5 227 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Måste man ha två WC ? Var ska elen vara ?
Medlem
· Lotorp
· 109 inlägg
Hej
Jag måste säga att jag är imponerad över hur folk engagerar sig, tackar !
Nu fins det en uppdatering av planlösningen, se husutkast24.pdf.
Variant A är för mig, variant B om det kommer in någon mer i huset
I B övergår förrådet till att bli klädkammare (oxå får det väl bli en friggebod för de verktyg etc. som inte får plats i förrådet).
Säljer jag kåken finns variant C och D. I C blir biblioteket från A och B till vardagsrum, matbordet finns i det stora köket, och musikrummet kan bli sovrum. I A innehåller gym/relax mest lite träningsgrejor och ett par BadenBaden stolar, men man kan förståss droppa gymmet och sätta en Jacuzzi i mitten, och grönt i hörnen som i C. I D har det stora vardgsrummet blivit ett TV-rum och ett nytt sovrum.
Så "min" variant A borde på detta sätt ganska lätt kunna anpassas. Jämfört med tidigare har ett WC lagts till, lagom för gästrum och vardagsrum. En öppning nära yttervägg mellan sovrum och förråd gör att varianterna B, C och D blir möjliga.
För den som tycker att köket inte bör innehålla VVS, så är min tanke att i ett såpass stort kök får det ju plats utan problem, se kök.pdf och kök2.pdf (jag har lämnat tomt i teckningen bredvid spisen där vattenberedaren skall stå, och FTX systemen är ofta designade för att sitta under spiskåpan). F.ö. är det tänkt att vara öppet mellan bänk och överskåp in till TV-rummet (som kan göras till rent matrum).
Att det inte finns ett separat tvättrum beror på att ursprungstanken är att inte öka månadskostnaden jämfört med att som nu bo i en hyfsat stor (men inte speciellt modern) lägenhet. Därför startade jag med principen att ha en 'bra lägenhetsstandard' på VVS snarare än överdådet jag ser i många nya hus. I en lägenhet sätter man sin tvättmaskin i badrummet eller (i England) bredvid diskmaskinen i köket, och så får man bära dit tvättkorgen när man tvättar. Därför blir det också IKEA-kök, och ingen jacuzzi.
mvh
Magnus
Jag måste säga att jag är imponerad över hur folk engagerar sig, tackar !
Nu fins det en uppdatering av planlösningen, se husutkast24.pdf.
Variant A är för mig, variant B om det kommer in någon mer i huset
Säljer jag kåken finns variant C och D. I C blir biblioteket från A och B till vardagsrum, matbordet finns i det stora köket, och musikrummet kan bli sovrum. I A innehåller gym/relax mest lite träningsgrejor och ett par BadenBaden stolar, men man kan förståss droppa gymmet och sätta en Jacuzzi i mitten, och grönt i hörnen som i C. I D har det stora vardgsrummet blivit ett TV-rum och ett nytt sovrum.
Så "min" variant A borde på detta sätt ganska lätt kunna anpassas. Jämfört med tidigare har ett WC lagts till, lagom för gästrum och vardagsrum. En öppning nära yttervägg mellan sovrum och förråd gör att varianterna B, C och D blir möjliga.
För den som tycker att köket inte bör innehålla VVS, så är min tanke att i ett såpass stort kök får det ju plats utan problem, se kök.pdf och kök2.pdf (jag har lämnat tomt i teckningen bredvid spisen där vattenberedaren skall stå, och FTX systemen är ofta designade för att sitta under spiskåpan). F.ö. är det tänkt att vara öppet mellan bänk och överskåp in till TV-rummet (som kan göras till rent matrum).
Att det inte finns ett separat tvättrum beror på att ursprungstanken är att inte öka månadskostnaden jämfört med att som nu bo i en hyfsat stor (men inte speciellt modern) lägenhet. Därför startade jag med principen att ha en 'bra lägenhetsstandard' på VVS snarare än överdådet jag ser i många nya hus. I en lägenhet sätter man sin tvättmaskin i badrummet eller (i England) bredvid diskmaskinen i köket, och så får man bära dit tvättkorgen när man tvättar. Därför blir det också IKEA-kök, och ingen jacuzzi.
mvh
Magnus
Medlem
· Lotorp
· 109 inlägg
Jag får tacka för allt arbete du gjort för min skull.billy_baver skrev:Du skriver att du eftersträvat kortast möjliga rördragning mellan våtrum, och att du vill slippa korridorer och slutna hallar. Exteriört har du bestämt dig för en krävande symmetrisk fasad, som dikterar var rummens fönster måste sitta. Din plan bestäms av två avgörande omständigheter - På husets insida finns en längsgående, obruten hjärtvägg från gavel till gavel. På ena gavelfasaden har du anbringat ett inglasat uterum.
Låt oss börja med att börja resonera detta med hjärtväggen! Det finns flera alternativ avlastning, som medger en friare planlösning. Exempelvis kan du låta konstruera takstolar med spännvidd tvärs över hela byggnadsdjupet. Du kan också minska behovet av hjärtvägg mha en smalare byggnad (som på köpet ger mer dagsljus i rummens innersta del).
Beträffande exteriören ifrågasätter jag den där altanen. Nu vet vi andra inte ett dugg om tomten, trädgården och grannskapet. Vi kan bara konstatera att altanbygget bryter symmetrin, som du själv så mödosamt eftersträvat. Jag undrar om du funderat på sambandet mellan husets inre och dess trädgård. Hur hamnar den här byggnaden relaterat till garage, infart och tillträde för besökare? Var finns grannarnas hus? Varifrån kommer kvällssolen? Åt vilket håll har du utsikt? Varifrån drabbas ni av insyn? (Det är möjligt att de fönsterlösa gavlarna som Swetrot kommenterar, är ett svar på sistnämnda).
Hoppas du får nytta av min skiss när du planerar vidare. Jag tycker absolut att du ska inbegripa tomten och trädgården mer aktivt i din andra planlösning.
Jag befinner mig ännu i projekteringsstadiet, och har inte bestämt mig för tomt ännu, så altanens öde är inte bestämt. Den kan t.ex. mycket väl bli ett litet inglasat åttakantigt lusthus med murad eldstad/grill på en liten höjd om jag får den tomt jag hoppas på i Lotorp (litet samhälle strax utanför Finspång). Någon av tomterna kommer f.ö. också att naturligt kräva spegelvändning av husets planlösning.
Jag har kontaktat en arkitekt med specialintresse för restauering av äldre hus (eftersom det ska gå lite i bruksanda), och han kommer att hjälpa mig med placering av altan, val av taklutning, hur mycket tegel- och plåtlullull jag skall ha och var etc., efter att han inspekterat tomten. Dessutom ska han göra ritningar för bygglov.
Men än så letar jag tomt, eller snarare, jag vet var nya tomer är tänkta att frisläppas av kommunen och väntar på att detta ska ske. Dessutom finns det en hel del tomter i grannskapet som är uppköpta av husföretag, och som än så länge kräver att man köper i deras ganska dyra sortiment. Men, väntar jag ett par månader till så kan jag kanske köpa ut en tomt ändå, de får ju ändå inget sålt numera. ( Jag vet t.ex. att ett av de husföretag som sitter på tomter har varslat en relativt stor del av sin personalstyrka. )
Mitt "problem" med planlösningen är att jag vill ha mycket innerväggar att ställa bokhyllor och annat mot, vilket går stick i stäv med trenden mot öppna planlösningar och massor av fönsterytor. Detta är en anledning till att jag börjat knåpa på något eget. Framförallt vill jag ha ett dedikerat stort bibliotek, men det får gärna användas också till annat, jag har alltid varit svag för det där med 'matsalsbord i bibliotek'. (Sedan är frågan om det snyggaste är att ha ekparkett, eller klinker, eller helt enkelt vanliga furuplankor, som golv i ett rum med ek i bokhyllor och skrivbord. Mörbetsad ek kanske som lagom kontrast till 'natureken' ?)
Att jag vill ha hjärtvägg är helt enkelt för att jag, som är grön amatör på husbygge, vill ha en så enkel bjälklagskonstruktion som möjligt. Eftersom jag skall bygga snålenergihus är varmgrund en bra konstruktion, och med hjärtvägg så är det ju rättframt att lägga bjälklagselement av armerad lättklinker och/eller vanligt träbjälklag. Antagligen lägger jag lättklinkerelement under kök och toaletter för att reducera det ljud som t.ex. diskmaskinen ger ifrån sig (som ju annars går via varmgrunden till alla rum), och kör med billigare/enklare träbjälklag i övrigt. Fast om jag får tillräckligt bra pris blir det lättklinker (eller lättbetong) både som tak och golv, det tillför ju värmetröghet till snålenergikonceptet.
mvh
Magnus
Jag hoppar över detaljerna, eftersom du ännu inte skaffat tomt.
Om det bara är böckerna det gäller: Varför inte bygga sutteränghus?
Vid Litografvägen i Lotorp bjuds ut en villatomt för 290 Kkr. Det är en sluttningstomt utan kravet att bygga med visst byggbolag.
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/32339
Om det är "charmen" det handlar om: Varför inte ta hand om ett stycke äkta "bruksanda" istället för att bygga en faksimil.
Vid Vallonvägen i centralorten Finspång står en karaktärsvilla på 260 kvm till salu för knappt 1,7 Mkr.
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/226190
Om det är prislappen du sneglar på: Hus är ingen sparbössa.
Om det bara är böckerna det gäller: Varför inte bygga sutteränghus?
Vid Litografvägen i Lotorp bjuds ut en villatomt för 290 Kkr. Det är en sluttningstomt utan kravet att bygga med visst byggbolag.
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/32339
Om det är "charmen" det handlar om: Varför inte ta hand om ett stycke äkta "bruksanda" istället för att bygga en faksimil.
Vid Vallonvägen i centralorten Finspång står en karaktärsvilla på 260 kvm till salu för knappt 1,7 Mkr.
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/226190
Om det är prislappen du sneglar på: Hus är ingen sparbössa.
billy_baver - kan inte låta bli, men hus är sparbössor på samma sätt som min bilmekaniker en gång sa om bilar. Han sa "Bilar är den bästa sparbössa som finns - man stoppar pengar i dem och de kommer aldrig ut igen."
Jag har svårt att hålla med dej . Har i alla fall inte sett så många bilar som ökar i värdet ( vereranbilar?) med tiden. Däremot har sett många hus som gör det , i alla fall när man titar på hur fastighetstaxering rör sejAstaS skrev:
gaia
Redigerat av moderator:
gaia Det var just det jag menade - att pengarna bara försvinner avseende bilar.
Jag håller huvudsakligen med dig när det gäller hus. Min lilla replik (eller min bilmekanikers - jag tyckte nämligen att det var väldigt roligt sagt) var mer en liten skojsighet på det Billy bäver skrev. Jag uppfattade nämligen hans replik "Hus är ingen sparbössa" lite åt det hållet.
Med hus är det väl varierat. Vi har konstaterat att i vårt område, vi har väldigt bra läge, där ger våra investeringar inte så mycket skillnad, man får pengar för husen ändå. Fastighetstaxeringen påverkas naturligtvis, men inte köpeskillingen.
Men i andra lägen gör investeringarna definitivt skillnad på vad man får för sitt hus.
Jag håller huvudsakligen med dig när det gäller hus. Min lilla replik (eller min bilmekanikers - jag tyckte nämligen att det var väldigt roligt sagt) var mer en liten skojsighet på det Billy bäver skrev. Jag uppfattade nämligen hans replik "Hus är ingen sparbössa" lite åt det hållet.
Med hus är det väl varierat. Vi har konstaterat att i vårt område, vi har väldigt bra läge, där ger våra investeringar inte så mycket skillnad, man får pengar för husen ändå. Fastighetstaxeringen påverkas naturligtvis, men inte köpeskillingen.
Men i andra lägen gör investeringarna definitivt skillnad på vad man får för sitt hus.
Allt ovan jord är - och förblir - konsumtion. Även om denna konsumtion är mycket långsam består värdet på ett hus av ett "restvärde", som för vart år som går blir allt mindre. Att ett hus inte utplånas tekniskt beror förstås på löpande underhåll och långsiktiga reparationer, vartefter behovet uppstår.
För det första: Om ett hus med gott läge kan sägas öka i värde (givet allt annat lika) måste den obebyggda granntomten med samma goda läge ha genomgått samma värdeökning. För det andra: Om en tom tomt bebygges kommer fastighetens värde därefter INTE att överskrida summan av tomtvärde plus produktionskostnad. Åtminstone inte på en normal, sund och icke överhettad marknad.
Visserligen ligger detta vid sidan av trådens grundfråga. Detta sidoämne har stötts och blötts på flera andra trådar.
För det första: Om ett hus med gott läge kan sägas öka i värde (givet allt annat lika) måste den obebyggda granntomten med samma goda läge ha genomgått samma värdeökning. För det andra: Om en tom tomt bebygges kommer fastighetens värde därefter INTE att överskrida summan av tomtvärde plus produktionskostnad. Åtminstone inte på en normal, sund och icke överhettad marknad.
Visserligen ligger detta vid sidan av trådens grundfråga. Detta sidoämne har stötts och blötts på flera andra trådar.
Klicka här för att svara