Vi hyr en bilplats via en brf. Hyran dras alltid över autogiro. Vi får aviseringar med tre hyror i varje på papper. 3 x 700 kr
Men hyran dras inte för denna period juni, juli och augusti. Brf har inte sett till att det fungerar. Ingen skuld hos oss.
Den 12 juli får vi brev att "drabbad av systemfel" medfört att det inte fungerade. Jag betalar omedelbart de två förfallna och lägger upp den sista till betalning. Ett brev om skuld anländer från inkassobolaget.
Sedan får vi ett nytt brev där man noterar att skulden är betald men att påminnelseavgifter och ränta skall betalas.
Jag har betalat 72.75 kr så det är klart.
Frågan är om brf har rätt till påminnnelseavgifter och ränta när man själva orsakat problemet?
Alltså: Måste man höka över hyresdragningar via autogiro?

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Farstatjej90
Om de erbjuder detta som ett sätt att betala men sen inte klarar av att ta betalt så kan de rimligen inte kräva dig på det... De tar säker bort det där om du kontaktar dem. Sånt där går ut automatiskt.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Formellt är man ju skyldig att betala, mao hålla koll på sina räkningar även om dom inte kommit fram, eller som här inte dragits. Så risken är ja. Dock kan jag tycka det är mycket fult av BRF om dom inte makulerar den skulden. Om det var dom som har ett system fel. Om systemfelet är bankens huvudvärk, så är det dock inte konstigt att BRF skickar det vidare. De kan inte ansvaras för om banken har systemfel.

Så rent moraliskt tycker jag det avgörs om vems systemfelet är. Har BRF gjort fel i sitt skick till banken så bör de makulera inkasso. Har de skickat in men banken felat, så skall du stå för inkasso.

Sen väljer man ju autogiro för att slippa höka. Och det lär väl vara riktigt ovanligt attd et felar.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
autogiro + att man har pengar på kontot så har man fullgjort sin skyldighet

• Gilla
Watt och 3 till
  • Laddar…
Ända sedan jag började med autogiro så har jag väntat på en funktion att man skall få ett mail där det står att transaktionen är klar men ingen tycks vilja uppfinna en sådan funktion.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
hsd
Det kommer väl meddelanden om medel saknats på kontot, från banken

• Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det kommer väl meddelanden om medel saknats på kontot, från banken
Nej

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Måste man höka över hyresdragningar via autogiro?
Ja. Min fru har haft strul med flera olika företag under åren, och företagens/bankens reaktion har bara varit "hoppsan".
I vissa fall är företag medgörliga och stryker påminnelse etc. efter man ringer dem. Men t.ex. i CSN:s fall så har man enligt dem bara 2 dagar efter dragningen skulle gjorts på sig att ringa dem och be dem försöka igen, annars åker man på förseningsavgiften på 500 spänn.

Min erfarenhet är iaf att det är din skyldighet att se till att betala, och autogiro är bara ett betalningssätt. Går inte dragningen igenom, så är det din sak att lösa. Därför föredrar jag e-faktura.

Redigerat:
  • Gilla
Finnpucko och 6 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Nej
Det stämmer, så var det för mig en gång. Jag frågade banken och tydligen berodde det på att autogiro inte var en betalorder som jag hade gett banken i uppdrag att genomföra, utan jag hade gett tredje part tillgång till att dra pengar från mitt konto. Och då såg de inte på samma vis att det inte hade gått igenom. Typ... Tyckte ändå att det hade varit bra med en notis...

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Brf har medgett det är deras fel. Men har jag rätt att vägra påminnelseavg. och ränta ur ett juridiskt perspektiv? Jag ropar på Claes Blåe

Jag är inte jurist, så det här kan vara jättefel.

Men som jag ser det så har du ju erbjudit betalning iom. att du öppnat för betalningsmottagaren att själv dra pengar från ditt konto, och det är en betalningsmodell som mottagaren erbjudit/accepterat. Om mottagaren väljer att inte ta emot den erbjudna betalningen så kan jag inte tänka mig att mottagaren skulle ha rätt till påminnelseavgift.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
C
Märkligt nog verkar detta bli ett allt vanligare problem. Två gånger har det hänt mig senaste tiden att jag blivit skickad till inkasso när det är betalningsmottagarens eget fel att betalningen inte kommit in (i tid).

Jag bestrider kategoriskt påminnelse/inkassoavgift i de fallen. Om de vill kan de berätta för tingsrätten att man faktiskt är skyldig att betala på förfallodagen trots att det i praktiken är "omöjligt". Dock högst osannolikt att det går så långt utan att ärendet passerar någon som inser att det är deras eget fel. Och att det inte är värt att dra det till tinget när varken betalningsvilja eller betalningsförmåga saknas.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Man ska nog ta i åtanke att en BRF inte gör något aktivt själva. Den har nog anlitat en ekonomisk förvaltare som har ett trött gammalt ekonomisystem där allt går på automatik. Rent processmässigt så har ju inte betalningen kommit fram varvid en påminnelse har skapats och skickats. Sen att det var en annan del av ekonomisystemet som inte klarade av autogirodragningen tar logiken ingen hänsyn till.

• Gilla
snespikaren och 1 till
  • Laddar…
V
S snespikaren skrev:
Vi hyr en bilplats via en brf. Hyran dras alltid över autogiro. Vi får aviseringar med tre hyror i varje på papper. 3 x 700 kr
Men hyran dras inte för denna period juni, juli och augusti. Brf har inte sett till att det fungerar. Ingen skuld hos oss.
Den 12 juli får vi brev att "drabbad av systemfel" medfört att det inte fungerade. Jag betalar omedelbart de två förfallna och lägger upp den sista till betalning. Ett brev om skuld anländer från inkassobolaget.
Sedan får vi ett nytt brev där man noterar att skulden är betald men att påminnelseavgifter och ränta skall betalas.
Jag har betalat 72.75 kr så det är klart.
Frågan är om brf har rätt till påminnnelseavgifter och ränta när man själva orsakat problemet?
Alltså: Måste man höka över hyresdragningar via autogiro?
Man är skyldig att hålla koll på sina räkningar. Så enkelt år de

• Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
V
T tergo skrev:
autogiro + att man har pengar på kontot så har man fullgjort sin skyldighet
Man har även skyldighet att uppmärksamma att de verkligen dragits.
Så enkelt är det. En del i att vara vuxen.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.