P
C cpalm skrev:
Det är ju omöjligt då autogirot dras på förfallodagen och man därmed inte kan veta att den misslyckats innan det är för sent att betala på annat sätt.
Du är nåt på spåren här. :-)
Autogiro är helt enkelt inte en kvalitetsprodukt.

Jag misstänker att många tycker att det är mycket praktiskt att använda autogiro för då slipper man hålla reda på förfallodagar som man kan missa.

Man ska inte överlåta till andra att sköta ens affärer om man inte samtidigt kan överlåta ansvaret att affärerna blir skötta.

P
M -MH- skrev:
Jag o frugan har ett gemensamt konto på Skandiabanken, där kommer det in e-fakturor som vi bägge kan se och betala, tex från kreditkorten. Jag har en annan bank för mina "privata" fakturor, men hon har Skandiabanken också.
Åhå! Utmärkt bra. Jag får ta och kontakta den banken snarast. Tack!
M -MH- skrev:
Lättaste är nog att använda en bank för det gemensamma kontoret,och då kopplar man vissa avsändare till den banken och ens personnummer. Om man vill hemlighålla fakturorna från verktygsinköp...
Vi har fullmakter till alla varandras konton, tyvärr …
Min fru har dock hittills uppvisat en förvånansvärt hög WAF för verktygsinköp. :-)

P pmd skrev:
OK. Jag förstår nog inte riktigt hur det går till. Vad är fördelen med Kivras betalningstjänst jämfört med vanlig efaktura?
Man får notifikationer oavsett bank och man väljer själv vilken bank och konto man vill dra beloppet från. Enkelt att byta bank är det också eftersom inget behöver ställas in i ens bank...

S Stenalina skrev:
Och jag vill ha motsatsen "Transaktionen kunde tyvärr inte genomföras" eftersom det vid ett tillfälle fattades 10 kr på mitt konto pga att ett annat autogiro var mkt högre än förväntat. Jag hade fört över extra pengar, men de bokfördes inte förrän lite senare samma dag. Inget andra försök till dragning gjordes heller - vilket ju också hade varit en bra idé.
Ja precis eller att man får ett mail om att ett autogiro inte längre är aktivt. Någon information om att allt inte står rätt till borde man kunna få.

C
a.o.f a.o.f skrev:
Ja precis eller att man får ett mail om att ett autogiro inte längre är aktivt. Någon information om att allt inte står rätt till borde man kunna få.
Ja, om t.ex. täckning saknas på kontot borde man rimligtvis få ett meddelande om detta. Dåligt av banken om det inte är så.

Om felet däremot ligger på betalningsmottagarens sida - något fel på filen eller överföringen till BGC har banken/BGC inte någon aning om vilka transaktioner som borde genomförts. Och har således ingen möjlighet att meddela avsändaren.

P
S sjoelund skrev:
Man får notifikationer oavsett bank och man väljer själv vilken bank och konto man vill dra beloppet från. Enkelt att byta bank är det också eftersom inget behöver ställas in i ens bank...
Det låter rätt bra. Hur går betalningen till? Är det lika enkalt som med efaktura, där man signerar räkningen med ett klick?
Kan man få notis via email om att räkning har dykt upp?
Hur gör man för att Kivra ska kunna logga in på ens bank? Vilka befogenheter ger man Kivra?

P pmd skrev:
Det låter rätt bra. Hur går betalningen till? Är det lika enkalt som med efaktura, där man signerar räkningen med ett klick?
Kan man få notis via email om att räkning har dykt upp?
Hur gör man för att Kivra ska kunna logga in på ens bank? Vilka befogenheter ger man Kivra?
Man påbörjar betalningen och väljer bank+ konto med BankID (första gången), vilket datum det ska dras, och sist signerar man betalningen med BankID. Kivra ger du inga befogenheter då Tink sköter kopplingen till banken.

Man får notis via app och epost.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför räknar du så?
Är den tid du lägger ner på autogirostrul förlorad inkomstbringande tid?
Jag värderar mitt liv. Om jag skall bråka med någon om några hundralappar som med rätta kan anses vara mina, täker jag så här: Om jag måste lägga ner 1 timme på att få denna peng, måste pengen vara mer än 500 kr. Annars lägger jag ner. Det finns roligare saker i livet än att bråka med en idiotisk hyresvärd.

Jag har för övrigt inget autogirostrul eftersom jag inte använder autogiro.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P pmd skrev:
Adressändring gör man en gång. Inte en gång för varje bolag man har en relation till.
Ja alltså det var ju en kommentar på det du själv skrev: "Med pappersfakturor sker omdirigeringen omedelbart eftersom man kan ha eftersändning. Man kan sen adressändra hos de olika bolagen när man får en räkning."
Och precis som du skriver så krävs det för många företag att man faktiskt hör av sig till dem direkt därför att de inte uppdaterar din adress från skatteverket (eller vilka det nu är).

Det måste vara väldigt sällsynt att Autogiro betalningar inte genomförs om det finns pengar på kontot.
Det har aldrig hänt mig i vart fall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det måste vara väldigt sällsynt att Autogiro betalningar inte genomförs om det finns pengar på kontot.
Det har aldrig hänt mig i vart fall.
I det aktuella fallet var det tydligen betalningsmottagaren som på grund av datorstrul aldrig skickade betalningsuppdraget till banken/bankgirot.

Det var inte så att autogirobetalningen inte genomfördes. Den var aldrig initierad. Därför blev betalningen inte gjord.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Har de skickat in men banken felat, så skall du stå för inkasso.
Om banken gör fel och orsakar mig kostnader får de naturligtvis stå för dessa.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Fast banken säger till mig att det är banksekretess så de får inte skicka mig epost eller SMS när det inkommit en efaktura...
Swedbank skickar SMS när e-faktura kommer in. Inga detaljer utan bara att det kommit en.

Alfredo Alfredo skrev:
Om banken gör fel och orsakar mig kostnader får de naturligtvis stå för dessa.
Det känns ju som det naturliga. Men jag vill se den som lyckas få sin bank att ta en inkassoavgift, pga att en Autogiro betalning inte gått igenom. Skulle nog säga att det har aldrig hänt och kommer aldrig hända.
Sen kan nog en bank ställa till med annan oreda som dom i sista ändan får ersätta.

M mojjen skrev:
Men jag vill se den som lyckas få sin bank att ta en inkassoavgift, pga att en Autogiro betalning inte gått igenom.
Återkommer om det blir aktuellt. Nu har det aldrig missats vad jag kan minnas så det kan ta ett tag…

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.