12 292 läst ·
100 svar
12k läst
100 svar
Måste man höka över hyresdragningar via autogiro?
Låter som skitsnack från bankens sida för att de inte implementerat det.S sjoelund skrev:
Nordea får jag mail varje gång det kommer en ny e-faktura. Det står visserligen inget om avsändare, summor osv men notis får man.
Vill även minnas att jag någon gång fått meddelande om att täckning saknas på kontot för autogirobetalning och att ett nytt försök kommer att göras 20xx-xx-xx. Kan inte hitta det nu dock så har väl tagit bort mailet. Men åtminstone notis om e-faktura är jag helt 100 på att de kan skicka ut!
Låter som att det är dags att öppna ett nytt bankkonto o köra e-fakturorna på en ”bättre” bank.S sjoelund skrev:
Däremot har jag hittills aldrig lyckats få banken att skicka alla e-fakturor till ett gemensamt konto. Autogiro funkar fint att dras från det gemensamma men e-fakturor kommer alltid till det personliga, sen får man manuellt flytta över till att dras från gemensamma.
Någon bank som fixar detta automagiskt?
Någon bank som fixar detta automagiskt?
Vi har lyckats få så att bådas e-fakturor är kopplade till samma gemensamma konto. SEB, vilka är (var?) en av få banker med "äkta" gemensamt konto och inte fullmaktsbaserat.
Problemet kvarstår dock att vi fortfarande bara ser den inloggades e-fakturor trots att det finns andra ej godkända på samma konto, men som skickats till den andra personen.
Tillägg: vad gäller notiser finns det och funkar ibland med appen, men det är inget pålitligt. E-postavisering hade helt klart varit en fördel.
Problemet kvarstår dock att vi fortfarande bara ser den inloggades e-fakturor trots att det finns andra ej godkända på samma konto, men som skickats till den andra personen.
Tillägg: vad gäller notiser finns det och funkar ibland med appen, men det är inget pålitligt. E-postavisering hade helt klart varit en fördel.
Om du har gett ditt medgivande till autogirobetalning men anser att beloppet som dragits varit för stort, kan du begära att få pengar tillbaka från banken. Du måste begära återbetalning inom åtta veckor från den dag då betalningen genomfördes.hsd skrev:
Du har rätt att få pengar tillbaka om två kriterier är uppfyllda:
- det exakta beloppet som drogs var inte känt för dig i förväg, och
- beloppet som drogs var större än vad du rimligen kunnat förvänta dig.
- https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/betalningar/autogiro/autogiro/
Och meddela alla som man har bett om att få efaktura från att framgent ska skicka efakturorna till en annan bank.T TypRätt skrev:
Bankerna gör vad de kan för att de ska vara krångligt att "byta bank" (vilket man förstås inte alltid gör; det kan finnas anledning att vara kund till fler än en bank).
En faktura ska vara kopplad till den person den är utställd till. Den ska inte vara kopplad till en viss bank.
Vadå? Jag har aldrig "bett" någon skicka e-faktura till mig det gör jag ju via bankens, inställningar. Bara att klicka i alla företag som du vill ha e-faktura i bank-appen (eller hemsidan i alla fall). Antar att det gäller alla storbanker. Nu gissar jag ju bara men förutsätter att om jag göra samma sak igen från en annan bank så kommer detta att uppdatera vart fakturorna kommer (kanske inte första månaden dock) så att det går till den jag bank jag uppdaterade från senast.P pmd skrev:Och meddela alla som man har bett om att få efaktura från att framgent ska skicka efakturorna till en annan bank.
Bankerna gör vad de kan för att de ska vara krångligt att "byta bank" (vilket man förstås inte alltid gör; det kan finnas anledning att vara kund till fler än en bank).
En faktura ska vara kopplad till den person den är utställd till. Den ska inte vara kopplad till en viss bank.
Därför jag tycker om faktura via Kivra. Och inte skiten där kommunen skickar faktura som brev och man måste ha Kivra på datorn och en telefon att scanna fakturan, utan den som använder deras betalfunktion. Kopplat till mig och jag får notiser i app och epost att det finns meddelande som väntar...P pmd skrev:
"Frågan är om brf har rätt till påminnelseavgifter och ränta när man själva orsakat problemet?"
Så frågade jag. Jag hoppas att få ett förslag angående detta. Så juridiskt som möjligt med hänvisning till lag, NJA och domar. Det vore bra om vi alla kunde detta mer exakt. Men det kanske inte är prövat...
Tack för alla synpunkter!
Så frågade jag. Jag hoppas att få ett förslag angående detta. Så juridiskt som möjligt med hänvisning till lag, NJA och domar. Det vore bra om vi alla kunde detta mer exakt. Men det kanske inte är prövat...
Tack för alla synpunkter!
Bästa svaret
Lagrummet är iallafall Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m.S snespikaren skrev:
https://lagen.nu/1981:739
Där har du också hänvisningar till rättspraxis.
Bostadsrättslagen, konsumentlagstiftningen och räntelagen är andra potentiellt relevanta lagar.
Men i grund och botten är det en avtalsfråga, så det går inte helt att generalisera.
Men jag skulle säga nej givet situationen. Det finns ett skälighetsrekvisit som jag skulle vilja påstå inte är uppfyllt i detta fall.
Men, som sagts, det spelar egentligen ingen roll. Ingen normalfuntad kommer att driva detta i tingsrätten givet omständigheterna och beloppets storlek. Varken betalningsvilja eller betalningsförmåga saknas ju...
Skulle vilja påstå att det är rätt safe att vägra betala helt enkelt...
Sen tycker jag personligen vissa organisationer måste lära sig att tagga ner vad gäller detta med att man skulle vara skyldig att betala i tid även om de själva fuckat upp. Oavsett om det formellt skulle vara så är det en väldigt onödigt fientlig ståndpunkt.
P.s. Och så klart i första hand hyreslagen i det specifika fallet....
https://lagen.nu/1970:994#K12P20S1
Tycker i synnerhet 20 § 3 st. är intressant:
"Lämnar hyresgästen ett betalningsuppdrag på hyran till bank-, post- eller girokontor anses beloppet ha kommit hyresvärden till handa när betalningsuppdraget togs emot av det förmedlande kontoret."
Redigerat:
Hur vet din nya bank vilka bolag du vill ha efaktura av?T TypRätt skrev:
Det fungerade f.ö. inte med alla de bolag som jag ville ha e-faktura av. En del av dem måste jag kontakta direkt.
Redigerat:
Jag ogillar Kivra av diverse skäl, så jag använder minmyndighetspost.se som brevlåda där myndigheter kan kontakta mig.S sjoelund skrev:
Jag tycker att det bästa är att få räkningarna till min vanliga emailadress. För att alla i familjen ska kunna hantera räkningar registrerar man lämpligen allas emailadresser hos bolag man har att göra med.
Ja, men faktura på epost tar de flesta 59 kr för medan de har via Kivra kostnadsfritt...P pmd skrev: