7 791 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
måste man har cirkulationspump till golvvärme
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 inlägg
Inte oavsett storlek, men så små rum att du slipper den, finns nog inte. Förutsatt att man har max 20mm slang blir det i princip omöjligt med självcirkulation.
Om du menar en extra pump till golvvärmeslingan så är svaret nej.
Det går att köra tex ett 10m2 rum på en slinga kopplad direkt på radiatorkretsen, men det förutsätter att du inte har för hög framledningstemperatur.
Det går att köra tex ett 10m2 rum på en slinga kopplad direkt på radiatorkretsen, men det förutsätter att du inte har för hög framledningstemperatur.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ursäkta min okunnighet, men vad är huvudanledningen till temperaturbegränsning på framledningstemperaturen. Har det bara med golvbeläggningen att göra eller vill man inte ha för stora tempvariationer i betongen?
De flesta moderna system ligger väl med ingjutna slingor i betongplattan. Om man inte har trägolv ovanpå detta, vad är egentligen anledningen till att begränsa framledningstemperaturen (förutsatt att vi inte talar högtempsystem, a la traditionell vedeldning). Jag har en slinga i betong som matas direkt av VP (jordvärme). Max framledningstemp har varit under 40 grader trots utetemperaturen.
De flesta moderna system ligger väl med ingjutna slingor i betongplattan. Om man inte har trägolv ovanpå detta, vad är egentligen anledningen till att begränsa framledningstemperaturen (förutsatt att vi inte talar högtempsystem, a la traditionell vedeldning). Jag har en slinga i betong som matas direkt av VP (jordvärme). Max framledningstemp har varit under 40 grader trots utetemperaturen.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Med andra ord, bara att ställa max framledningstemperatur på VP: och justera in resterande på termostaterna.
Jag kör badrum uppe och gillestuga och duschrum i källaren direkt på samma värme som radiatorerna, naturligtvis med termostater och fast strypning. Det skulle gå alldeles utmärkt att få 40 grader varmt inne i badrummet om jag ville det! 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måste man ha en ackumulatortank till en vattenmantlad kamin?
Värme allmänt -
Byte av Cirkulationspump till panna Norrahammar 2000 1967!
Värme allmänt -
CTC nödström till cirkulationspumpar /ecu
Värmepumpar -
Behövs en till cirkulationspump?
Värme allmänt -
Motionera cirkulationspump till golvvärme i badrum.
Värme allmänt