8 397 läst ·
56 svar
8k läst
56 svar
Maskiner och planering av hobbysnickeri i radhusförråd
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Ställer du den med ryggen mot väggen så sticker den ut 90cm. Den är ca 2m hög och 60cm bred. Typ perfekt/lite åt det stora hållet.lerpoel skrev:
Väger in på ca 200kg, en helt ok matchvikt.
(Jag kanske inte ska uttala mig om att få plats..)
Det går säkert få in... köpte mig precis själv en bandsåg ett par nummer större än tänkt, leker med tanken att bordet går över hyveln och pelarborren går kila in "bakom". Bandsågen är ju ganska smal, utöver bordet som blir en stor kvadrat. Ofta går ju det också tilta.
Jag håller till i garaget och har som ambition att kunna få undan maskinerna så att det i alla fall går att få in en bil i garaget.
Jag håller till i garaget och har som ambition att kunna få undan maskinerna så att det i alla fall går att få in en bil i garaget.
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Lyssna inte på Ola. Han bara tänker praktiskt. Typ att man ska kunna få plats att använda sina maskiner och sånt trams.Ola C skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Men som Ola säger, om det ska klyvas plank så är sågen bra, om den ska användas medtill mindre operationer så sikta på ngt mer som den jag tipsade om.
Ja, det är ju på toppen av priolistan:Ola C skrev:
1. Grov dimensionering av virke som sedan ska till rikt- och planhyvel
2. Övriga klyv och kap-operationer som sedan kan städas upp med handhyvel
3. Kurvsnitt
Med det sagt så ställde jag frågan för att den känns lite i största laget. Men det kanske är så att om jag går ner till en 450-500mm-maskin så krymper den bara nån decimeter i läng och lite på bredden?
Ja, den var precis i andra änden av skalan. Den funkar nog också egentligen, men känns lite för liten. Precis som den här känns lite för storFrustrator skrev:
Ja, som jag har förstått det - genom att läsa tidningsartiklar och se på youtube, ingen verklig erfarenhet här - så gör rotationsmassan mycket arbete och det krävs väldigt lite motorstyrka. Du kan såga ganska grova stycken bara genom att snurra upp hjulen för hand om du verkligen vill.J JFrisk skrev:
Här finns ett exempel på en som körs med hand (fot!)-kraft: https://www.mortiseandtenonmag.com/blogs/blog/the-human-powered-bandsaw
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Jag är ju inte du, jag är van vid att ha det trångt och att man får möblera om när man ska använda en maskin. Jag hade slått till på den om den bodde närmare mig.lerpoel skrev:
Ja, det är ju på toppen av priolistan:
1. Grov dimensionering av virke som sedan ska till rikt- och planhyvel
2. Övriga klyv och kap-operationer som sedan kan städas upp med handhyvel
3. Kurvsnitt
Med det sagt så ställde jag frågan för att den känns lite i största laget. Men det kanske är så att om jag går ner till en 450-500mm-maskin så krymper den bara nån decimeter i läng och lite på bredden?
Ja, den var precis i andra änden av skalan. Den funkar nog också egentligen, men känns lite för liten. Precis som den här känns lite för stor![]()
Blir den för stor, sälj den.
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
OWWM Rule No. 5: In the time between finding a machine and asking others if you should buy it someone else will come to the proper conclusion.
Jag håller spontant med, tyckte bara det kändes lite lite jämfört med min såg som har en motor på 3,7kW, 5hk. Blev därför lite nyfiken på hur mycket man egentligen behöver.lerpoel skrev:
Ja, som jag har förstått det - genom att läsa tidningsartiklar och se på youtube, ingen verklig erfarenhet här - så gör rotationsmassan mycket arbete och det krävs väldigt lite motorstyrka. Du kan såga ganska grova stycken bara genom att snurra upp hjulen för hand om du verkligen vill.
Här finns ett exempel på en som körs med hand (fot!)-kraft: [länk]
Om du jämför det arbete som utförs, del av klinga i ingrepp i materialet, hastigheten hos tänderna och tändernas tjocklek så inser du nog att det krävs mindre energi för bandsågen att klyva ett stycke jmf cirkelsågenJ JFrisk skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg