Jag bygger till ett rum på vinden som är en s.k. kallvind. Där finns idag ett regelverk på vilket det är lagt spånskiva som golv på en del av ytan. Jag har dessutom förlängt golvet ända ut till takfoten på ena sidan. Nu undrar jag hur man egentligen skall resonera kring isolering som finns under golvet...

Där ligger idag ett lager lösull som ju är tänkt att vara isolering för underliggande våningsplan. Detta lager ligger inte tätt mot vindsgolvet på den del jag har breddat utan det finns ett mellanrum eller glapp om man så vill mellan isoleringen och golvskivorna. Exakt hur stort vet jag inte men där jag själv förlängt golvet handlar det om kanske 15 cm och det kanske även finns ett glapp på det redan befintliga golvet.

Min undran är att om jag måste på något sätt fylla ut mellanrummet då annars kanske kyla kommer att tränga in från sidorna och in under golvet och så upp i det tänkta vindsrummet?

Räcker det med att täta till med 20-30 cm isolering längs kanten av golvytan eller borde också hela golvet egentligen brytas upp för att man skall fylla på med lösull där mellanrummet finns?

Tacksam för all svar.

André
 
Som du skriver så har du ett kallras problem där och måste isolera.
Detta gör du endast ut till kanterna precis under väggisoloringen. dvs där golv och vägg möts.
Tänk dig att väggisoleringen fortsätter ner i golvet

Någon form av vindskydd är nog inte heller fel att ha just där.

//Jonas
 
Ok menar du alltså bara vid "kanten" och inte ända ut dvs bryta upp golvet och fylla på????

André
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.