Tycker Thorsmankanaler längs väggarna i midjehöjd är praktiskt men inte så snyggt. Tänkte göra min egen i mdf och tapetsera över. Min idé är att bygga grundast möjliga låda i mdf och skruva fast uttagen direkt i mdf:en för att spara djup. Eventuellt göra det hela som en sockellåda och lägga vid golvet.

Sedan dra FK eller FKK inne i lådan och skurva upp på väggen, typ som ett jättegrenuttag. Anslutning antingen fast med EKK på plint inne i lådan eller med ett brunnsuttag som på ett pc nätaggregat. Givetvis får en behörig elektriker göra all inkoppling.

Vitsen är alltså att få en radda med elluttag längs en vägg som används för datorer eller hemmabio utan att behöva sätta upp grenuttag (som jag tycker är fula) och utan att behöva riva befintlig vägg.

Kommentarer? Går det att göra eller måste man ha dosor för varje uttag?

/Anders

Likande lösningar monterades ofta i slutet av 80-talet i kontorsrum längs fönsterväggen i kontorsrummen. I dessa MDF kanaler var varje uttag moneterat i dosa. För matning drogs EKK. Starkström och telefoni var separerat i MDF-kanalen med varsin plastränna.

intaget bör inte vara ett "pc-intag" eftersom de bara är godkända för 10A medan vägguttagen är godkända för 16A.
Om du kan få det snyggt så fäll in en blå CEE-chassiehane och använd en "motorvärmarkabel" för matningen.
("Motorvärmarkabel" för att få en svartfärgad kontakt som passar en blå cee-hane).

Dosorna kostar väl så lite att den kostnaden kvittar...

*funderar* Bygger man "elkonsollen" som en möbel som typ hängs upp, har matning via ett sladdställ så torde den kunna ses som vilken apparat som helst dvs inget krav på behörighet.

Sen är det att tänja på regelverket extremt, idealet är ju om man gör det enligt regelverket. Skall den sen tapeteras över så blir det ju onekligen en fast installation och går den defintivt under regelverket.

Gör man dock en sådan "elkonsoll" med riktiga prylar och vet vad man gör så kan jag inte ens se problem med lösningen. Kan ju dock vara bra att ha ett sladdställ med CEE-don och med rätt kabelarea för att mata apparaten.

Blir ju lite typ samma som att bygga en TV-möbel med inbyggda uttag och det är fullt tillåtet.

/Kent

Har aldrig hört talas om att man får montera infällda apparater utan dosa. Kan inte tänka mig att det är tillåtet. Finns grunda dosor att köpa som inte bygger så mycket.

Och ang. sladdstället hade jag nog monterat en anslutningskabel med stickpropp i ena änden och fast anslutet i installationskanalen med dragavlastning. Ser ingen anledning till att ha ett "intag" i själva installationskanalen.

Instämmer. Främsta anledningen till dosor och VP-rör är nog att de är brand- och värmeresistenta till en viss grad (om man väljer kvalité...).

Bloink skrev:
Finns grunda dosor att köpa som inte bygger så mycket.
Har du tips på grunda dosor? Fabrikat?

/Anders

T.ex denna ROT-dosa som är 35 mm djup.
http://www.elbutik.se/product.html/multidosa-hw-035-hw-2x050?category_id=1960

Bo.Siltberg skrev:
Instämmer. Främsta anledningen till dosor och VP-rör är nog att de är brand- och värmeresistenta till en viss grad (om man väljer kvalité...).
Som stöd för detta står det ung så här i elinstallationsreglerna 515.1

Materiel som saknar bakstycke kräver att byggnadsdelen inte är brännbar eller att en brandavskiljning finns. Om byggnadsdelen är av metall ska den skyddsjordas.

Detta gäller för materiel, dvs elcentraler såväl som uttag. Nu finns det (fanns?) utanpåliggande strömbrytare och uttag som saknar bakstycke. Man får där anta att de är klassade för att monteras direkt mot brännbara byggnadsdelar.

Reglerna syftar främst på skyddet mot brand och elchock, men man kan också behöva ta hänsyn till annan påverkan som t.ex elektromagnetiska fält.

Och det är inte ensidigt – man kan också behöva ta hänsyn till annan icke-elektriska mojänger som kan skada eller störa elinstallationen, t.ex vatten, värme, gas, möss.

Jo, jag såg den där ROT-dosan på elbutik.se, men den har vinklad anslutning och sidoanslutning sparar djup. Är det tillåtet att borra hål i sidan på dosan (typ lite trångt) och så sticka/gänga in VP-slang från sidan? ROT-dosorna verkar ju ändå aldrig ha studsar.

Borde väl gå att fixera slangen bra om man borrar hålet trångt och gängar in slangen? Slangen går ju att fixera med en skruvad klamma i mdf-locket som dosorna sitter i.

/Anders

Dosan i länken har ingång för slang från sidan. Man fäster slangen genom att vika ut en flärp och sedan skjutya slangen från baksidan så att två vingar greppar i slanens yttersta ring. Fungerar för 20mm slang. Utmärkt dosa för grunda djup och apparater.

Kom ihåg att köpa en T65 hålsåg. Jag vill minnas att den vill ha 67mm hål

Bo.Siltberg skrev:
"Röret" i fråga får alltså tillverkas av t.ex. gips och/eller (givetvis skyddsjordad) metall.

Min postning kan kanske låta lite tramsig men det är kanske inte helt dumt att faktiskt använda metall här. En rektangulär stav av lämplig dimension är nog inte så dumt. Det är en klassisk metod som jag själv använt för att montera en klase strålkastare på , fast då var det förskruvningar med dragavlastare på kablarna till strålkastarna, och intag snarare än uttag monterade direkt i profilen.

Gör bara inte klassiska misstaget att inte orka / tänka på att fixa lock på ändarna...

(Ursäkta urspårningen men om nån hittar den här tråden i syfte att faktiskt montera strålkastare på metallprofil så är mitt tips att dubbelvika avskalad ytterisolering från REV/REVE/RDO/RDOE, göra lagom stort hål i det dubbelvikta och lägga det mellan strålkastare och profil så att bulten som håller strålkastaren går genom detta, och sen på med en låsmutter lagom åtdragen så att det går halvtrögt att rikta om strålkastaren. Det är en ren dröm att slippa lossa/dra fast vingmuttrar som ändå inte sitter helt garanterat i alla lägen och ibland trillar bort...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.