Uhum... Har precis lagt golvspånet klart i badrummet och satt och läste en hel del om putsnät och flytspackling när jag insåg att jag enbart skruvat golvspånet och inte limmat.

Måste jag riva upp golvet och limma eller klarar det sig ändå?

På spånet ska jag flytspackla (med putsnät) in värmegolv.

Hur stor risken för problem är beror bland annat på om skarven mellan spån och reglar behöver ta upp skjuvkrafter eller inte. Detta i sin tur beror på regeldimension, spännvidd och c/c-avstånd. Så visst, under rätt omständigheter så fungerar det, säker för det mesta.

Men för mig vore det inte snack om saken, jag hade tveklöst rivit upp och gjort om, oavsett omständigheterna. Särskilt som att du bara kan skruva upp skruvarna, limma och lägga tillbaka samma skivor. Och med tanke på att om det skulle bli problem så skulle du själv sannolikt få stå för kalaset, det är ju klockrent byggfel från din sida.

Tack för snabbt svar Jon. Det blir till att ta fram skruvdragaren igen...

Duger vanligt trälim?

Svar ja...

Varför måste man limma skivorna mot reglarna då?

Fishermansfriend skrev:
Varför måste man limma skivorna mot reglarna då?
Det säger väl sig själv? ;) Om du fixerar skivorna med lim i det underliggande bjälklaget ökar stabiliteten och golvet kan ta upp krafter bättre i alla ledder.

votum skrev:
Duger vanligt trälim?
Nej, det ska vara vinterlim, inte det vanliga trälimmet. Jag brukar använda Cascos 3303.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.