2015-05-16 19.24.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-05-16 19.24.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska isolera och sätta osb skivor och gips i ladugårstaket, altså inne där korna har gått, det är takhöjd på ca 230 och ränne uppe på det, reglarna som håller taket eller bjälkarna eller vad man ska kalla det, har ett mellanrum på ca 80 cm. Jag fundera på om jag kan isolera mellan dom och skruva osb och gips rätt i bjälkarna eller om jag måste sätta gles?

Är det där taket tätt uppifrån?
När det som nu är öppet nedåt kan fukten avdunsta och torka upp.
Men om du bygger in det med isolering och skivor kanske fukten samlas där och du riskerar mögel och röta.

Åter till den specifika frågan:
Vad skall OSB-skivorna fylla för funktion?
Endast glespanel + gips borde räcka.

Men, som sagt, titta på fuktproblematiken först!

KnockOnWood skrev:
Är det där taket tätt uppifrån?
När det som nu är öppet nedåt kan fukten avdunsta och torka upp.
Men om du bygger in det med isolering och skivor kanske fukten samlas där och du riskerar mögel och röta.

Åter till den specifika frågan:
Vad skall OSB-skivorna fylla för funktion?
Endast glespanel + gips borde räcka.

Men, som sagt, titta på fuktproblematiken först!
Ja det är tätt. Detta e ju ett tak inne i laggårn med ränne uppe på. Över där så är det ett plåttak som oxå är tätt. Ja ska göra en slags verkstad och det måste va dubbel gips eller osb och en skiva gips. För brandrisken Så frågan är, måste ja sätta gles?

Jag skulle vilja påstå att du inte måste göra det..

Kolla gipstillverkarens monteringsansvisning. Skulle bli mycket förvånad om det är större maxmått än 60 cm. Vid fuktigt utrymme mindre. Ska du dessutom åstadkomma brandskydd så måste du följa gipstillverkarens rekommendationer för regelavstånd och hur tätt skruvarna ska sitta. Finns ritningar och monteringsanvisningar för hur du ska kunna uppnå rätt nivå.

Så vilka gipsskivor har du tänkt använda?

Här hittar du instruktioner för Danogips http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/m_ceilings/ceiling_cs.html

400 mm är här rekommenderat. Kan ökas till 600 vid 2 lager gips.

Om du sätter OSB eller hellre plywood (och sätter den på rätt ledd) borde det klara sig utan glespanel men hur mycket isolering får du dit?

Protte

• Gilla
LarssonBygger
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.