Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
D Daniel 109 skrev:
Nu missförstod du mig. Folk är rädda för att gå ut på kvällen, men inte för att åka bil. Vad är farligast? Många är rädda för kärnkraften, men inte vatten elker vindkraft. Vilken är farligast? Bara för att ta ett par exempel. Att folk är rädda för något har dålig koppling till risken.
Ja, det är väl ok att man tex anpassar sig till ett hårdare trafikklimat etc, men det är väl ändå en väsentlig skillnad på att diskutera risker i trafiken med förändringar på samhället i stort. I trafiken finns ju oftast inget uppsåt att döda folk, utan de stora riskerna består ju i obetänksamhet och störmoment. Dessa kan åtminstone jag leva med även om det är irriterande. Något jag däremot har väldigt svårt att förlika mig med är att man inte utan stor risk för rån kan gå hem sent på kvällen (rånvåg i kvarteret senaste veckorna), eller att unga tjejer till 45% är rädda för överfall (pinfärsk statistik) och att majoriteten har blivit utsatta för oönskade närmanden under sin uppväxt etc etc. En reflektion off topic jag fått till mig från hustru och barn på senare tid: Inte ens taxinäringen fungerar som förr utan förarna i de ledande bolagen kräver kontant betalning för att köra nattetid, alt vägrar korta körningar. Vi ser en gradvis glidning av samhället där gamla strukturer man kunde räkna med förut nu börjar svika. Det gäller hur man tar hand om gamla, sjuka sina grannar hur man kan säga till andras barn, medtrafikanter, små ligister etc etc. Jag håller med MathiasS fullständigt .

Redigerat:
Du har säkert rätt i det (rädsla kopplat till risk) även om några av exemplen haltar. Jag känner mig aldrig otrygg när jag kör bil. Här är det naturligt att anpassa sig till omgivningen och andras brister. Det inverkar inte menligt på min livskvalitet eller möjlighet att bruka min bil, transportera mig med den.

När jag anpassar mig på samma sätt i vardagslivet har det mycket större påverkan på min livskvalitet och frihet.

Rädsla är också fel ord här. Jag går inte runt och är rädd för saker, men vetskapen om risken för problem gör att man anpassar sig. Undviker saker. Det är inte att vara rädd. Det är dessutom ett negativt laddat ord som inte accepterar att en känsla av otrygghet är legitim - det ska inte reduceras till en statistiskt omotiverad rädsla. Finns det en känsla av otrygghet i samhället behöver man göra något åt det, oavsett vad statistiken på nationell nivå säger om antal brott osv.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Du har säkert rätt i det (rädsla kopplat till risk) även om några av exemplen haltar. Jag känner mig aldrig otrygg när jag kör bil. Här är det naturligt att anpassa sig till omgivningen och andras brister. Det inverkar inte menligt på min livskvalitet eller möjlighet att bruka min bil, transportera mig med den.

När jag anpassar mig på samma sätt i vardagslivet har det mycket större påverkan på min livskvalitet och frihet.

Rädsla är också fel ord här. Jag går inte runt och är rädd för saker, men vetskapen om risken för problem gör att man anpassar sig. Undviker saker. Det är inte att vara rädd. Det är dessutom ett negativt laddat ord som inte accepterar att en känsla av otrygghet är legitim - det ska inte reduceras till en statistiskt omotiverad rädsla. Finns det en känsla av otrygghet i samhället behöver man göra något åt det, oavsett vad statistiken på nationell nivå säger om antal brott osv.
Ha vi skrev nästan samma sak under samma minut:D

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men OM du ändrat ditt beteende, så beror det inte på sakliga skäl (såvida du inte tidigare brukade ta kvällspromenader i Tensta eller liknande problemområden), utan på en övertolkning av tidningarnas skriverier.
Min sista kommentar i frågan: Återigen, vi verkar leva på olika planeter. Jag bryr mig inte om tidningarnas skriverier utan fokuserar på vad jag själv ser här där jag bor i södra stockholm. Det finns ingen som helst logik eller grund för ditt påstående att jag ändrat mitt beteende pga tidningarnas skriverier. Ser man inte, med egna ögon (inte vad tidningarna skriver), verkligheten som den faktiskt är nu så kanske det är lika bra att låta det vara så, det låter bekvämt. Vill man inte se vad som händer eller om man inte förstår vad man ser är det kanske ett större problem. Jag ser vad som händer och anpassar mig.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänker mera på att denna typ av tankar är mest konspiratoriska och att man kan se vad man vill se i ordvalen. Jag tror inte att någon central funktion klarar av att styra ordval på specifika redaktioner.
Åjo, Sveriges Radio mfl är experter på detta och med lite träning kan man höra hur ordvalet anpassas efter den politiska agendan.
Har någon till exempel hört att vi har några problem när det gäller politiska frågor?
Nej nu är det inlindat, maskerat och avproblematiserat, och heter alltid utmaningar.
Det låter bara positivt eller hur, och problemet har sopats under mattan. :)

harry73
D Daniel 109 skrev:
Att folk är rädda för något har dålig koppling till risken.
Intressant tanke.
Själv är jag en motståndare till kärnkraft och förespråkare för vindkraft. Jag är varken rädd för att gå under ett vindkraftverk eller förbi ett kärnkraftverk. Skulle tycka mindre om att bo i direkt närhet till vindkraftverk eller kärnkraftverk. Där tror jag inte att jag har problem med min riskbedömning.
Problemet med kärnkraft är för mig att det kan påverka många generationer negativt, som inte passar i min bild att man ska förvalta jorden.
Angående brottslighet, väljer jag att inte vara naivt och ta för stora risker, men jag väljer också att inte vara rädd och känna mig otryggt. Risken att något allvarligt skulle hända mig är trots allt inte så stor och jag värdesätta känslan att känna mig trygg.
Jag misstänker att vissa i tråden inte värdesätter den känsla lika mycket, men värdesätter hängslen och livrem.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Och ändå - för att återknyta till trådrubriken - det hjälper inte nämnvärt att bygga ”helt inbrottssäkert” varken för upplevd otrygghet på gator och torg eller minskad inbrottsrisk.

Vi hade en inbrottsvåg i kvarteret för ca 2 år sedan och trots larm, säkerhetsdörrar och ett antal andra skyddsmekanismer så skedde ett stort antal inbrott under loppet av några veckor.
Området är en mycket välmående närförort till Stockholm med minimalt med sociala problem och mestadels pensionärer som är hemma på dagarna. Det skedde ett antal inbrott mitt på dagen i flera lägenheter, de klättrade upp på balkongerna och slog in en ruta, tog enbart kontanter, smycken och pass. De lämnade datorer, telefoner och annan hemelektronik. Det var en chilensk liga som hade föradresserade kuvert och lade allt stöldgods på lådan direkt efter inbrottet. Hos vår närmsta granne så snodde de kassaskåpet, slängde ut det från balkogen och kom och hämtade det senare.

Nu lyckades till slut polisen gripa ligan på bar gärning, men såvitt jag vet så har ingen fått tillbaka det som stulits.

Hade det gått att förhindra dessa inbrott? Knappast, med mindre än beväpnade vakter i varje port 24/7.

Effektivare gränskontroller hade nog hjälpt.

• Gilla
jonastroms och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jocke Best skrev:
eller att unga tjejer till 45% är rädda för överfall (pinfärsk statistik)
Fast det var ju likadant när jag var tonåring utanför/i Göteborg, och det är länge sen, man gick ju aldrig omkring själv sent på kvällen och valde alltid gator/vägar där det fanns många andra.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Effektivare gränskontroller hade nog hjälpt.
Det tror jag inte, de här stöldligorna som kommer hit, är ofta proffs, och vet hur man skall bete sig för att komma förbi poliskontroller.

Visst, troligen kommer det idag in vissa kriminella som faktiskt är efterlysta, och som skulle fastna ifall gränskontrollen var mer heltäckande. Men i huvudsak är jag övertygad om att de kringresande stöldligorna tar sig igenom en gränskontroll utan problem.

Såvida vi då inte stänger gränserna helt.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Min sista kommentar i frågan: Återigen, vi verkar leva på olika planeter. Jag bryr mig inte om tidningarnas skriverier utan fokuserar på vad jag själv ser här där jag bor i södra stockholm. Det finns ingen som helst logik eller grund för ditt påstående att jag ändrat mitt beteende pga tidningarnas skriverier. Ser man inte, med egna ögon (inte vad tidningarna skriver), verkligheten som den faktiskt är nu så kanske det är lika bra att låta det vara så, det låter bekvämt. Vill man inte se vad som händer eller om man inte förstår vad man ser är det kanske ett större problem. Jag ser vad som händer och anpassar mig.
Jag ser också en del hotande situationer, men faktiskt färre idag än för 30 år sedan.

MEN det betyder ju inte att situationen är bra, den var dålig för 30 år sedan, och den är dålig idag, framförallt i problemområden.

Och det tycker jag vi borde göra något åt. Men det är knappast en fråga för byggahusforum.

R
H hempularen skrev:
Det tror jag inte, de här stöldligorna som kommer hit, är ofta proffs, och vet hur man skall bete sig för att komma förbi poliskontroller.

Visst, troligen kommer det idag in vissa kriminella som faktiskt är efterlysta, och som skulle fastna ifall gränskontrollen var mer heltäckande. Men i huvudsak är jag övertygad om att de kringresande stöldligorna tar sig igenom en gränskontroll utan problem.

Såvida vi då inte stänger gränserna helt.
Som det har varit jättelänge och fortgarande så får tullen inte stoppa en lastbil med t.ex.
utombordare på väg ut ur landet. Så bättre lagstiftning skulle hjälpa.

"Även om Tullverket hittar stöldgods i ett fordon på väg ut ur landet så kan de inte göra något. De saknar befogenheter.
I Göteborg har tullpersonal stått och sett på när skåpbilar med stulna båtmotorer rullat på Danmarksfärjan utan att kunna hindra det."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tullen-kan-inte-stoppa-att-stoldgods-fors-ur-landet

Redigerat:
jonastroms
Det är inte osäkert eller otryggt någonstans, finns inga risker och otrygghet är något självupplevt och skulle vara fel? Nästa statistik i frågan kommer bli en ögonöppnare för många.

jonastroms
Nu var det någon som råkade visa lite för mycket på facebook och blev rånad den brottsligheten kommer flytta sig till privatpersoner och äldre i framtiden då de som är lättast byten, det är skrämmande men troligt att det går mot det hållet.

Den här diskussionen har utvecklats till att handla om politik och vi vet av erfarenhet att sådana fungerar dåligt i vårt forum. Här möts vi för att diskutera bygge och renovering. Därför stänger jag nu tråden.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.