Byggahus.se

Massor av funderingar

1. U
    Medlem · 1 inlägg

undrandeherre

Medlem
    Såå det här kan bli långt.. Jag har massor av tankar och funderingar som jag önskar svar på från de som kan.

Jag bor idag i en bostadsrätt och lever ett stressigt liv i en storstad och håller på förgås av stress. Jag känner att jag är fast i ett ekkorhjul och skuldsatt, jag har flera jobb för att gå runt och har massor av engagemang och projekt och jag känner att jag bara vill släppa allt och få lugn och ro i mitt liv..
    Jag har en dröm och en tanke som jag och min kompis kläckte nyss och då uppkommer en hel del funderingar på detta som jag tänker att någon här säkert har svar på.

Min bästa kompis har ett hus på en tomt i en liten by långt från stadens stress. Han har också en obebyggd tomt i direkt anslutning till hans tomt. Idag använder han den tomten mest som vedupplag och förvaring för diverse fordon och en stor carport.

Min vän är väldigt mån om mig och vi har en extremt nära relation och han vill såklart stötta mig och hjälpa mig och han uppskattar om jag kommer nära och kan umgås mer med honom också.

Han erbjöd sig att jag kan sätta upp ett enkelt hus på den tomten och komma bort från allt och samtidigt sanera skulder.

Så här har vi funderat.

Jag säljer min bostadsrätt, slutar på mina jobb etc.. Vinsten som jag gör kommer räcka till att sanera alla mina skulder, bygga detta enkla huset samt ge mig en buffert som jag kan leva på ett tag för att få en paus, hinna bygga huset och sen att leva på ett tag tills jag hittar något ströjobb. Tanken är att jag ska försörja mig på ströjobb istället för att låsa upp mig på ett fast jobb. Jag kommer inte ha någon mer utgift än mat och mobilräkning och ev el..

Tanken är att jag ska ha en så enkel stuga som möjligt. Vi ska bygga den själv med våra bara händer.. Material har vi möjlighet att få tag på väldigt billigt.. Endast en liten köksvrå, en säng och så.. Gasspis och så enkelt som möjligt.. Jag planerar att endast värma upp med kamin, då min vän har fri tillgång till ved. Jag kommer inte dra in vatten eller avlopp utan hämta vatten i min väns hus, där jag också får duscha och ttvätta kläder. Så en mulltoa eller förbränningsto om jag drar in el från min kompis hus (vilket jag inte har bestämt ännu, kanske kör helt elfritt)... I framtiden när jag sparat undan pengar går det uppgradera, dra in avlopp, vatten etc om jag vill..

På det här sättet blir jag skuldfri, slipper ekorrhjulet, kan klara mig på ströjobb för mat och andra levnadskostnader. Boendet blir mer eller mindre gratis. Jag kommer nära naturen som jag älksar. Kan koka mitt kaffe på en öppen eld och bara vara..

Nu till funderingarna..

Som jag förstår behöver vi söka bygglov för att sätta upp stugan på tomten, då det inte finns någon huvudbyggnad, annars hade det gått utan bygglov (attefallshus?).. Men då det är en separat tomt bredvid hans hus så blir det alltså ett nytt bygglov? Grannarna bryr sig inte och kommer inte oponera sig.. är det nått speciellt vad gäller bygglov att tänka på? Då det idag inte finns något boninghus eller fritidshus på den här tomten, är det nått speciellt man måste söka för att få bygga ett hus Hur lång tid brukar sådant ta? Vi vill isåfall börja bygga i vår..

Bör vi skriva ett arendeavttal så jag arenderar tomten och så är det jag som ska söka bygglov, eller är det bättre att min kompis söker bygglov och står som ägare till stugan och sen gör han och jag upp mellan oss eller hur blir det bäst rent praktiskt?

Finns det några krav eller regler attt en måste ha vatten, avlopp eller liknande i ett boningshus? Eller kan jag bygga ett så här enkelt hus som boningshus?

Finns det andra regler för att bygga fritidshus? Går ju att söka och bygga som ett fritidshus om det är enklare, och sedan flytta in till sitt fritidshus? Alternativt att min vän söker att få bygga en gäststuga eller liknande och sen att jag flyttar in i hans gäststuga? Om det finns olika regler för olika bygnationer? Om det spelar nån roll i slutändan?

Hur får jag en adress till huset och hur bestäms det? tänker de hus som redan finns i byn har ju redan nummer, förstör min lilla stuga de nummer som redan finns på husen i byn? :Eller då jag husserar på min kompis tomt, blir det bara c/o min kompis adress..

Kommer säkert många fler frågor på vägen.. Men framför allt nu i början är det alltså kring bygglov och om en har rätt att sätta upp en stuga på min kompis tomt, bredvid hans hustomt och kunna bo där enkelt och bohemiskt i skogen =)

Redigerat 2 feb 2020 13:10
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.