Tack. Tänkte inte ens på att det gick att köpa i olika storlekar. Rookie mistake. Fast det är rätt blandat i mina säckar så det blir nog bra.

F fribygg skrev:
Elda upp det du har och köp ved i den storlek du önskar nästa gång, det är ingen exakt vetenskap och är bara bränslet torrt brinner allt bara du får eld på det.

• Gilla
Stattutaren
  • Laddar…
S SuperDani skrev:
Tack. Tänkte inte ens på att det gick att köpa i olika storlekar. Rookie mistake. Fast det är rätt blandat i mina säckar så det blir nog bra.
Elda och prova dig fram till vad som fungerar bäst.

• Gilla
SuperDani
  • Laddar…
vanligtvis börjar man med klenare bitar och sen när man har en bra glödbädd kan man lägga på grövre enstaka klabbar...

så det är bra att det är lite blandat i påsen..

/ATW

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Toppen, tack så mycket. :)

A ArneTW skrev:
vanligtvis börjar man med klenare bitar och sen när man har en bra glödbädd kan man lägga på grövre enstaka klabbar...

/ATW

A ArneTW skrev:

/ATW
Jag håller med dej @ArneTW om att det är/har varit det normala sättet.
Numera rekommenderar vissa eldning uppifrån, det grova i botten och tändbrasan uppepå.
Man kan göra lite som man vill, eldar man torr ved med ordentligt med lufttillförsel är det inte så stor risk att nått ska gå fel.

• Gilla
SuperDani och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag håller med dej @ArneTW om att det är/har varit det normala sättet.
Numera rekommenderar vissa eldning uppifrån, det grova i botten och tändbrasan uppepå.
Man kan göra lite som man vill, eldar man torr ved med ordentligt med lufttillförsel är det inte så stor risk att nått ska gå fel.
Visst men det är iochförsig bara olika sätt att starta brasan och hur länge det brinner på första ilägget... vill man elda en längre stund är det svårt att peta in de grövre klabbarna underifrån.

För TS del är det mesta onödig överkurs och det är bäst att lära sig sin ved/kamin själv.

/ATW

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Man kan skriva böcker om hur man tänder en kamin och det är också väldigt beroende på kamin och skorsten och ved och allt möjligt men jag kan bjuda på några korta generella punkter.

Börja med bara tändved, eventuellt med ett par _lite_ större vedbitar i botten. Skippa tändbriketter gjorda av petroleumprodukter. Snåla inte med tändveden. Det ska vara en rejäl bädd med glöd när de riktiga vedklabbarna ska in.

Bra med syretillförsel i början och lägre på slutet av eldningen.

Grova klabbar lägger man inte in förrän flammorna slutat och man har en rejäl glödbädd.

Ingen fiseldning. Har man flammor så ska de vara ganska rejält med dom. Annars bara rejält med glöd.

Kolla skorstenen. Det ska bara ryka precis i början på eldningen. Efter det ska det vara nästan helt rökfritt.

Gör inte som vissa idioter i en annan tråd och elda plastsopor. Man tycker det är självklart i ett civiliserat land men tydligen inte.

• Gilla
Viktor.J och 2 till
  • Laddar…
Vi har en liten kamin men kan utan större problem att ha större vedträn, ca 40 cm långa iallafall, inte provat de vi har på 50 än.
Det enda vi behöver göra från större kaminer är att börja med bara ett eller två större vedträn, och sen ha mycket tändved, kanske 4 stycken bitar. Sen en tändkudde bland tändveden. Luckan öppen tills de brinner ordentligt. Vid behov fylla på med mer tändved under tiden. Men lite tändved behöver du nog klyva upp.

• Gilla
SuperDani
  • Laddar…
Toppen, stort tack! Vi såg ytterst lite rök när vi eldade (testat ett par gånger bara hittills) och hade ganska rejält med flammor. Vi eldar bara med torr björkved. Kanske testar utan tändkuber också så får vi se om det tar sig ändå.

B Bombus pratorum skrev:
Man kan skriva böcker om hur man tänder en kamin och det är också väldigt beroende på kamin och skorsten och ved och allt möjligt men jag kan bjuda på några korta generella punkter.

Börja med bara tändved, eventuellt med ett par _lite_ större vedbitar i botten. Skippa tändbriketter gjorda av petroleumprodukter. Snåla inte med tändveden. Det ska vara en rejäl bädd med glöd när de riktiga vedklabbarna ska in.

Bra med syretillförsel i början och lägre på slutet av eldningen.

Grova klabbar lägger man inte in förrän flammorna slutat och man har en rejäl glödbädd.

Ingen fiseldning. Har man flammor så ska de vara ganska rejält med dom. Annars bara rejält med glöd.

Kolla skorstenen. Det ska bara ryka precis i början på eldningen. Efter det ska det vara nästan helt rökfritt.

Gör inte som vissa idioter i en annan tråd och elda plastsopor. Man tycker det är självklart i ett civiliserat land men tydligen inte.

Jättebra, tack! Jag har faktiskt inte reflekterat över vedens längd utan bara tjockleken. När det gäller längden utgick jag från att om den går in så funkar det. Har som sagt köpt färdig tändved också.

VLJ VLJ skrev:
Vi har en liten kamin men kan utan större problem att ha större vedträn, ca 40 cm långa iallafall, inte provat de vi har på 50 än.
Det enda vi behöver göra från större kaminer är att börja med bara ett eller två större vedträn, och sen ha mycket tändved, kanske 4 stycken bitar. Sen en tändkudde bland tändveden. Luckan öppen tills de brinner ordentligt. Vid behov fylla på med mer tändved under tiden. Men lite tändved behöver du nog klyva upp.

Har braskamin, öppen spis, vedspis. Nu har vi tillgång till egen ved men tidigare när jag köpte hade vi samma problem som du med på tok för kralliga kubbar. De var svåra att få fyr på helt enkelt.
En sån här har hjälpt mig att klyva nån kubb men även grym på att få till tändved. Finns i två storlekar.
https://www.skjutklar.se/home/kindling-cracker

Har för mig att jag sett att den säljs här i byggahus shop.

• Gilla
SuperDani
  • Laddar…
Det verkar ju onekligen som att Kindling Cracker är grejen. Ser att de finns på Bauhaus m fl också, så det blir nog en sån. Tack!

Sewen Sewen skrev:
Har braskamin, öppen spis, vedspis. Nu har vi tillgång till egen ved men tidigare när jag köpte hade vi samma problem som du med på tok för kralliga kubbar. De var svåra att få fyr på helt enkelt.
En sån här har hjälpt mig att klyva nån kubb men även grym på att få till tändved. Finns i två storlekar.
[länk]

Har för mig att jag sett att den säljs här i byggahus shop.

• Gilla
Sewen
  • Laddar…
S SuperDani skrev:
Det verkar ju onekligen som att Kindling Cracker är grejen. Ser att de finns på Bauhaus m fl också, så det blir nog en sån. Tack!
Fick en Kindling i julklapp för något år sedan, gillar den! (y):D
Jula har en liknande, minns dock inte hur den ligger i pris i förhållande till originalet.

• Gilla
SuperDani
  • Laddar…
Här en artikel med tillförande film från våra experter i östra rikshalvan om ved och eldning. Bra film, inget krås och krusiduller utan rakt på sak med teori och praktik. I korthet: elda bara torr ved, helst uppifrån och ner.

https://svenska.yle.fi/a/7-10017932

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.