Jag tittar runt lite på billiga handukstorkar och ventiler som ska anslutas till vattenburen värme. Måste dessa va av samma märke eller räcker det att gängan på ventilen (normalt mått 1/2") passar?

Jag har kollat på denna ventil

https://www.byggmax.se/badrum/badru...anddukstorksventil-pvb-1-2-rör-purmo-p6417230

tillsammans med biltemas handdukstork

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Badrum/Handdukstorkar/Handdukstork-vattenburen-2000030533/

Kommer denna kombi fungera?

Jag vill inte använda biltemas egna ventiler då dom ska sitta på "varsitt ben" på handdukstorken, jag behöver ha en ventil som monteras på "ena benet".

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Finns det ingen rörmokare här inne som kan hjälpa mig med ett svar på denna fråga?

Men byggmaxventilen ser ju ut att ha ett långt rör som skall sticka in i torken, biltema torken verkar ha vinkelanslutning. Ser inte alls ut att passa ihop.

Biltemas handdukstork har anslutning på höger och vänster sida, medan ByggMaxventilen har anslutning enbart till den ena sidan!

thomas33 skrev:
Biltemas handdukstork har anslutning på höger och vänster sida, medan ByggMaxventilen har anslutning enbart till den ena sidan!
Men killen i tråden jag länka till har ju använt sig av en enrörsventil? Kan man inte välja på handdukstorkar om man vill ansluta på höger och vänster sida, uppe/nere eller enbart på ena sidan?
Pluggar man inte bara dom övriga anslutningshålen?
Förvirrad.....

Redigerat:
Tjaa, det verkar ju fungera för killen i den andra tråden. Men det är inte exakt samma tork på bilden.

Corpes skrev:
Men killen i tråden jag länka till har ju använt sig av en enrörsventil? Kan man inte välja på handdukstorkar om man vill ansluta på höger och vänster sida, uppe/nere eller enbart på ena sidan?
Pluggar man inte bara dom övriga anslutningshålen?
Förvirrad.....
Har du tur, kan det fungera, men Biltemas konstruktion verkar vara sån att det behövs två anslutningshål.Problemet blir att om det inte fungerar med enrörsventil, får du bara värme i handdukstorken på en begränsad yta.

Min svedbergs handdukstork som vi har i ett annat badrum, den är pluggad på den högra sidan så jag trodde att man kunde göra så med alla handdukstorkar. Jag trodde nog att alla handdukstorkar, konstruktionsmässigt, var uppbyggda på samma sätt, endast "ihåliga rör".
Precis som man kan göra med radiatorer, antingen köpa ett koppel och koppla in på ena anslutningen, eller dra två rör och koppla in upp och nertill.

Redigerat:
Corpes skrev:
Behöver det vara en packning på proppen man ska använda för att proppa den anslutningen som inte används...
Du kan inte bara skruva in den, utan måste linda lin eller gängtejp. Själv föredrar jag lin, då det sväller och tätar om det blir vått.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.