32 186 läst ·
16 svar
32k läst
16 svar
Måste man ha gröna spånskivor i badrum ?
Sida 1 av 2
Hej Alla
Jag håller på och renoverar mitt badrum. Golvkonstruktionen är en prefabriserad historia med 19 mm spån som är limmade på "Spånskivereglar" cc 40 cm med tunna kortlingar av spån på cc 120 cm. Golvet känns väldigt stabilt trots att de flesta reglarna är kapade av den "röris" som drog avloppet 1976. Jag håller nu som bäst på att drar om avloppet och förstärker upp reglarna och minimerar därmed antalet kapade reglar. När jag har gjort detta hade jag tänkt att lägga igen de delar av golvet jag brutit upp med 19 mm spån och ovan på detta lägga vatten buren golvärme och sedan flytspackel. Nu till min fråga: Jag har en kompis som kan svära på att han har läst att det skall vara gröna spånskivor i badrum enl. branschreglerna. Jag kan inte hitta detta någon stans. Vad gäller? Kommentera gärna min golvkonstruktion i övrigt. Bör jag lägga golvgips ovan på spånskivorna? Skall jag har armeringsnät ovanpå golvskivorna?
Tacksam för svar.
/Thomas
Jag håller på och renoverar mitt badrum. Golvkonstruktionen är en prefabriserad historia med 19 mm spån som är limmade på "Spånskivereglar" cc 40 cm med tunna kortlingar av spån på cc 120 cm. Golvet känns väldigt stabilt trots att de flesta reglarna är kapade av den "röris" som drog avloppet 1976. Jag håller nu som bäst på att drar om avloppet och förstärker upp reglarna och minimerar därmed antalet kapade reglar. När jag har gjort detta hade jag tänkt att lägga igen de delar av golvet jag brutit upp med 19 mm spån och ovan på detta lägga vatten buren golvärme och sedan flytspackel. Nu till min fråga: Jag har en kompis som kan svära på att han har läst att det skall vara gröna spånskivor i badrum enl. branschreglerna. Jag kan inte hitta detta någon stans. Vad gäller? Kommentera gärna min golvkonstruktion i övrigt. Bör jag lägga golvgips ovan på spånskivorna? Skall jag har armeringsnät ovanpå golvskivorna?
Tacksam för svar.
/Thomas
Det står att golvskivan bör vara av P5 typ dvs fukttrög, det du kallar "gröna". Angående golvet så ska konstruktionen uppnå samma äller bättre böjstyvhet som 22 mm golvspån på cc 600 mm ger. Alltså finns det lite friheter.
Gipsskivorna kan du skippa, bättre att flyta, men armeringsnätet ska du ha.
Gipsskivorna kan du skippa, bättre att flyta, men armeringsnätet ska du ha.
Du behöver inte ha gröna(behandlade)spånskivor på golvet utan det räcker med vanliga 22mm som du primar innan du lägger armeringsnät, golvvärme och fiberarmerat flytspackel. http://www.byggelit.se/docs/dokument/pdfer/golv_contifloor_monteringsanvisning_mars_2005_utg_2.pdf
Contifloor har även de en behandlad skiva men kör på den vanliga.
Contifloor har även de en behandlad skiva men kör på den vanliga.
Tack för snabba svar.!
Nu fick jag ju lite olika svar. Ett svar som säger att jag bör ha dessa fukttröga gröna skivor och ett annat svar som säger att det är OK med primade vanliga skivor. Då golvet redan är gjort med 19 mm spån är det ju enklast att lägga igen det jag brutit upp med 19 mm. Alla skarvar kommer att vila på regel. 19 mm på cc 40 borde väl vara lika styvt som 22 mm på cc60?, eller skall jag limma och skruva fast en tunn fukttrög (grön) spånskiva?
/Thomas
Nu fick jag ju lite olika svar. Ett svar som säger att jag bör ha dessa fukttröga gröna skivor och ett annat svar som säger att det är OK med primade vanliga skivor. Då golvet redan är gjort med 19 mm spån är det ju enklast att lägga igen det jag brutit upp med 19 mm. Alla skarvar kommer att vila på regel. 19 mm på cc 40 borde väl vara lika styvt som 22 mm på cc60?, eller skall jag limma och skruva fast en tunn fukttrög (grön) spånskiva?
/Thomas
Varför ska man ha fuktsäkra golvspånskivor? De kommer ju inte att utsättas för annan fukt än den som finns i flytspacklet och genom att först rolla ut en primer så löser du ju det problemet.
Jag håller med dig, men de finns ju andra branschregler som man har lite svårt att förstå; Varför får man inte ha OSB-skivor bakom gipset eller varför får man (snart) inte ha golvgips under flytspacklet??jeppeknaster skrev:
/Thomas
Jag säger också att det är okej med vanliga skivor och det ger reglerna också frihet till även om det står att man bör använda spånskiva av typen P5 i reglerna.TOW skrev:
Reglerna är ju hängslen livrem och lite till i vissa fall...
En liten fråga...
Mattläggaren som ska fixa badrummet uppe säger att det inte går att flytspackla på spånskiva eftersom det kan spricka.
Är det så?
I vårt fall är det 22 mm golvpån som är limmat och skruvat på CC 400.
Tacksam för svar.
Mattläggaren som ska fixa badrummet uppe säger att det inte går att flytspackla på spånskiva eftersom det kan spricka.
Är det så?
I vårt fall är det 22 mm golvpån som är limmat och skruvat på CC 400.
Tacksam för svar.
Tack för svaret.ACME skrev:
Då var det som jag trodde då.
Kanske lat hantverkare som tycker att det är mycket jobb för fall mot brunn...
Hans förslag var att vi skulle lägga en gipsskiva nästan fram till brunnen så skulle han spackla resten.
Men det blir ju ganska svårt att lägga den skivan med rätt fall mot brunnen eftersom spångolvet faktiskt är helt i våg.
I BBV så står det ju att skivorna bör vara av kvalitet V313. Alla andra regler styrs av "skall". Anledningen är ju, som det redan har nämnts, byggfukten. Spacklar man fall i ett badrum på 6 kvm och har en snittjocklek på 25 mm så häller man i princip ut 45 liter vatten på golvspånet.TOW skrev:Nu fick jag ju lite olika svar. Ett svar som säger att jag bör ha dessa fukttröga gröna skivor och ett annat svar som säger att det är OK med primade vanliga skivor. Då golvet redan är gjort med 19 mm spån är det ju enklast att lägga igen det jag brutit upp med 19 mm. Alla skarvar kommer att vila på regel. 19 mm på cc 40 borde väl vara lika styvt som 22 mm på cc60?, eller skall jag limma och skruva fast en tunn fukttrög (grön) spånskiva?
Är golvskivan dåligt, eller värsta fall, inte primad öht kan det innebära katastrof. Golvspånet sväller först upp för att sedan sträva efter att återfå sin ursprungliga tjocklek när det torkar ur. Då får man en fin luftspalt på 2-3-5 mm under spacklet, och man kan räkna med ett *snap!* eller *knakelibrak!* när man så småningom kliver in på det färdiga golvet..
Men ser man till att noggrant borsta in den rätt utspädda primern i underlaget med en hårdare borste, så ska man klara sig med vanligt golvspån.
19 mm spån på c400 motsvarar säkert 22 mm på c600.
Adrian skrev:
Vissa spackeltillverkare (Finja bl.a) har haft problem med att få spacklet att bita ordentligt på spånskivor. Tydligen finns det ofta ett slags vax på dagens skivor. Kanske var det detta han menade med att det spricker? Det är dock lätt åtgärdat genom att borsta ut spackelpulver med borste samtidigt som man primar.