Jag håller på och sätter golvlist och dörrfoder i några rum. Har ungefär 100 meter och nu kommit halvvägs. Börjar bli riktigt trött på att efterfila nästan varenda list för att de ska passa. Har en enkel manuell gersåg, ungefär en sån som på bifogad bild. Det är som att sågen inte går spikrakt neråt utan driver en smula i sidled, vilket märks mest då jag sågar lister på höjden.

Något tips på en bra fungerande gersåg, så jag slipper mellanlanda på andra mindre bra sågar innan jag fått tag på något som fungerar? Finns någon riktigt bra manuell gersåg?

Jag har inga altanbyggen eller liknande större jobb på gång, och sparar gärna plats och pengar om möjligt, så en riktig motordriven kap/gersåg hoppas jag inte behöva köpa.

• gersåg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De bästa manuella geringssågar jag använt har varit av märket Nobex. Dock är det fortfarande viktigt att det sitter en bra och vass klinga i dem, annars blir det mest skit.

• Gilla
SALAH.J
  • Laddar…
Nobex geringssågar är riktigt bra.

Tack för tipsen. Jag sökte på forumet här och hittade en annan synpunkt på manuella gersåger, nämligen att även de bästa ju är svåra eller omöjliga att såga bort mycket korta bitar med, alltså som man behöver göra om man i försiktighet råkat lämna en liten smula för mycket. Och det är mycket riktigt också ett problem som jag har haft. Hmm, kanske får följa hyrtipset för en kap/gersåg då. Eller hosta upp och köpa.

En vass stöthyvel och en shooting board löser finjusteringen... om du nu nödvändigtvis vill hålla dig till handverktyg. Även med en Nobex är det stört omöjligt att karva av en halv millimeter på en bit foder.

phl skrev:
En vass stöthyvel och en shooting board löser finjusteringen... om du nu nödvändigtvis vill hålla dig till handverktyg. Även med en Nobex är det stört omöjligt att karva av en halv millimeter på en bit foder.
Jag håller med dig i sak. Fast att köpa och få de prylarna att lira (inklusive någon form av skärpning) är väldigt mycket tid och pengar investerat för att sätta lite lister.

Jag hade röstat för att hyra en såg. Normalt brukar dock även billigare geringssågar såga rakt. Lite testfrågor:
Är det något glapp i den?
Är klingan vass?
Trycker du sågen på något konstigt sätt?
Är sågen ordentligt fastsatt i underlaget (tex med en tving)?
Sitter pelarna ordentligt fast?
Glapp i centrumskruver undertill?

Testa att hålla så löst i handtaget som du kan och såga en list, drar den fortfarande?
Testa att såga "fel" hand. Drar den fortfarande? Åt samma håll?

Daniel_N skrev:
Jag håller med dig i sak. Fast att köpa och få de prylarna att lira (inklusive någon form av skärpning) är väldigt mycket tid och pengar investerat för att sätta lite lister.
Det svaret skrev jag lite med glimten i ögat även om det nog inte alls var uppenbart. Totalkostnaden för dön lösningen landar, som du säger, nog på mer pengar än vad en ny kap- och geringssåg av skaplig kvalisort kostar.

Daniel_N skrev:
Jag hade röstat för att hyra en såg.
Håller med dig fullständigt. Se bara till att få med dig en såg med vass klinga. När jag frågade efter en vass klinga senast, fick jag en i princip ny såg på Cramo.

Paul-Staffanstorp
anden2000 skrev:
Tack för tipsen. Jag sökte på forumet här och hittade en annan synpunkt på manuella gersåger, nämligen att även de bästa ju är svåra eller omöjliga att såga bort mycket korta bitar med, alltså som man behöver göra om man i försiktighet råkat lämna en liten smula för mycket. Och det är mycket riktigt också ett problem som jag har haft. Hmm, kanske får följa hyrtipset för en kap/gersåg då. Eller hosta upp och köpa.
Hyra för en dryg hundring är ju vettigare i ditt fall då du som du skrev inte har så stor nytta av den till andra saker senare...

En ordentlig kap/ger kostar ju ett antal tusen...

En idé som bara poppade upp... om man skall trimma av säg en mm av en list med en "manuell" geringssåg och klingan vill vandra (böjas pga av ojämn belastning), skulle man inte kunna lösa problemet genom att lägga en "offerlist" på varje sida om listen som skall sågas? De två offerlisterna behöver vara lite högre (1-2 cm) än listen som skall sågas så att man sågar i dem först. Tanken är att sågspåren i offerlisterna ger så pass bra stöd åt klingan i sidled - precis intill listen man vill trimma ner - att den inte kommer att svikta. Man skulle kunna säga att det blir som en liten geringslåda som precis rymmer listen som skal trimmas. Nackdelen är förstås att det går åt en liten bit av offerlisterna för varje snitt, men å andra sidan behöver det inte vara något ädlare virke så länge bitarna är raka och passar i storlek.

Som sagt, bara en tanke... det finns säkert något smartare sätt...

Paul-Staffanstorp
Känns som du har för mycket fritid då du lägger så mycket tid på att lösa problem... haha ;)

Men visst skulle det kanske fungera...
Själv kör jag med maskin då man får det perfekta resultatet direkt och dessutom spar man en jä*la massa tid och bekymmer. :)

Vi har väl alla varit nybörjare o naiva o trott att verktygsfynd enbart är kopplat till prislappen.

Jag har haft en eller tom två manuella gersågar innan jag insåg hur korkat det var.

TS skall naturligtvis hyra eller köpa en riktig maskin

Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Vi har väl alla varit nybörjare o naiva o trott att verktygsfynd enbart är kopplat till prislappen.

Jag har haft en eller tom två manuella gersågar innan jag insåg hur korkat det var.

TS skall naturligtvis hyra eller köpa en riktig maskin
Ha ha... ja jag har med två stycken som står och samlar damm och rost i förrådet...
Samt någon billig kap/gersåg dessutom...

Numera är det bara Kapexen som gäller... :P

Tror även jag ägde någon form av "plastlåda"/"Plast U.-Balk"som hade försågade snitt i 45 o 90 grader på kanterna.
En ryggsåg följde visst även med, undrar om det inte var ett IKEA-paket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.