3 382 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Måste flytta mätare och huvudsäkringar??
Jag håller på med en större renovering av min källare. Det innefattar nydragning av all el.
Mätare och huvudsäkringar sitter idag placerade inomhus, i källaren.
Elkillen jag har anlitat säger sig ha hört att man vid "omfattande" renovering kan tvingas att flytta ut mätaren... Stämmer verkligen det?
Den är fjärravläst och har en helt ok placering idag enligt mig.
Det känns som ett ganska omfattande och onödigt arbete att gräva upp utvändigt, dra nya kablar osv, när det egentligen inte behövs.
Vad gäller? 😕
Mätare och huvudsäkringar sitter idag placerade inomhus, i källaren.
Elkillen jag har anlitat säger sig ha hört att man vid "omfattande" renovering kan tvingas att flytta ut mätaren... Stämmer verkligen det?
Den är fjärravläst och har en helt ok placering idag enligt mig.
Det känns som ett ganska omfattande och onödigt arbete att gräva upp utvändigt, dra nya kablar osv, när det egentligen inte behövs.
Vad gäller? 😕
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om ni inte rör servis och mätartavla så får ju inte elleverantören veta något om dina planer, dvs det är lugnt.
Protte
Protte
Nej, du behöver inte flytta någonting.
Inte ens om mätartavlan skulle behöva bytas ut p.g.a ålder eller om den är dålig på något sätt.
Edit:
Se s.6 längst ner till höger http://www.eon.se/upload/eon-se-2-0...llator/regler_for_arbete_i_elanlaggningar.pdf
Inte ens om mätartavlan skulle behöva bytas ut p.g.a ålder eller om den är dålig på något sätt.
Edit:
Se s.6 längst ner till höger http://www.eon.se/upload/eon-se-2-0...llator/regler_for_arbete_i_elanlaggningar.pdf
Redigerat:
Välkommen till forumet.
Behöver ni inte röra mätare och huvudsäkringar så krävs ingen flytt av mätare och servis oavsett hur mycket du förändrar bakom.
Men måste mätare/huvudsäkringar flyttas p.g.a ombyggnaden, så att nätleverantören måste blandas in (t.ex. för att förlänga ledningar) så kan möjligen krav på flytt utomhus dyka upp.
Behöver ni inte röra mätare och huvudsäkringar så krävs ingen flytt av mätare och servis oavsett hur mycket du förändrar bakom.
Men måste mätare/huvudsäkringar flyttas p.g.a ombyggnaden, så att nätleverantören måste blandas in (t.ex. för att förlänga ledningar) så kan möjligen krav på flytt utomhus dyka upp.
Tack för snabba och utförliga svar! 👍
Känner mig mer än välkommen. 😊
Känner mig mer än välkommen. 😊
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Låter lite konstigt. Är det en behörig elfirma vi pratar om? Då skall man inte "ha hört", då skall man veta.Jannebanan skrev:
Såvitt jag förstår så gäller kravet vid ombyggnad av elanläggningen, inte vid underhåll. Var sedan gränsen går mellan underhåll och ombyggnad är säkert lite svårtytt. Men ombyggnad är ex. om du vill flytta mätartavlan. Då brukar elbolaget kräva att den flyttas ut ur huset. Samma sak om du ex. vill starta industriverksamhet i huset och behöver byta servisledningen för att kraftigt kunna öka huvudsäkringen.
Ja, han är behörig.
Enligt honom så var det så tidigare, men han var osäker på vad som gäller nu.
Men som sagt, ombyggnaden är ju efter mätaren så det måste väl vara ok?
Enligt honom så var det så tidigare, men han var osäker på vad som gäller nu.
Men som sagt, ombyggnaden är ju efter mätaren så det måste väl vara ok?
Rör ni inte servisen eller vill flytta mätarplatsen är det som sagt inget som tvingar till att flytta ut den. Men i en del fall kan det ju vara vettigt att göra det ändå när man ändå håller på, inga större kostnader med ett skåp och några timmars arbete.Jannebanan skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag hade isf förberätt med ett 25/32 vp rör från yttervägg till central iaf.
Men jag hade flyttat ut fulet iaf.
Men jag hade flyttat ut fulet iaf.
Klicka här för att svara
