12 292 läst ·
100 svar
12k läst
100 svar
Måste man höka över hyresdragningar via autogiro?
Du är nåt på spåren här.C cpalm skrev:
Autogiro är helt enkelt inte en kvalitetsprodukt.
Jag misstänker att många tycker att det är mycket praktiskt att använda autogiro för då slipper man hålla reda på förfallodagar som man kan missa.
Man ska inte överlåta till andra att sköta ens affärer om man inte samtidigt kan överlåta ansvaret att affärerna blir skötta.
Åhå! Utmärkt bra. Jag får ta och kontakta den banken snarast. Tack!M -MH- skrev:
Vi har fullmakter till alla varandras konton, tyvärr …M -MH- skrev:
Min fru har dock hittills uppvisat en förvånansvärt hög WAF för verktygsinköp.
Man får notifikationer oavsett bank och man väljer själv vilken bank och konto man vill dra beloppet från. Enkelt att byta bank är det också eftersom inget behöver ställas in i ens bank...P pmd skrev:
Ja precis eller att man får ett mail om att ett autogiro inte längre är aktivt. Någon information om att allt inte står rätt till borde man kunna få.S Stenalina skrev:Och jag vill ha motsatsen "Transaktionen kunde tyvärr inte genomföras" eftersom det vid ett tillfälle fattades 10 kr på mitt konto pga att ett annat autogiro var mkt högre än förväntat. Jag hade fört över extra pengar, men de bokfördes inte förrän lite senare samma dag. Inget andra försök till dragning gjordes heller - vilket ju också hade varit en bra idé.
Ja, om t.ex. täckning saknas på kontot borde man rimligtvis få ett meddelande om detta. Dåligt av banken om det inte är så.a.o.f skrev:
Om felet däremot ligger på betalningsmottagarens sida - något fel på filen eller överföringen till BGC har banken/BGC inte någon aning om vilka transaktioner som borde genomförts. Och har således ingen möjlighet att meddela avsändaren.
Det låter rätt bra. Hur går betalningen till? Är det lika enkalt som med efaktura, där man signerar räkningen med ett klick?S sjoelund skrev:
Kan man få notis via email om att räkning har dykt upp?
Hur gör man för att Kivra ska kunna logga in på ens bank? Vilka befogenheter ger man Kivra?
Man påbörjar betalningen och väljer bank+ konto med BankID (första gången), vilket datum det ska dras, och sist signerar man betalningen med BankID. Kivra ger du inga befogenheter då Tink sköter kopplingen till banken.P pmd skrev:
Man får notis via app och epost.
Jag värderar mitt liv. Om jag skall bråka med någon om några hundralappar som med rätta kan anses vara mina, täker jag så här: Om jag måste lägga ner 1 timme på att få denna peng, måste pengen vara mer än 500 kr. Annars lägger jag ner. Det finns roligare saker i livet än att bråka med en idiotisk hyresvärd.P pmd skrev:
Jag har för övrigt inget autogirostrul eftersom jag inte använder autogiro.
Ja alltså det var ju en kommentar på det du själv skrev: "Med pappersfakturor sker omdirigeringen omedelbart eftersom man kan ha eftersändning. Man kan sen adressändra hos de olika bolagen när man får en räkning."P pmd skrev:
Och precis som du skriver så krävs det för många företag att man faktiskt hör av sig till dem direkt därför att de inte uppdaterar din adress från skatteverket (eller vilka det nu är).
I det aktuella fallet var det tydligen betalningsmottagaren som på grund av datorstrul aldrig skickade betalningsuppdraget till banken/bankgirot.D Dilato skrev:
Det var inte så att autogirobetalningen inte genomfördes. Den var aldrig initierad. Därför blev betalningen inte gjord.
Det känns ju som det naturliga. Men jag vill se den som lyckas få sin bank att ta en inkassoavgift, pga att en Autogiro betalning inte gått igenom. Skulle nog säga att det har aldrig hänt och kommer aldrig hända.Alfredo skrev:
Sen kan nog en bank ställa till med annan oreda som dom i sista ändan får ersätta.