Jasså, är det dyrt med 5000:- extra för att riva badkaret också? Aaah, blir så förvirrad! så man kan inte sätta tillbaka det gamla sen igen?

Ok, men då förstår jag nu bättre vad jag mer måste göra. Jag ska riva allt och köpa nytt badkar/dusch, stol o fat o blandare. Brukar man köpa nåt mer?

Kan man hitta billiga badkar o duschar nånstans?

Som är skrivet tidigare. Kolla med styrelsen hur planen för stammar mm ligger i tiden innan du börjar planera för mycket.
Gamla kar brukar kunna gå att hitta på div återvinnings butiker.
Men med risk att verka tjatig. Gör inget förens du vet hur det blir med stambyte. Mer än att hänga upp ett draperi så du kan duscha utan att spola direkt på väggen.

Firman har våtrums-certifiering. Han visade det! Men 45.000:- för allt inklusive badrummet; är det så dyrt?

VAd kan en dusch eller badkar kosta att köpa ca?

tallie skrev:
Firman har våtrums-certifiering. Han visade det! Men 45.000:- för allt inklusive badrummet; är det så dyrt?

VAd kan en dusch eller badkar kosta att köpa ca?
I mina lekmannaöron låter det som ett rimligt pris. Men om hela badrummet skall rivas om två år p.g.a. stambyte så blir det ju dyrt. :)

P
tallie skrev:
Firman har våtrums-certifiering. Han visade det!
Då låter det j-vligt märkligt att han erbjuder sig att renovera badrummet utan att ta bort karet. Som redan nämnts går det inte att följa gällande branschregler utan att ta bort det.
45000:- låter lite för billigt i mina öron, och om något låter för bra för att vara sant så beror det oftast på att det inte är det...

Jag hade kontaktat en annan entreprenör.

När man tar ut det gamla badkaret så behöver man oftast slå sönder det, för det brukar vara inmurat i kortändarna. Så det kräver lite efterlagning mm så 5000 låter inte helt orimligt.
Och det lär vara nödvändigt annars kommer man inte åt att byta golvbrunnen.
Sen är det vanligt att rören för varmt och kallt vatten kommer upp bakom badkaret, och de lär inte vara i bästa skick.
Har varit med om att de har stått och läckt bakom badkaret. T om att man har kunnat bryta av de gamla galvrören för hand.
Så lägg inte en massa pengar i onödan för vid ett stambyte så ryker allt ändå... Är huset såpass gammalt så ska föreningen ha med det i sin underhållsplan av fastigheten.

Enligt bostadsrättslagen ansvarar föreningen endast för stammar och de vattenledningsrör som inte är synliga. Föreningen står dock inte för ytskiktet, såvida man inte självmant iklätt sig ansvaret för detta. Precis som alla andra säger, be att få se underhållsplanen, eller åtminstone att styrelsen underättar dig om när i tiden ett stambyte är aktuellt. För sju år sen renoverade en firma badrummet i min lägenhet i Lund. De tog omkring 20 000 för både jobb och material, då var det dock plastmatta. Så det måste inte heller bli jättedyrt. Mycket hänger på hur din förening hanterar saker och ting, och att du får tag i en seriös firma som gör jobbbet. Lycka till :)

Konsulten skrev:
Dock är tätskikt och stammar oftast föreningens ansvar. Så om jag vore du skulle jag skaffa tillstånd från föreningen att enbart bättra på ytskiktet (kalekplattorna) tills stammbytet skall ske. Sätt sedan tillbaka de plattor som ramlat ner (eller ersätt dem om de är trasiga). Utan att tätskikta eller byta ut golvbrunn. Lägg inga stora pengar på kakel/klinker eftersom allt du gör kommer att ryka när föreningen byter stammar. Läget är troligen inte mer akut nu än det var för ett år sedan. Väggen bakom kaklet utsattes för vattnet innan plattorna ramlade ner också. Skillnaden är att nu syns det.

Jag tycker 45 k låter lite i underkant för en seriös firma som kör vitt, men jag förmodar att inget nytt porslin eller liknande ingår då. Rivningen brukar vara ganska omfattande för ett 50-tals badrum (=dyrt). Och det gamla gjutjärnsbadkaret måste tyvärr bort så att man kan lägga tätskikt bakom. Om nya firman inte inser det så bör du stryka dem också, tycker jag.
Jag bor själv i Malmö men har ingen egen erfarenhet av badrumsrenoverare. Förmodligen hade jag provat någon stor, etablerade som typ Lindströms i Lomma om jag ville ha en total ombyggnad där allt inkl rivning ingår.

Lindströms tar rejält betalt och har lång väntetid (när vi frågade sist). Tror de skulle ta uppåt 150 000 för ett pyttelitet badrum inkl material. Tyckte vi var för dyrt. Så omfattande är det inte att riva, det tar kanske en dag eller två. Proffsen gör det så snabbt, själv hade det tagit minst en vecka. Sen ska det putsas upp, fuktspärras m.m.
Jag hade frågat flera små firmor istället.
Du ska kunna få det gjort för 70 000 och uppåt inkl material. Men de tar i för att ha marginaler tror jag och inte gå back på ett fastpris. Eller så har de för mycket att göra och tar i, de får ändå jobben.

Jag har sett att denna firma gjort bra jobb hos andra, så jag tror de ska vara bra.

Jag undrar vad som är skillanden mellan att låta dem göra det svart eller vitt? Kan man göra avdrag för renovering av badrum? Vad är annars vitsen med att göra det vitt?

Undrar om den kvinnliga politikern och finansministern tyckte det var onödigt att betala vit när de skulle betala barnflickorna och betalade svart istället. ;D

Hej

Jag renoverade ett likadant badrum i en bostadsrätt som var byggd-54 i centrala Malmö, vill bara tillägga att det är ett jäkla jobb att bila bort all den gamla "fuktspärren" eller kall asfalten och man bör vara väldigt försiktig när man bilar bort golvbrunnen så man inte råkar komma ner till grannen under :)

"Fuktspärren"

• blandade_bilder_104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tallie skrev:
Jag har sett att denna firma gjort bra jobb hos andra, så jag tror de ska vara bra.
Det är det som inte är synligt för ögat som är viktigast att det blir rätt. Sätta kakelplattor så att det ser bra ut är inte så extremt svårt eller tidskrävande. Slarv med tätskiktet syns inte men kan ge stora skador på sikt.

tallie skrev:
Jag undrar vad som är skillanden mellan att låta dem göra det svart eller vitt? Kan man göra avdrag för renovering av badrum? Vad är annars vitsen med att göra det vitt?
Vad som är vitsen? Tja, vad är generellt sett vitsen med att vara laglydig och inte gå omkring och råna kvartetsbutiker, snatta CD-skivor och köra 90 på 30-väg?  ;)

Om du behöver reklamera jobbet av någon anledning är du ju i en klart sämre sits om du betalat svart än om du betalat vitt.

ROT-avdraget är ju borta nu så det enda avdrag du får göra är från en eventuell vinst om du skall sälja bostadsrätten.

Detta var väldigt bra bild! Ser ut exakt som mitt badrum!! så du tog bort badkaret och satte dit en dusch eller?
Nu förstår jag att det är bäst att ta bort karet!!
Och vitt jobb ska det bli!!
Jag har pratat med så många, så man blir lite förvirrad. Hälften säger att man inte ska betala så mycket som 45.000 för bara arbetet och att jag måste ta det svart medan hälften säger tvärtom. Man blir confused som en dum blondin som just köpt en BR och aldrig ens varit i närheten av en renovering tidigare:-o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.