Jag renoverar badrummet vid gästrummet och försöker hålla nere kostnaderna.
Den stora fula radiatorn är borttagen och ska ersättas av en kromad handdukstork.

Biltema har en som kostar 700 kr, Bauhaus har en för 2500 kr Svedbergs och Hafas kostar 3500 kr och sedan finns det finare märken som kostar 5000 kr eller mer.
Alla dessa ser ungefär likadana ut,

Varför ska man köpa en dyrare? Även Biltemas lär hålla min livstid ut även om det är lite klenare dimensionerat och den kanske har något sämre finish, men allvarligt talat: vem kan se eller märka av det? Blandare har jag köpt av kända märken eftersom det är mer komplicerade saker där känsla och hantering spelar roll, men en handdukstork? Tala gärna om för mig varför jag har fel.

Redigerat:
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Det man möjligen skulle kunna och jag kanske inte skulle förutsatt att du menade elektrisk :)

Det man möjligen kan misstänka med en billigare är att ytbeläggningen (kromet?) är sämre på en billig och att den därmed inte ser så rolig ut efter en tid. Men det är högst spekulativt från min sida. Funktionsmässigt borde det inte vara någon skillnad, möjligen ATG termosatvredet inte håller lika hög kvalitet.

En skillnad på de du länkar till är att Biltemas har infästningar som tar lite av utrymmet där man hänger handdukarna.
Tror inte det är så stor skillnad, vi har t.ex. en Svedberg som vi valde utifrån storlek 1420*370 men även en billig i krom liknande Biltemas. Det är bättre finish på Svedberg i svetsskarvarna, men inte så att man reagerar annat än om man kan jämföra dem.

Krilleman
Jag har nyligen monterat en vattenburen Biltema-handdukstork åt min svåger.

Min upplevelse är att det var värd slantarna! Helt OK.

• Gilla
DREJAR2020 och 1 till
  • Laddar…
kulle
krilleman_215 skrev:
Jag har nyligen monterat en vattenburen Biltema-handdukstork åt min svåger.

Min upplevelse är att det var värd slantarna! Helt OK.
Vad är det för ventiler dom säljer som tillbehör , är det termostat i ?

Krilleman
Han köpte även dessa ventiler för anslutning. Jag tolkar det som det bara är AV/PÅ.

Ingen gradering så långt ögat nådde...

Dom tillbehören som biltema rekommenderar är inga termostater, utan rena ventiler som man själv får trimma in flödet med. Jag köpte också Biltemas handukstork. Men köpte annan thermostatventil.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Sir Anton och 2 till
  • Laddar…
Lite nyfiken på hur du kopplat in handdukstorken CandyManX, biltema har ju som sagt två ventiler som kan köpas till, ena sidan ska vattnet komma in och andra sidan ska de gå ut som jag förstår, men på dina bifogade bilder ovan ser det ut som du har in och ut på samma sida, pluggar man andra sidan då eller hur funkar det?

Krilleman
Precis, pluggat i andra hålet.

Etthålsventilen (som den heter) finns i flera olika utföranden. Men alla har ett rör som går upp i handdukstorken för att separera tillopp/retur.

Tänk även på att har man etthålsventil så bör man koppla underifrån för att få torken jämnt varm.

Etthålsventil för handdukstork med rör och regleringsventiler, sedd från sidan på neutral bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Sir Anton och 1 till
  • Laddar…
Precis som krilleman skrev.

• Gilla
Sir Anton
  • Laddar…
Okej, smidigt!
Har en liten följdfråga, skulle det funka om jag drar två slingor (tillopp/retur) från golvvärmefördelaren och kopplar in handdukstorken på? Eller blir detta för kallt kanske..

krilleman_215 skrev:
Precis, pluggat i andra hålet.

Etthålsventilen (som den heter) finns i flera olika utföranden. Men alla har ett rör som går upp i handdukstorken för att separera tillopp/retur.

Tänk även på att har man etthålsventil så bör man koppla underifrån för att få torken jämnt varm.

[bild]
Kan man alltså koppla uppifrån om man använder Biltemas anslutning med två ventiler? Jag fick höra att det aldrig går att koppla ovanifrån eftersom vattnet ska liksom självcirkulera och sjunka när det svalnar.
Hos mig vore det bra eftersom värmeledningarna går i taket. Termostat känns faktiskt inte nödvändigt.

Krilleman
Nej samma gäller antagligen vid toppkopplad med två anslutningar precis som du skriver.

Jag har toppkopplat min egen tork med etthålsventil. Men jag har förlängt röret så det går hela vägen i botten på torken. Sen så kör jag tilloppet i röret så det varma vattnet trycks i längst ner. Jag har vattenburen golvvärme i det rummet så jag behöver endast torka handdukar, ej för stöd till uppvärmning av rummet.

Jag vet faktiskt inte hur den bästa lösningen med Biltemas dubbla ventiler ovanifrån blir. Botten? :confused:

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.