Har väggar med masonit på som ska målas, hur spacklar man skarvarna så att det håller eller måste man klä hela väggarna med någon väv eller annat så inte färgen spricker i skarvarna?

A ante.b skrev:
Har väggar med masonit på som ska målas, hur spacklar man skarvarna så att det håller eller måste man klä hela väggarna med någon väv eller annat så inte färgen spricker i skarvarna?
Spackla räcker inte. Du tänker helt rätt.
Väv eller tapet är ett enkelt sätt.

O O skrev:
Spackla räcker inte. Du tänker helt rätt.
Väv eller tapet är ett enkelt sätt.
limma pappremsa över skarvarna håller det?

Kanske.
Det är svårt att veta. För det beror på vad det är för rörelser i väggarna. Men det är definitivt bättre än inget.
Tjockare remsor håller bättre men syns tydligare.

Det finns ett sätt till. Ojämnheter syns tydligast på jämna enfärgade ytor. Så att ha ett mönster, gärna oregelbundet, fungerar som kamouflage och kan dölja ganska stora ojämnheter. Det är en avvägning mellan typ helvit slät vägg med synliga sprickor och ojämnheter. Eller en mönstrad vägg där samma sprickor och ojämnheter inte syns.

Pappersremsor och kamouflage av något slag är antagligen bäst. Så frågan är om det går att hitta något kamouflagemönster man tycker är snyggt. Bara att leta.

N
Vi har tio mm masonitskivor i hela bottenvåningen, och det är en av de saker jag inte uppskattar i vårt hus. Att endast remsa och spackla fungerar inte, det spricker. Det som är bäst är remsor, spackel och en bra microlitduk. Vanlig tapet spricker. I de rum som vi tapetserat har jag limmat en rejäl remsa av vävtapet( minst 30 cm), spacklat och sedan tapetserat, och det fungerar.

På ovanvåningen är det gipsskivor och det är inte några bekymmer. Masoniten rör sig mer än gips och jag tror att det beror på både luftfuktighet och temperatur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.