7 280 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Maskinstödd sinkning - köpa jig, kolla youtube eller bygga superjig?
Jag köpte Duabhusets billiga jig för detta och när jag fick hem den så tyckte jag att den var lite väl orätvinklig så jag klagade på detta och fick en till. Den andra jiggen var väl något bättre men inte helt bra den heller. Byggde en bas till den som håller den i rät vinkel och med denna så funkar den helt ok.
Den stora nackdelen med de billiga verkar vara att man måste köra stål med kullager och det är ju sådär livslängd på dem. Man kanske kan hitta stål med lite högre kvalite men det gäller ju att inte göra bort sig och fräsa in i mallen.
Om du är intresserad av den jig som jag har över kan du ju höra av dig.
Den stora nackdelen med de billiga verkar vara att man måste köra stål med kullager och det är ju sådär livslängd på dem. Man kanske kan hitta stål med lite högre kvalite men det gäller ju att inte göra bort sig och fräsa in i mallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är intresserad av den jig som jag har över kan du ju höra av dig.
Tack för recension och erbjudande. Första steget är att testa med plastpluppen. Så får vi se om det blir jiggköp, fortsatt handsågande eller en tur till IKEA efter det.
Det finns tydligen en sån jigg på skolan, men då någon har fräst i mallen ligger den och skräpar på vinden.
Det finns tydligen en sån jigg på skolan, men då någon har fräst i mallen ligger den och skräpar på vinden.
Nu har magnetjiggen kommit och testats. Eftersom jag inte har någon vettig markeringskniv tog det ett par misslyckade försök med att hantera pennstrecket, men efter det fick jag till sågningen riktigt bra. Fortfarande halvklantig med stämjärnen, men det är väl bara att öva på. Jag ger den här metoden ett tag innan jag funderar på något dyrare eller krångligare.
Jag ser att det ser lite bättre ut än det är, då jag slipade bitarna och nu ligger det sågspån i botten av ett par fogar och döljer glipan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser att det ser lite bättre ut än det är, då jag slipade bitarna och nu ligger det sågspån i botten av ett par fogar och döljer glipan.
Så var den värd en röding?Hep skrev:
Nu har magnetjiggen kommit och testats. Eftersom jag inte har någon vettig markeringskniv tog det ett par misslyckade försök med att hantera pennstrecket, men efter det fick jag till sågningen riktigt bra. Fortfarande halvklantig med stämjärnen, men det är väl bara att öva på. Jag ger den här metoden ett tag innan jag funderar på något dyrare eller krångligare.
[bild]
Kanske. Nu testade jag i furu, som genom sin mjukhet är förlåtande samtidigt som jag tycker det är svårt att få riktigt krispiga snitt. Jag hoppas hinna testa lite mer och med hårdare träslag som borde sätta den och mig på lite svårare prov i helgen.
Avrapportering:
Kats-Moses plastplupp med magneter funkar kanon för att såga rätt. Med övning går det att få till stämjärnsbankandet också men där såg jag inte lika stor nytta av pluppen. En bra metod dom är rimligt snabb.
Min utmaning är att det inte funkar i praktiken att handbanka då den arbetsställningen är kass. På något sätt behöver jag stå/sitta med böjd nacke och eftersom den numera består av mer titan än ben, så går det bara korta stunder. En fog per kväll funkar, så jag behåller pluppen och använder den om det ska byggas något speciellt. Men jakten på mer industriell metod fortsätter.
Mitt pågående projekt på skolan med fem lådor får något som jag inte minns vad läraren kallade det, men i min amerikanska bok kallas ”routed drawer lock joint”. Har jag tur kommer jag tycka om det så mycket att jag inte saknar sinkorna i mitt liv och slipper fundera mer.
Kats-Moses plastplupp med magneter funkar kanon för att såga rätt. Med övning går det att få till stämjärnsbankandet också men där såg jag inte lika stor nytta av pluppen. En bra metod dom är rimligt snabb.
Min utmaning är att det inte funkar i praktiken att handbanka då den arbetsställningen är kass. På något sätt behöver jag stå/sitta med böjd nacke och eftersom den numera består av mer titan än ben, så går det bara korta stunder. En fog per kväll funkar, så jag behåller pluppen och använder den om det ska byggas något speciellt. Men jakten på mer industriell metod fortsätter.
Mitt pågående projekt på skolan med fem lådor får något som jag inte minns vad läraren kallade det, men i min amerikanska bok kallas ”routed drawer lock joint”. Har jag tur kommer jag tycka om det så mycket att jag inte saknar sinkorna i mitt liv och slipper fundera mer.
Jag beställde direkt från KM. Det blir en del i frakt och runt 250 till i tull och moms, så det kan vara värt att se om någon annan säljer. Fast den är riktigt bra, så det kan vara värt pengarna. Jag sparar min om jag vill göra någon enstaka fog när jag inte har bråttom.
Det finns ju ganska många liknande dovetail sågguider, kanske någon närmre så man slipper betala så mycket frakt. Fine woodworking testade ett gäng för inte så länge sen, är man inte medlem kan man signa upp för 2 veckors gratismedlemsskap o tjuvläsa så mycket man kan.
https://www.finewoodworking.com/project-guides/joinery/dovetail-saw-guides
https://www.finewoodworking.com/project-guides/joinery/dovetail-saw-guides
Nu vet jag inte vad ALL IN priset blev för KM jiggen men skulle gissa runt 800 - 900 SEK?
Fördelen med just den jiggen är att den är låg nog för att funka med sinksågar med rygg. Den är ju också både en jigg för crosscut och dovetails. Veritas jiggen ligger väl runt 800 SEK på Amazon inklusive frakt och 600 SEK ifrån Tyskland Fine-Tools.
Fördelen med just den jiggen är att den är låg nog för att funka med sinksågar med rygg. Den är ju också både en jigg för crosscut och dovetails. Veritas jiggen ligger väl runt 800 SEK på Amazon inklusive frakt och 600 SEK ifrån Tyskland Fine-Tools.
Om jag minns rätt blev det runt 800 totalt. Det går fortare och blir bättre, men väldigt svårt att säga hur många kronor den är värd.
Jag jämförde med andra och den här blev ”billigare” än andra då det bara krävdes en jigg för flera vinklar. Sedan tyckte någon på nätet att den var stabilare då den hade två magneter per sida.
Jag jämförde med andra och den här blev ”billigare” än andra då det bara krävdes en jigg för flera vinklar. Sedan tyckte någon på nätet att den var stabilare då den hade två magneter per sida.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden