Då fåreslår jag att du läser tråden igen. mycket vettigt har sagts och det verkar lite som du blundar för detta med stambyte. Du har väl antagligen ställt in dig på att få ett snyggt badrum nu och vill inte höra att du skall laga tillfälligt.

Men för din egen skull hör i allafall när det är dags för stambyte( betyder att alla rör dras om eller byts= rivning av kakel och uppbrutet golv) och sen kan du avgöra om det är värt att lägga i runda slängar 70 k.

Sen kanske du kan göra en deal när stambytet görs att du får lägga till pengar för att få andra material än standardlösningen. men det kanske inte funkar så i bostadsrätt?

tallie skrev:
Detta var väldigt bra bild! Ser ut exakt som mitt badrum!! så du tog bort badkaret och satte dit en dusch eller?
Nu förstår jag att det är bäst att ta bort karet!!
Och vitt jobb ska det bli!!
Jag har pratat med så många, så man blir lite förvirrad. Hälften säger att man inte ska betala så mycket som 45.000 för bara arbetet och att jag måste ta det svart medan hälften säger tvärtom. Man blir confused som en dum blondin som just köpt en BR och aldrig ens varit i närheten av en renovering tidigare:-o

Hej
Jo jag satte in ett nytt badkar på "tassar" från IDO eller IFÖ tror jag det kom ifrån, kostade runt 4000:- med benen eller tassarna.

Jag tog bort badkaret i ett stycke behövde inte slå i sönder det, det ligger i en metall vagga. När du bilar bort golvbrunnen så är det inte så mycket jobb att förtsätta bila bort röret som går till stammen, då har man ju bytat det som går att byta jag tog även bort avloppsröret som kom från handfatet, eftersom både handfat och golvbrunnen går ihop med avloppet från toaletten, då vet man ju att allt är nytt.
Glöm inte bort att dokumentera alla stegen i renoveringen dels för din egen skull samt för framtida försäljning

/Alex

Min nya plan nu är följande: talade med styrelsen och de planerar att byta stammar om några år, mellan 3-5 år!!! Jag frågade vad de tyckte om att jag skulle renovera för ca 60.000:- men de kunde inte svara.
Bestämde mig därför för att riva bort all kakel och kakla om hela badrummet, men lämna kvar badkaret och inte byta golvbrunn heller. Bara göra det nödvändigaste och fräscha upp det. Enligt bilderna, hade ni behållt toastolen och bara bytt vasken, eller ser även den gräslig ut? Tänkte köpa vask med underskåp och sätta dit blandare till vask o badkaret. Sen skulle jag vilja ha en handuksvärmare, men då krävs att någon installerar om elen, eller? Behöver jag ändå en VVS man till min renovering, trots att jag inte rör golvbrunnen? Behöver man alltid en elektriker till handdukstorkaren?

Att bara byta kakel utan att åtgärda tätskikt och golvbrunn kan lite elakt kallas fuskbygge. Jag ser risken att om fuktskador uppstår så kommer försäkringsbolaget att dra öronen åt sig eftersom renoveringen inte är fackmannamässigt genomförd. Å andra sidan så är det inget problem om badrummet överlever tills stambytet.

Jag var i precis samma situation som du för ett par år sen då jag köpte min första BR (också i Malmö :-) ). Minus de nerfallna kakelplattorna. Jag valde en "uppfräschning" i form av att måla om den okaklade delen, byta spegelskåpet och sätta upp ytterligare ett litet skåp. Det var en enkel renovering som inte ändrade badrummets konstruktion. M a o så riskerar jag inga problem med försäkringsbolagen eftersom det fortfarande är ett "originalbadrum".

Hade jag varit som du så hade jag reparerat de nedfallna plattorna, kanske bytt toastol + handfat och målat om lite.

Du kan ev. behöva en rörmokare för att plugga igen rör om du ska byta handfat. Kolla om det finns avstängningskranar för varm- och kallvatten under handfatet. Om det finns det så kan du nog fixa det själv. Detsamma gäller toan. En elektriker behövs för att installera handdukstork. Ev behövs jordfelsbrytare till en sådan. Andra vet säkert mer om det.

johan77 skrev:
Att bara byta kakel utan att åtgärda tätskikt och golvbrunn kan lite elakt kallas fuskbygge. Jag ser risken att om fuktskador uppstår så kommer försäkringsbolaget att dra öronen åt sig eftersom renoveringen inte är fackmannamässigt genomförd.
Eftersom fuktskador går på föreningens försäkring (så var det hos oss i.a.f.) så ansåg i.a.f. jag mig ha ryggen fri om jag fick styrelsens godkännande till att byta ut kaklet. Vilket jag fick. Vad man måste tänka på dock är att badrummet inte är i ett dugg bättre skick fuktmässigt efter en sådan "renovering". Det är fortfarande inte lämpligt att duscha utan att skydda bakomliggande vägg.

Värt att notera är att vi hade massiva betongväggar som ju inte är lika fuktkänsliga som t.ex. träreglar och gips. Kan ju ha påverkat när styrelsen godkände omkaklingen.

Konsulten nämnde styrelsens försäkring.....hur är det med din egen. Låt säga att du de facto ger dig på en ful-lösning och det skulle läcka vatten ner till grannen (om du inte bor nederst dvs) vem tror du får stå för grannes badrumsrenovering då? Jo DU! Det är inte helt enkelt var ansvarsfördelningen landar på och det är en sak vad styrelsen säger nu, och vad den säger när fuktskadan är ett faktum, om det skulle bli så. Säger styrelsen att det är ok att göra en ful-lösning så skall du absolut ha detta skriftligt, då de i så fall tar på sig ett ansvar som lagen inte kräver.

Detta kan du sedan hålla emot dem om något problem uppstår och saken blir ett försäkringsärende som styrelsen inte vill att föreningen står för. Se även till att du har bostadsrättstilläg till din hemförsäkring (såvida du inte har Länsförsäkringar, där detta ingår) annars kan det bli dyrt. Har sett fall med dåligt inkopplade diskmaskiner där bostadsrättshavaren tvingats betala nytt kök till grannen under p g a vattenskada. Så detta är ett råd i all välmening.

En kompis råkade ut för precis samma sak, kaklet trillade ner. Han hittade en svensk kille som rev plattorna och kaklade om hela badrummet för 800 kr. Detta i mitten på 90-talet innan byggboomen. Blev kanonsnyggt, och han var jättenöjd, men tyvärr inte gjort enligt branschnorm eftersom fuktspärr saknades. Men en uppfräschning för en låg summa. Kaklet gick nog på några tusen.
Lägenheten såldes efter några år, men då ingen besiktigar ordentligt innan köp är det sällan sånt upptäcks.
Badrumsbranschen verkar vara full av lycksökare idag och ingen skulle kakla ett badrum för de pengarna nu, inte ens utländska svartjobbare.
Sen är det inte säkert att föreningen byter ut alla badrummen vid stambyte, det är upp till styrelsen&stämman eftersom det är bostadsrättinnehavaren som ansvarar för tätskiktet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.