13 596 läst ·
45 svar
14k läst
45 svar
Måste man hugga/klyva ved som man köpt på typ Plantagen?
Ja, inflationen hoppade in även i lagret på Byggahus Shop.S SuperDani skrev:
Ska du missa den här affären @Marlen Eskilsson ?
Hej,
Såhär är mina erfarenheter. Alltid viktigt att veden är torr. Några klyvna stickor behövs för att få igång elden. Bra att klyva de största även om det inte är nödvändigt. Jag använder en ganska stor yxa och rejäl huggkubbe. Det går bra men man måste förstås vara försiktig. I vårt fritidshus använder jag Vedklyv Kindling Cracker Standard | granngarden.se vilket också funkar bra, om de inte är allt för stora. Finns förstås på fler ställen än granngården.
Hälsningar
Mats
Såhär är mina erfarenheter. Alltid viktigt att veden är torr. Några klyvna stickor behövs för att få igång elden. Bra att klyva de största även om det inte är nödvändigt. Jag använder en ganska stor yxa och rejäl huggkubbe. Det går bra men man måste förstås vara försiktig. I vårt fritidshus använder jag Vedklyv Kindling Cracker Standard | granngarden.se vilket också funkar bra, om de inte är allt för stora. Finns förstås på fler ställen än granngården.
Hälsningar
Mats
Märker stor skillnad på hur det brinner med spillvirke (rent trä) mot lite för stora vedklabbar .
Allt beror också på vad man har för drag i skorsten , luft från huset eller genom separat lufttillförsel .
Stora klabbar brinner nästan för lugnt medans spillvirke brinner för kraftigt .
6-8 cm diameter tror jag är optimalt på veden .
Tändveden skall vara max 10-15 mm diameter (fast dom är ju fyrkantiga)
Allt beror också på vad man har för drag i skorsten , luft från huset eller genom separat lufttillförsel .
Stora klabbar brinner nästan för lugnt medans spillvirke brinner för kraftigt .
6-8 cm diameter tror jag är optimalt på veden .
Tändveden skall vara max 10-15 mm diameter (fast dom är ju fyrkantiga)
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa Bahco
Stål för vedklyvning
588 kr inkl moms
Läs mer
Visst, men duger det åt vanlig kamineldning så duger det åt myseldning. Och du kan säkert få några stycken yxor för priset av en Cracker. Jag använder min klyvyxa för att fixa tändspån så den har inga större begränsningar i vad du vill ha för tjocklek på bitarna. Ska man ha vedpanneved (75 - 100 cm ) föredrar jag en hydraulisk då de brukar ha lite mer kraft, men har man ingen traktor man kan låna så blir det ju svårare även om det finns elektriska hydraulgrejer att koppla till för att driva den.Tomture61 skrev:
Det hela beror på mängden ved som skall bearbetas plus hur man bor .L lbgu skrev:Visst, men duger det åt vanlig kamineldning så duger det åt myseldning. Och du kan säkert få några stycken yxor för priset av en Cracker. Jag använder min klyvyxa för att fixa tändspån så den har inga större begränsningar i vad du vill ha för tjocklek på bitarna. Ska man ha vedpanneved (75 - 100 cm ) föredrar jag en hydraulisk då de brukar ha lite mer kraft, men har man ingen traktor man kan låna så blir det ju svårare även om det finns elektriska hydraulgrejer att koppla till för att driva den.
För TS fall är nog en Kindling Cracker perfekt med sin nuvarande yxa
Krävs enbart en oöm/tung yta undertill så att det "svarar" ordentligt .
De med vedpanna är det enbart pengarna/grannar som sätter gränsen för vedutrustningen .
Min poäng är att en klyvyxa duger även om du har en mindre volym. Fördelen med klyvyxan är att den är mycket billigare än crackern som verkar gå på kring 1500:-. Med dagens elpriser känns det dumt att slösa pengar på onödigt dyra prylar när enklare gör jobbet minst lika bra.Tomture61 skrev:
Har själv svårt att hitta en bra huggkubbe , mina kommer från träd som fällts på tomten .L lbgu skrev:
Alla har inte förmånen att ha egen skog eller kunna köpa en huggkubbe till vettigt pris .
De jag själv hittat på nätet är DYRA som f...n .
Tillkommer ju fraktkostnad tex.
Redigerat:
Nä köpa en huggkubbe i en affär är säkert inte lätt'/billigt. Om man köper sin ved av en vedförsäljare så borde det inte vara något problem att få med en okluven bit i passande storlek om man ber för det. Om man inte får den på köpet så borde det inte gå på särskilt mycket. Han slipper ju klyva och torka den, så det borde ju inte kosta mer än vad vanlig ved kostar. Annars är ju ett tips att fråga vänner och bekanta, finns garanterat någon som om de inte har det själv vet var man kan få tag på en.Tomture61 skrev:
Tack för alla svar, mycket bra info som jag helt säkert kommer få användning för. Åkte med min far till Bauhaus och vi köpte varsin Kindling Cracker plus slägga till mig. Har precis testat den och det var lätt att klyva veden även för mig (40+ tjej som sällan styrketränar). Stort tack igen! 
Strip skrev:
Finns liknande på Amazon för knappt 600 krS SuperDani skrev:
https://www.amazon.se/Firewood-Kind...cphy=1012489&hvtargid=pla-1746994087642&psc=1
Köpte själv en Kindling Cracker på Bauhaus.S SuperDani skrev:
Ett rent nöje att använda både till späntved och kanske göra lite mindre delar av de större bitarna.
Mycket nöje!
S SuperDani skrev:Första året i radhuset som har en liten gjutjärns/täljstenskamin i vardagsrummet. Vill elda för att det är nice och för att få lite extra värme utöver luftvärmepumpen.
Vi har köpt några säckar ved bl a på Plantagen (ja, dyrt!), som jag antar är färdighuggen, men bör man hugga den i mindre vedträn innan man eldar? Vissa bitar är tjockare än 10 cm i diameter, är det för stort? Har bara en liten miniyxa och det var svårare än jag trodde att klyva ved med den. Nån som har råd till en nybörjare?
S SuperDani skrev:Första året i radhuset som har en liten gjutjärns/täljstenskamin i vardagsrummet. Vill elda för att det är nice och för att få lite extra värme utöver luftvärmepumpen.
Vi har köpt några säckar ved bl a på Plantagen (ja, dyrt!), som jag antar är färdighuggen, men bör man hugga den i mindre vedträn innan man eldar? Vissa bitar är tjockare än 10 cm i diameter, är det för stort? Har bara en liten miniyxa och det var svårare än jag trodde att klyva ved med den. Nån som har råd till en nybörjare?