Nu har 'snickarna' lagt furugolv på golvbjälklaget. Men de har lagt det kloss mot väggen och i bästa fall med 2mm rörelsefog. Dessutom skruvat i noten och inte i fjädern.

Vad händer i augusti när det blir fuktigt? Sprickor, resning? Eller är det lugnt?

Mattias

Jag vet inte hur mycket furu rör sig men jag skulle tro mer än ek och vi hade massivt ek-golv med plankor (22 mm) och i ena rummet blev det bara ca. 3-5 mm runt väggarna och det slutade med en stor bula på mitten i rummet.

Att de skruvat i not tror jag inte spelar så stor roll, det blir ju lite mer gods i fjädern men det ska nog sitta ändå.

S
Ek rör sig ungefär dubbelt som mycket som furu.

Golvet håller 8% vid leverans, och nu är det ganska torrt inne. I augusti brukar det vara värre helt klart. De få lägga om eller såga längs väggarna... Ska ha flytande ekparkett i köket så då får de vara extra noga med rörelsefog låter det som!

Tack för inspel!

Jag fick såga bort ca. 20 mm av mitt golv på ena sidan för att få ner bulan. På andra sidan tog jag bort listen, skar bort nedre delen av gipsskivan (+13mm) och lade tillbaka listen igen.

Det var ett rum på ca. 3,5x4 meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.