Masterboard och kakel

4k läst  3 svar

1. meriks
    Medlem Nivå 3
    Vi håller¨på att bygga nytt badrum och jag funderar på att använda 10mm Masterboard som skruvas i reglar på c-c 400mm enligt tillverkarnes anvisningar. Nu undrar jag ni som har gjort detta om det är lätt att montera Masterboard, kapa, såga hål m.m.. Jag tycker att det verkar vara Masterboard som är den billigaste utav de nya godkända skivorna.

Sen undrar jag hur ni gör vid kakling. Vi ska ha vanligt vitt kakel på väggarna så att själva rummet blir ganska tidlöst för jag tror att det kommer att dröja många år innan vi bygger om det igen :) Vi ska sänka taket till ca 250cm i badrummet och nu funderar vi på om vi ska ha kakel ända upp till taket i hela badrummet eller bara ha ända upp i bad/dusch delen. Jag är lite rädd att det ska bli lite "obduktionssalskänsla" med vitt kakel i hela, vad tror ni?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Ja, det är ganska lätt.

Jag tycker ni ska kakla hela vägen upp om det inte är högre än 2.50. Men det är såklart enbart en smaksak.

3. meriks
    Medlem Nivå 3
    Tack för svaret!

Sågar man masterboard med vanlig såg och borrar med vanliga borr?

Det kanske är trevligast att ha kakel ända upp, det kanske bara krånglar till allt med att ha olika ytskikt i badrummet.

/Magnus

4. J
    Medlem Nivå 15
    Ja, vanliga verktyg för träbearbetning går bra. Men det sliter förstås en del på dem. Man kan också knäcka skivorna om man ritsar ordentligt och knäcker dem över en kant, men snittytan blir inte särskilt snygg.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: