Jag tänkte bränna brädorna till odlingslådor som jag håller på att bygga. Frågan är om de måste vara hyvlade? Varför isf? Och vad händer om de inte är hyvlade? (Lånad bild)

• Brända träbrädor placerade på marken, sannolikt för att användas till odlingslådor, med växter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maijan skrev:
Jag tänkte bränna brädorna till odlingslådor som jag håller på att bygga. Frågan är om de måste vara hyvlade? Varför isf? Och vad händer om de inte är hyvlade? (Lånad bild)
Om den sidan du bränner inte är hyvlad tänker jag att du troligen lättare får brädan att fatta eld (pga de fibrer som står upp), men om du sen borstar av den i lagom god tid borde det väl ändå funka.
Sen får du antagligen lite mer struktur på den. Utomhus kan det ev vara dåligt (kan fastna smuts och fukt och växa mögel osv), men hur illa det kan bli har jag ingen aning om.

• Gilla
Maijan
  • Laddar…
Du får ett ojämnare utseende med ohyvlat. Ska du elda rejält och sedan borsta bort sotet spelar det mindre roll. Enklast är att testa några olika bitar och grader av bränning. Det lilla jag testat är det inte helt lätt att nå lagom nivå.
Ha en sprejflaska med vatten (för glöd på brädorna) , en hink med vatten och helst något mer att släcka med.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.