Min mor har flyttat under 2012. Hon har tagit hjälp av en jurist för att deklarera försäljningen med avdrag, uppskov osv. Hon fick alla papper igår och jag är inte riktigt överens med juristen och undrar om någon kan reda ut detta.

1982: Köpte lägenhet 1
1995: Sålde lägenhet 1 och flyttade till lägenhet 2. Uppskov på vinsten 200 000 kr.
2012: Sålde lägenhet 2 och flyttade till lägenhet 3. Vinst 1 miljon efter alla avdrag.
2013: Dags att deklarera

Jag skulle nu vilja plussa ihop uppskoven så att hon har ett totalt uppskov på 1 2000 000 kr. Juristen hävdar att hon måste betala 22 % vinstskatt på de första 200 000 kr (44 000 kr) och att hon inte kan plussa ihop två uppskov. Juristen vill att uppskovet ska vara 1 000 000 kr. Vem har rätt och varför?

Juristen har rätt (antar att hon köpt en lgh 3 också annars har hon inte rätt till uppskov) därför att när hon flyttar från ersättningsbostaden (lgh 2) till den ursprungliga bostaden (lgh 1) har hon inte längre rätt att göra uppskov på reavinsten avseende den ursprungliga bostaden (lgh 1).

Hon kan däremot göra ett nytt uppskov på den nuvarande ursprungsbostaden (lgh 2) förutsatt att hon har köpt och flyttat till en ny ersättningsbostad (lgh 3) inom en rimlig tid.

Redigerat:
Det går inte att svara på frågan.
Man kan alltid få nytt uppskov på en gammal vinst, men exakta belopp beror på pris på ny lägenhet kontra senast sålda. Skv.se har väldigt bra förklaringar.

Aha, då har jag kanske fel i den förklaringen jag fick av en som höll på med detta om skatter.

sunqan skrev:
Det går inte att svara på frågan.
Man kan alltid få nytt uppskov på en gammal vinst, men exakta belopp beror på pris på ny lägenhet kontra senast sålda. Skv.se har väldigt bra förklaringar.
Har läst på hos Skatteverket och anser att det är som jag ovan skrev, var hittar du att man kan göra dubbla uppskov?

Tackar för svaren. Jag var inne på Skatteverkets hemsida igår och letade info men hittade inget vettigt så direktlänken var toppen. Nu har jag full koll på läget. Ska dubbelkolla siffrorna men det lutar åt att jag hade rätt och juristen fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.