Skulle vilja mäta elförbrukning på vår (relativt) gamla NIBE bergvärmepump (F1226), som saknar API osv. Finns det nåt sätt att mäta på trefas som inte kräver att behörig elektriker kopplas in (höhö)? Bryr mig inte om att mäta nåt per fas utan totalt räcker gott. Och helst nån zigbeepryl, men även wifi är väl acceptabelt.

Detsamma på spisen, när jag tänker efter..

Om inte, vad rekommenderas för zigbee-grejer att köpa och låta elektriker koppla in? :-)

• Gilla
Quaqq
  • Laddar…
R Rowah skrev:
Jag använder själv en sån här.

[länk]

Det borde även gå att få till med några stycken
[länk]

Sen kan man ju alltid diskutera om det behövs en elektriker för att koppla in dem eller ej, men det är ju en annan diskussion.
Tackar, har kollat på Shelly 3EM men de kräver väl "egentligen" elektriker, så var lite ute efter om det fanns nån annan lösning.. men landar nog i att köpa 3EM annars, och så får vi se vem som sköter inkopplingen. :-) (Här finns fö en relevant tråd om nån funderer på inkoppling: https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-shelly-3em.506804/)

Tror det blir svårt att helt undvika ombyggnad, strömtrafo för 3EM är inte alltid så lättplacerade, och likaså kommer det sannolikt innebära moment som formellt kräver elektriker.
Jag tycker denna från Homewizard är rätt trevlig, har man normcentral kan man med lite tur peta in den där och få det riktigt elegant. Har wifi, app och hela baletten samt stöd i olika hemautomationssystem, men man kan också läsa av den direkt utan några hjälpmedel annat än möjligen glasögon.

• Gilla
Quaqq
  • Laddar…
K
Q Quaqq skrev:
Tackar, har kollat på Shelly 3EM men de kräver väl "egentligen" elektriker, så var lite ute efter om det fanns nån annan lösning.. men landar nog i att köpa 3EM annars, och så får vi se vem som sköter inkopplingen. :) (Här finns fö en relevant tråd om nån funderer på inkoppling: [länk])
Du kan ju montera 3em i en låda med stickpropp. Sedan klämmer du strömtrafon över matningen där den går från väggen till pannan. Då gör du en lös installation och rör ingen elinstallation.

K knightjocke skrev:
Du kan ju montera 3em i en låda med stickpropp. Sedan klämmer du strömtrafon över matningen där den går från väggen till pannan.
Man kan inte klämma en strömtrafo runt en kabel på det viset du måste komma åt de enskilda faserna och sätta en trafo på varje, du måste med andra ord in i någon kapsling och rota för att komma åt separata fasledare men i och för sig behöver du inte koppla om något om det finns tillräckligt med slack på ledarna.
Sen behöver du koppla 3EM i en trefaskontakt och hålla reda på vilken fas som är vilken så att de matchar placeringen av strömtrafos.

• Gilla
Quaqq
  • Laddar…
K
A alfista skrev:
Man kan inte klämma en strömtrafo runt en kabel på det viset du måste komma åt de enskilda faserna och sätta en trafo på varje, du måste med andra ord in i någon kapsling och rota för att komma åt separata fasledare men i och för sig behöver du inte koppla om något om det finns tillräckligt med slack på ledarna.
Sen behöver du koppla 3EM i en trefaskontakt och hålla reda på vilken fas som är vilken så att de matchar placeringen av strömtrafos.
Tack, det visste jag inte. Har iofs bara sett strömtrafoinstallationer som mäter varje fas för sig och nu fick jag en förklaring till det.

Tänke på enfas-varianten och att resultatet såklart inte blivit 100%. Men då glömmer vi det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.