5-ledare.. Får du ett brott på jorden i en 4-ledare så blir det svart och du ser felet med blotta ögat. Får du ett brott på jordledaren i en 5-ledare får du reda på det när hunden pissar på stolpen och får ström i sig.. I bästa fall...
Fick inte det intrycket av ts.. Men han får gärna berätta om sin anläggning..snaggletooth skrev:
Har man denna gigantiska anläggning med en "industri" till djurhållning tror jag inte man gör det själv och tar reda på saker genom detta forum. Då tror jag man tar hjälp av yrkeskunnigt folk pga alla försäkringar och liknande. Men nu dömer jag ju som sagt utan att veta...
Finns säkert massor av andra länkar, men du kan ju läsa på sid 3 t.ex. i bifogad länk!Räv3n skrev:Den är ju knappast obrukbar bara för att man om 100år kanske byter ut kabeln tilll en 5-ledare..
Mycket olyckor pga 4-ledarkabel kan jag inte hålla med om.. Har du länkar som du kan hänvisa till. Elolyckor är över huvud taget inte speciellt vanliga. Åtminstonde inte de allvarliga. Händer det något så är det oftast de som inte är utbildade.
I gatubelysningen har man t.o.m gått ifrån 5-ledare.. Får du ett brott på jorden i en 4-ledare så blir det svart och du ser felet med blotta ögat. Får du ett brott på jordledaren i en 5-ledare får du reda på det när hunden pissar på stolpen och får ström i sig.. I bästa fall...
http://www.electrician.se/teknikskolan/05/vinnarkoncept205.pdf
Är gatubelysningen trefasmatad lär det inte bli svart, då skapas en virtuell flytande nollpunkt/jordpunk som är beroende av jämnvikten i systemet.
Jepp, och då blir lyktstolpen definitivt spänningsförande vid minsta obalans!