15 312 läst ·
41 svar
15k läst
41 svar
Enorm elförbrukning, konstig diff mellan elmätarna
Hej vår förbrukning har skjutit i höjden jämfört med förra året. Vårt hus är byggt 2021 och har energiklass B så det ska vara ganska snålt.
Vissa dagar får vi enorma spikar i förbrukningen, igår tex så hade vi en förbrukning på 118kwh! Vi snittar ungefär 50kwh, men även det är högt räknat mot förra året då snittet låg på ca 36.
Idag tog jag kort på vår elmätare som sitter inne i huset, på den går allt som rör huset.
Jag tog även kort på mätaren som sitter i skåpet utomhus.
Efter 4 timmar så jämförde jag och såg att mätaren inne sa att vi gjort åt 2.5kwh medans mätaren utomhus sa att vi gjort åt 8kwh, alltså en diff på 5.5kwh!
Ska tilläggas att vi har byggt ett garage som bara sitter på skåpet där ute, där har vi en avfuktare som drar max 250w om den går för fullt. Och en luftpump som står inställd på 16 grader. Men att detta tillsammans skulle dra 5.5kwh på 4 timmar känns inte rimligt, eller är det?
Dagen innan låg vi på ca 60kwh i förbrukning, alltså en fördubbling utan att vi gjort något speciellt.
De bilderna som har en obelyst skärm är utomhus och de andra är innomhus.
Vad tror ni, kan det vara något fel?
Vissa dagar får vi enorma spikar i förbrukningen, igår tex så hade vi en förbrukning på 118kwh! Vi snittar ungefär 50kwh, men även det är högt räknat mot förra året då snittet låg på ca 36.
Idag tog jag kort på vår elmätare som sitter inne i huset, på den går allt som rör huset.
Jag tog även kort på mätaren som sitter i skåpet utomhus.
Efter 4 timmar så jämförde jag och såg att mätaren inne sa att vi gjort åt 2.5kwh medans mätaren utomhus sa att vi gjort åt 8kwh, alltså en diff på 5.5kwh!
Ska tilläggas att vi har byggt ett garage som bara sitter på skåpet där ute, där har vi en avfuktare som drar max 250w om den går för fullt. Och en luftpump som står inställd på 16 grader. Men att detta tillsammans skulle dra 5.5kwh på 4 timmar känns inte rimligt, eller är det?
Dagen innan låg vi på ca 60kwh i förbrukning, alltså en fördubbling utan att vi gjort något speciellt.
De bilderna som har en obelyst skärm är utomhus och de andra är innomhus.
Vad tror ni, kan det vara något fel?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Här kan ni se hur förbrukningen skjutit i höjden. Ifrån 28kwh i snitt per dag 1-16e jan förra året till 70 i snitt detta året. Jag kan inte köpa att luftpumpen i garaget skulle dra mer än hela vårt hus i övrigt. Men det är enda skillnaden.
Var det samma utomhustemp förra året då, vid samma tid? Jag hade mellan minus 4c och plus 4c första veckorna i januari 2023.
5.5kWh på 4h för ett garage är inte orimligt, det beror ju helt på temp inne, temp ute och isolering. Däremot är ju tiden för jämfördle kort, det blir ju ganska osäkert.
Det är för övrigt oerhört svårt att säga något om förbrukningen är rimlig utan att veta om ytor som värms upp.
5.5kWh på 4h för ett garage är inte orimligt, det beror ju helt på temp inne, temp ute och isolering. Däremot är ju tiden för jämfördle kort, det blir ju ganska osäkert.
Det är för övrigt oerhört svårt att säga något om förbrukningen är rimlig utan att veta om ytor som värms upp.
Jag vet dessvärre inte vad det var för temperaturer förra året. Garaget är på 50m2,
Huset är på 150m2 och vi är 5 personer i hushållet.
I huset har vi ju en värmepump, tv, lampor, tvättmaskin, torktumlare datorer etc som står igång, i garaget sitter det en liten luftpump och en avfuktare, känns helt orimligt att det skulle dra mer än 100% mer än huset, oavsett temperatur.
Huset är på 150m2 och vi är 5 personer i hushållet.
I huset har vi ju en värmepump, tv, lampor, tvättmaskin, torktumlare datorer etc som står igång, i garaget sitter det en liten luftpump och en avfuktare, känns helt orimligt att det skulle dra mer än 100% mer än huset, oavsett temperatur.
Bryt strömmen till allt i garaget och jämför efter några timmar. Stämmer då inne- och utemätaren?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Ändå roligt hur du skriver ”enorm förbrukning” när det är en helt vanlig villas förbrukning under såhär kalla perioder
Högt för dig, men knappast enorm, vi förbrukade 180kwh kallaste dagarna förra året.
Högt för dig, men knappast enorm, vi förbrukade 180kwh kallaste dagarna förra året.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det har varit betydligt kallare denna vintersäsong jfr förra i alla fall här i Kronoberg. Det slår rätt hårt på mängden energi som krävs för uppvärmning.
Ta gärna och lägg till temperaturen i dina grafer. Klicka på "Fler val" och slå på det valet. Då är det lättare att se kopplingen mellan utetemp och energiförbrukning.A abiz skrev:
Ja givetvis blir det högre förbrukning om det är kallt ute men kolla på de två bilderna jag bifogar nu. Hade mycket lägre förbrukning på den ena bilden när det var kallare ute.ClasseClas skrev:
Det är inte den höga förbrukningen som är problemet i sig utan just dessa spikar och att elmätarna visar så otroligt olika.
Tänker du på pumpen i garaget eller i huset? Den i garaget är uppkopplad men kan dessvärre inte se någon förbrukning i appen.ClasseClas skrev:
Pumpen i huset har jag inte kopplat upp men kan se förbrukningen på pumpen.
På bilderna ser du skillnaden på 6 dagar. Ca 200kwh för pumpen i huset. Det måste jag säga känna helt okej.









