Det ska jag verkligen, jisses vilka snygga snitt!
Tack!

R
Jonathan99 skrev:
Vi kontaktade Byggkeramikrådet som fullt instämde i att naggade kakelkanter inte skulle accepteras.
Med rätt verktyg och skicklighet kunde man få rena snitt på allt kakel.
Men firmans chef sa att det var stört omöjligt...
var det du som hade en annan tråd om ditt tvättrum eller badrum som såg ut som fan i övrigt med?

Är ny på Byggahus.se så råkade lägga mitt första inlägg i fel avdelning tyvärr.
Kan ha varit jag, skrev om en firma vi anställt i mars för helentreprenad och eländet är ännu inte klart, vi har fått ta tag i det mesta, agera arbetsledare, slarv etc. etc.

R
Jonathan99 skrev:
Är ny på Byggahus.se så råkade lägga mitt första inlägg i fel avdelning tyvärr.
Kan ha varit jag, skrev om en firma vi anställt i mars för helentreprenad och eländet är ännu inte klart, vi har fått ta tag i det mesta, agera arbetsledare, slarv etc. etc.
ok, så detta är egentligen fortsättningen på eländet?
Summan av allt borde ju få arbetsledaren att vilja komma ut och titta på projektet. Jag tycker inte de är fel att man postar företagets namn osv också eftersom det är dödsstöten för dem. De kan du hota med om inget annat funkar..

• Gilla
Jonathan99
  • Laddar…
O
AndersMalmgren skrev:
Du kan visa honom denna bild från mitt badrum, plattan i mitten av bilden och är kapad på höger sida pga en speciallösning

Edit:även plattan på höger sida som möter den är kapad på sin vänstersida

[bild]
Men det du har gjort går ju inte :p
Det har ju TS fått höra.... Å en klantverkare har aldrig fel :p Men du är ju ingen klantverkare :p

Snyggt jobbat, men jag är inte förvånad över resultatet :D

• Gilla
Jonathan99
  • Laddar…
Faktum är att vi försökte outsourca badrummet innan vi valde att göra det själva, iof itne så många offertförfrågningar men vi fick höra att våra ideer inte gick att förverkliga :D

Ja, det är fortsättningen på eländet...

Pratade just med huvudentreprenören som skyllde ifrån sig på alla de sätt då jag ifrågasatte varför ett mindre bygge/renovering kan ta snart ÅTTA månader! (De räknade med 2-3 månader då vi skrev på).
Det berodde på att vi velat måla ett litet tak själva, och väggarna i hall och badrum sa han och att vi inte tagit beslut om material tillräckligt snabbt.
Vi hindrade inget fortsatt arbete genom detta då all panel, golv och tak sattes upp före måleri såklart, så vi hade inget som skulle utföras av hantverkarna efter.
Att man tar några dagar på sig att välja klinkers och kakel, är det onormalt och bidrar till att vi är inne på månad åtta snart? Såklart inte, men vuxna människor kan ju inte be om ursäkt, börja prioritera och erkänna att de tagit på sig för många jobb.
Då surar man istället och skyller allt på kunden.

Vi har verkligen fått agera arbetsledare, telefonen har gått varm liksom sms och mail för att be folk att komma hit och slutföra. Inte sällan får man inget svar, de vet inte, de är upptagna, de säger att de kommer men sen dyker ingen upp och vissa har inte ens respekt nog att säga att de blivit förhindrade.
När de väl dyker upp har de inte rätt saker med sig, vissa skickas ut utan info om vad som ska göras.

I början flöt det på bra, det mesta sköttes men efter ett tag saktade farten ned och det var inget flow i att hantverkare kom eller gjorde jobb i rätt ordning. Det var då vi fick börja ring och ringa för att få hit folk.
Helentreprenad innebär väl att firman ska sköta detta!
De som ändå utfört ett bra jobb, ex. andra gänget som la våtrumsmattan ( den första repade golvläggaren sönder direkt) och andra som bara varit ute för enstaka ingrepp har bara skakat på huvudet, inte trott sina öron och verkligen lidit med oss att allt dragit ut så pass på tiden.
Vi hade en elektriker som vi anställt enskilt för att sätta upp nya element och han kunde inte fatta vad huvudfirman sysslade med.
Vi avskyr hela denna kämpiga situation, ytterst påfrestande, vill ha lösningar och inte bråk.
Men vi verkar ha att göra med folk som hellre dör än att de erkänner att de misslyckats i detta fall.

Ser just nu ingen ände på detta...

O
Tja vissa människor gör inte fel. Så enkelt är det. Det är tydligt att även Er hantverkare inte kan göra fel...
Eftersom att dessa människor är helt felfria så är allt alltid någon annans fel. Tänk... om man vore felfri... ;)

Problemet uppstår då dessa människor driver företag...

Ta in en utomstående besiktningsman, se till att ge företaget chans att vara med vid besiktningen. (även om de inte kommer så skall de bjudas in). Så får ni gå vidare därifrån...

• Gilla
Jonathan99
  • Laddar…
Inget är omöjligt.

Själv skulle jag inte godkänna detta. Frågan är vad man skulle göra? Avdrag på jobbet? Trots allt, ligger kaklet på väggen.

Om det blir kvar. Går det att bättra? Det tror jag. Tror. Diamantbryne och slipa längst. Sen fylla på med fog.

Eller?

Tyvärr är det inte bara nederkanten som ser ful och är fel. Som förvirrad nykomling på Byggahus.se så la jag in inlägg på fel avdelning så det har blivit lite osammanhängande tyvärr.

Men det skiljer i fogbredd från 3mm-6mm lite här och var (bad specifikt om så smal fog det var möjligt, 2-3mm), mjukfogen fick vi inte i lovad kulör (grå istället för svart), det är stora hål där fog fattas, den övre dekorlisten har de inte greppat vad den fyller för funktion och den "svävar" ovanför en galet bred, sned fog, klabb överallt, de struntade i att kapa till ett snyggt hörn där listerna möts i hörnet
(det syntes ju inte om man bara tittade rakt fram..) och metallisterna för glasväggarna var fel sort mm.
Det ser allmänt slarvigt, slitet, fult och ostabilt ut just nu.

R
Du kan säkerligen få avdrag på jobbet såsom i länken jag skickade ovan. Så länge firman har certifikat för våtrum är det nog svårt att få igenom att de river hela skiten och börjar om eftersom kaklet inte fungerar som tätskikt utan som det rent estetiska vilket i detta fallet blivit halvdant...
Om du tar dit en oberoende besiktningsman kanske han hittar allvarligare saker som kan äventyra tätskiktet och då kanske saker de fakto behöver göras om.

Redigerat:
Vi vill inte nöja oss med ett avdrag och sen ändå ha kvar en slarvigt gjord duschhörna.
Hellre betala fullt och få det rejält och snyggt utfört.
Om Byggkeramikrådet säger att det jag räknat upp inte ska accepteras så borde även utseendet på ett dyrt jobb vara viktigt. En del av det fackmannamässiga helt enkelt,
Vem nöjer sig med att saker hänger ihop, inte läcker (förhoppningsvis) men ser bedrövligt ut? En kaklad vägg i våtrum kan ju då stämplas som fullt godkänt även om plattorna ser ut att blivit kastade på väggen...
Nej, det ska ingå att det estetiska är en självklar del av en hantverkares arbete tycker vi. Men hittills har vi inte stött på en enda med känsla för att saker även ska vara snälla mot ögonen och att material ska "gifta sig" snyggt.
Tycker inte ni det också?

R
Jo det kan man tycka men problemet är att just det estetiska resultatet och hur pass skicklig hantverkaren är finns de nog inga regler som styr. Vad gäller tätskit är en annan sak för där finns angivna instruktioner hur detta ska monteras i detalj.
Jag kan tänka mig att det enbart blir en fråga om avdrag på kostnaden, dvs att eländet inte är skäl nog att riva hela badrummet och börja om från början.

O
Det kanske är som när man köper bil....
Ratten är standard resten är tillval.

Kanske har en tillvals lista, gällande badrum.

Beställning, kaklat badrum.
Standard: kakel på väggarna.
Tillval:
- tätskikt utfört enligt anvisningar +10000:-
-Tätskikt utan krav på anvisningar +5000:-
- kakel uppsatt med fix +25000:-
- Kakel normalt uppsatt +35000:-
- Kakel uppsatt med jämna avstånd +45000:-
- Kakel proffsigt uppsatt +100000:-
- Serviceminded +250000:-

:p

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.