Faen vilken präktig inställning en del har! Har det klickat i betalningskedjan borde överseendefunktionen träda i kraft för att hjälpa, inte stjälpa. Jag är helt onöjd med dylika icke pragmatiska inställningar. Men tyvärr är det så, man måste höka när andra hanterar ens pengar.
/W

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Byt till efaktura som fungerar. Autogiro verkar ju inte ha någon kvalitetskontroll, det var alltid autogiromedlemmarna som strulade med betalningen i min BRF. De antog att det funkade men ibland gjorde det inte det. Troligen för att de inte hade pengar på kontot när avgiften skulle in gissar jag. Och lika förbannade var de varje de varje gång som det inte fungerade...

• Gilla
snespikaren och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byt till efaktura som fungerar.
Fast banken säger till mig att det är banksekretess så de får inte skicka mig epost eller SMS när det inkommit en efaktura... Så betalning via Kivra fungerar bättre för mig.

• Gilla
snespikaren
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Fast banken säger till mig att det är banksekretess så de får inte skicka mig epost eller SMS när det inkommit en efaktura... Så betalning via Kivra fungerar bättre för mig.
Du kan väl använda deras app? Min bankapp ger notifieringar vid nya fakturor.

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
P
Byt till efaktura som fungerar. Autogiro verkar ju inte ha någon kvalitetskontroll, det var alltid autogiromedlemmarna som strulade med betalningen i min BRF. De antog att det funkade men ibland gjorde det inte det. Troligen för att de inte hade pengar på kontot när avgiften skulle in gissar jag. Och lika förbannade var de varje de varje gång som det inte fungerade...
Efaktura är ett steg framåt jämfört med pappersfaktura, men även två steg bakåt. En pappersfaktura är inte kopplad till en viss bank. Den är inte heller kopplad till att en viss person betalar den. Båda dessa nackdelar för efaktura kommer att bita oss alla någon gång.

Men efaktura är bättre än autogiro, det håller jag med om.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Visst är det så att man har en skyldighet att hålla koll på och betala sina räkningar, även om t.ex. inte har fått någon räkning/avi.

Men BRF har erbjudit en betalningslösning där hyresgästens enda ansvar är att se till att det finns täckning på aktuellt konto. I aktuellt fall har betalningsmottagaren erkänt att hyresgästen inte har någon skuld i att betalning inte kunnat utföras. Hyresgästen har dessutom skyndsamt betalat när hen uppmärksammades på det tekniska felet och den uteblivna betalningen.

Inget vettigt inkassobolag hade vidhållit kravet på inkassoavgifter vid en bestridan. Det är förövrigt jävligt märkligt att BRF'en/förvaltaren/vemfandetnuär etc. inte stoppade aktuella fordringar från att gå till inkasso.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
hsd
Autogiro är ett satans påhitt, har Du väl godkänt så kan de höja eller dra hur mycket som helst

• Gilla
egrh och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Efaktura är ett steg framåt jämfört med pappersfaktura, men även två steg bakåt. En pappersfaktura är inte kopplad till en viss bank. Den är inte heller kopplad till att en viss person betalar den. Båda dessa nackdelar för efaktura kommer att bita oss alla någon gång.

Men efaktura är bättre än autogiro, det håller jag med om.
Mina e-fakturor kommer med en bifogad räkning där OCR, mottagarens kontonr., belopp etc. framgår. Jag vill minnas att jag har betalat annan persons e-faktura. Jag ska inte ta gift på det och rätta mig gärna om jag har fel.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
B Bästerortarn skrev:
Mina e-fakturor kommer med en bifogad räkning där OCR, mottagarens kontonr., belopp etc. framgår. Jag vill minnas att jag har betalat annan persons e-faktura. Jag ska inte ta gift på det och rätta mig gärna om jag har fel.
Ja, du har rätt i att det oftast följer med en PDF med ett inbetalningskort. En pappersfaktura kommer dock i brevlådan och inte till en banks internpost.
Om min fru blir sjuk och tillfälligt okontaktbar kan jag inte komma åt hennes efakturor och betala dem. Jag kan däremot betala hennes pappersfakturor.

Jag har frågat (åtminstone) en bank om det går att ordna så att vi som har gemensam ekonomi kan komma åt varandras efakturor. Svaret var att det går utmärkt bra att se betalda efakturor i det gemensamma räkningsbetalningskontot …

• Gilla
snespikaren
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, du har rätt i att det oftast följer med en PDF med ett inbetalningskort. En pappersfaktura kommer dock i brevlådan och inte till en banks internpost.
Om min fru blir sjuk och tillfälligt okontaktbar kan jag inte komma åt hennes efakturor och betala dem. Jag kan däremot betala hennes pappersfakturor.

Jag har frågat (åtminstone) en bank om det går att ordna så att vi som har gemensam ekonomi kan komma åt varandras efakturor. Svaret var att det går utmärkt bra att se betalda efakturor i det gemensamma räkningsbetalningskontot …
Absolut, vände mig bara mot att du fick det att låta som att enbart mottagaren kan betala en e-faktura. I övrigt tror jag att vi är överens.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Det är lite av en definitionsfråga. Om man betalar fakturan genom att manuellt mata in OCR, belopp och bankgirokontonummer så är det inte riktigt en efakturabetalning, men det spelar kanske mindre roll.
Huvudpoängen är dock att en efaktura kan ingen annan än fakturamottagaren komma åt för att effektuera en betalning.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
B Bästerortarn skrev:
Inget vettigt inkassobolag hade vidhållit kravet på inkassoavgifter vid en bestridan. Det är förövrigt jävligt märkligt att BRF'en/förvaltaren/vemfandetnuär etc. inte stoppade aktuella fordringar från att gå till inkasso.
Finns det några vettiga inkassobolag? Intrum hör hur som helst inte till de vettiga i så fall.
De svarade på mitt bestridande med en massa tjafs om att jag enligt avtal var skyldig att betala i tid bla bla bla. Inte för att jag direkt förväntat mig något annat. Bestred för att ha det gjort och löste det med betalningsmottagaren...

Håller med om att det är helt sjukt att en BRF går till inkasso i en sådan här situation. I mitt fall förvisso HSB:s ekonomiska förvaltning, men va f-n, de skickade fakturan den 28:e med förfallodatum 30:e och drog den till inkasso den 7:e. :mad:

Inte direkt så att man känner sig välkommen och respekterad som medlem och delägare...

• Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Du kan väl använda deras app? Min bankapp ger notifieringar vid nya fakturor.
Nope. Och deras support säger att det aldrig kommer att läggas till på grund av sekretessen. Man kan få notiser om mycket (som meddelanden från kundtjänst), men inte något så känsligt som "det finns en ny faktura att betala" eller "det är slut med pengar på kontot"...

S sjoelund skrev:
Nope. Och deras support säger att det aldrig kommer att läggas till på grund av sekretessen. Man kan få notiser om mycket (som meddelanden från kundtjänst), men inte något så känsligt som "det finns en ny faktura att betala" eller "det är slut med pengar på kontot"...
Vilken bank? Swedbanks app har notiser iaf.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Danske också.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.