Vet inte om det är rätt underforum, moderator kanske kan flytta tråden om fel tack.

Fick byta ut varmvattenberedare pga rostat hål i den gamla. Noviser som husägare är vi och missade att det sitter en anod i och att sånt här kan ske.
Fick installerat en ny Metrotherm iaf och har tänkt hålla koll på anoden i denna. Är händig men el och allt som har med det att göra är min svaghet, därför vill jag höra efter här. Dumt ja, men det här grejar jag med vägledning.
Vet var som ska mätas (se bild) men infon är inte glasklar för en el-dyslektiker…
Har jag ställt multimetern i rätt läge om den står på 20mA? Får värdet 0,8 på skärmen. Är det 0,8mA? Gränsvärdet för byte är tydligen 0,3mA.

Är det svårt att byta anod på dessa? Sett att det finns bara anod eller hela nedre stycket inkl anod. Är det ”bara” att tappa ur vattnet och skruva ur gamla och in med nya? Behövs nya packningar någonstans?

• Skärmdump av skötselanvisning för inspektion och byte av anod i varmvattenberedare med diagram och multimeterns avläsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Aderpale skrev:
Vet inte om det är rätt underforum, moderator kanske kan flytta tråden om fel tack.

Fick byta ut varmvattenberedare pga rostat hål i den gamla. Noviser som husägare är vi och missade att det sitter en anod i och att sånt här kan ske.
Fick installerat en ny Metrotherm iaf och har tänkt hålla koll på anoden i denna. Är händig men el och allt som har med det att göra är min svaghet, därför vill jag höra efter här. Dumt ja, men det här grejar jag med vägledning.
Vet var som ska mätas (se bild) men infon är inte glasklar för en el-dyslektiker…
Har jag ställt multimetern i rätt läge om den står på 20mA? Får värdet 0,8 på skärmen. Är det 0,8mA? Gränsvärdet för byte är tydligen 0,3mA.

Är det svårt att byta anod på dessa? Sett att det finns bara anod eller hela nedre stycket inkl anod. Är det ”bara” att tappa ur vattnet och skruva ur gamla och in med nya? Behövs nya packningar någonstans?
Det brukar stå mA i displayen på instrumentet precis som det gör på bilden.
Bra och tydlig instruktion, bara att följa:D

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja. 0,8 betyder 0,8 mA i det läget.

• Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Typ av beredare, ser ut som en med anoden nertill.

J jonaserik skrev:
Typ av beredare, ser ut som en med anoden nertill.
Det är en metro therm modul 300. Ska tydligen gå att sätta i en anod ovanifrån också (sitter nertill från fabrik)

Jepp men då ska det finnas plats mellan tak och beredare, ca 450 - 500 mm, går att sticka in lite snett, annars såga av den lite. Nertill så måste beredaren tömmas helt, är det en Rostfri så är det uppifrån och emaljerad blir det sämre med då hela tuben under måste bort.

• Gilla
Aderpale
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp men då ska det finnas plats mellan tak och beredare, ca 450 - 500 mm, går att sticka in lite snett, annars såga av den lite. Nertill så måste beredaren tömmas helt, är det en Rostfri så är det uppifrån och emaljerad blir det sämre med då hela tuben under måste bort.
Rätt säker på att det är en emaljerad pga vattnet här i trakten. Har lite drygt 40 cm upptill så det kanske går. Annars såga lite som sagt. Men det går att sätta i ovanifrån på en emaljerad eller?

En emaljerad kan med fördel sättas en ny offeranod i topp, ska vara av magnesiumtyp, då behöver man inte skruva ner VVB helt

• Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.