Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Tror även jag ägde någon form av "plastlåda"/"Plast U.-Balk"som hade försågade snitt i 45 o 90 grader på kanterna.
En ryggsåg följde visst även med, undrar om det inte var ett IKEA-paket.
:D:D

Ja du... jag hade nog fan en sådan med före allt annat... fast min var i trä... haha

Tur man hänger med i utvecklingen för med den idag hade man ju hellre tagit livet av sig... haha

anden2000 skrev:
Det är som att sågen inte går spikrakt neråt utan driver en smula i sidled, vilket märks mest då jag sågar lister på höjden.
Istället för att komma med förslag på hur man kan korrigera redan snedsågade snitt så skulle jag vilja knyta åter till ursprungsproblemet med att snittet driver något istället.

Jag har haft samma problem med min Nobex och det var först när jag skulle såga några kortare bitar som jag insåg att det nog var tekniken (dvs mig) det var fel på. Jag är högerhänt och drar alltså sågen med höger hand och håller listen med vänster. För att den skall ligga stilla trycker jag ganska hårt och då trycker jag nog omedvetet också listen mot sågbladet. Dvs jag pressar även listen åt höger, mot sågen och eftersom listen då glider lite så blir snittet snett.

Jag löste det med att alltid fästa listen med en tving istället när det är lite noga och vips blir snitten numera raka och fina.

Jag vill dessutom anmäla en motsatt åsikt om den manuella sågen. Efter att den stått undanskuffad i ett hörn ganska länge så kom den fram i våras och fick ett nytt blad. Trots att en ny kapsåg köptes i somras (nej ingen Kapex, bara en DW777) så används Nobex:en numera ganska ofta till sågning av smålister, kapning av MDF remsor och liknande. Snabbt, tyst och trevligt. Dessutom slipper jag få sågspån i hela garaget.

Skall jag däremot såga många eller tjockare bitar så blir det DW:n.

Min slutsats är att en Nobex fortfarande har sin givna plats i verktygsarsenalen och jag tror den kommer att få vara kvar även när (inte om) jag får pengar över till en Kapex. ;)

Redigerat:
Har själv bara dåliga erfarenheter av manuella kap- och gersågar. Troligen är det den enklaste vägen att hyra eller köpa en elektrisk variant. En Bosch GCM 8 behöver inte vara såå dyr. Eller DW777. Å andra sidan tillverkades ju fantastiska möbler och annat innan det ens fanns motoriserade sågar över huvud taget, på något sätt fick de till det. Personligen tycker jag att själva bladet är ett problem med de där sågarna. Tycker det varit enklare att såga i en gerlåda med ryggsåg.

Paul-Staffanstorp skrev:
Känns som du har för mycket fritid då du lägger så mycket tid på att lösa problem... haha ;)

Men visst skulle det kanske fungera...
Själv kör jag med maskin då man får det perfekta resultatet direkt och dessutom spar man en jä*la massa tid och bekymmer. :)
Haha, önskar verkligen att det var så... jag lovar att det inte tog mer tid i anspråk än att skriva inlägget, dvs några minuter.

Håller f.ö. med om att en maskin är att föredra - det använder jag själv. Mitt lilla sidospår var mest tänkt som en lösning om man står där med en trilskande manuell variant och bara har ett fåtal lister att ge sig i kast med. Jag hade i varje fall hellre testat den än att hyra/köpa en maskin i det läget.

jac skrev:
Jag vill dessutom anmäla en motsatt åsikt om den manuella sågen. Efter att den stått undanskuffad i ett hörn ganska länge så kom den fram i våras och fick ett nytt blad. Trots att en ny kapsåg köptes i somras (nej ingen Kapex, bara en DW777) så används Nobex:en numera ganska ofta till sågning av smålister, kapning av MDF remsor och liknande. Snabbt, tyst och trevligt. Dessutom slipper jag få sågspån i hela garaget.
Det finns ett problem som jag tycker att den handjagade Nobexen inte riktigt grejar.
När jag har satt lister, har inget av hörnen varit riktigt rakt. Jag har alltid varit tvungen att använda dubbelgeringen på sågen för att få minimal glipa i listskarven.

Jag har tagit en spillbit, som jag sågat till, provat, justerat sågen en grad, provat igen... Till slut har jag tagit den riktiga biten och det har oftast passat utmärkt.

Sedan vet jag inte om det är den riktigt optimala metoden, men jag har i varje fall gjort så, på en liststräcka om ca 4m har jag låtit listen bukta ut några cm, för då blir den väldigt väl inpressad när man spikar dit den. Det är bara att avverka någon mm i taget. Jag tycker i varje fall att det blev helt OK, men man kanske hade löst problemet snabbare på något annat sätt

Ett förslag i helt annan riktning, kapa listerna med lite övermått, slipa sen till exakt mått o vinkel med en bandputs.

Finessen med en kap och gersåg med bra inställning är repeterbarhet. Man kan prova sig fram till rätt mått och sedan repetera det på den bit som ska passas in. Det är här jag sparar all tid. Den riktiga biten får rätt vinkel vid första försöket, sedan kan man finlira lite med längden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.