lerpoel lerpoel skrev:
Tack för info. Det ser ut ungefär som de hjul jag har varit och spanat på Bauhaus på,

Vad tror ni om en Lini LBS570? Är det en alldeles för stor maskin för min lilla bod?

[bild]
Ställer du den med ryggen mot väggen så sticker den ut 90cm. Den är ca 2m hög och 60cm bred. Typ perfekt/lite åt det stora hållet.
Väger in på ca 200kg, en helt ok matchvikt.

(Jag kanske inte ska uttala mig om att få plats..)

• Gilla
lerpoel och 1 till
  • Laddar…
Det går säkert få in... köpte mig precis själv en bandsåg ett par nummer större än tänkt, leker med tanken att bordet går över hyveln och pelarborren går kila in "bakom". Bandsågen är ju ganska smal, utöver bordet som blir en stor kvadrat. Ofta går ju det också tilta.
Jag håller till i garaget och har som ambition att kunna få undan maskinerna så att det i alla fall går att få in en bil i garaget.

• Gilla
lerpoel
  • Laddar…
Jag har en väldigt liten bandsåg, jag använder i stort sett som en kontursåg, trots det så tar den upp ca 50x40 cm så egentligen blir det inte så stor skillnad. Det är några decimeter men användningsområden är mil ifrån varandra

• Gilla
lerpoel
  • Laddar…
Jag tycker den är lite för stor för 9 kvadrat men det beror ju på vad man prioriterar. Är såghöjd och att kunna sågna egna plank väldigt högt på priolistan går den ju att klämma in.

• Gilla
lerpoel
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag tycker den är lite för stor för 9 kvadrat men det beror ju på vad man prioriterar. Är såghöjd och att kunna sågna egna plank väldigt högt på priolistan går den ju att klämma in.
Lyssna inte på Ola. Han bara tänker praktiskt. Typ att man ska kunna få plats att använda sina maskiner och sånt trams.

• Haha
  • Gilla
LRSvensson och 3 till
  • Laddar…
Jag har ingen erfarenhet av bandsågar men tyckte 1,5kW ~2hk lät lite lite för en så stor såg, krävs det inte mer? Går bandsågarna mycket på massan i hjulen?

Men som Ola säger, om det ska klyvas plank så är sågen bra, om den ska användas medtill mindre operationer så sikta på ngt mer som den jag tipsade om.

lerpoel
Ola C Ola C skrev:
Ja, det är ju på toppen av priolistan:

1. Grov dimensionering av virke som sedan ska till rikt- och planhyvel
2. Övriga klyv och kap-operationer som sedan kan städas upp med handhyvel
3. Kurvsnitt

Med det sagt så ställde jag frågan för att den känns lite i största laget. Men det kanske är så att om jag går ner till en 450-500mm-maskin så krymper den bara nån decimeter i läng och lite på bredden?

Frustrator Frustrator skrev:
Men som Ola säger, om det ska klyvas plank så är sågen bra, om den ska användas medtill mindre operationer så sikta på ngt mer som den jag tipsade om.
Ja, den var precis i andra änden av skalan. Den funkar nog också egentligen, men känns lite för liten. Precis som den här känns lite för stor :)

lerpoel
J JFrisk skrev:
Jag har ingen erfarenhet av bandsågar men tyckte 1,5kW ~2hk lät lite lite för en så stor såg, krävs det inte mer? Går bandsågarna mycket på massan i hjulen?
Ja, som jag har förstått det - genom att läsa tidningsartiklar och se på youtube, ingen verklig erfarenhet här - så gör rotationsmassan mycket arbete och det krävs väldigt lite motorstyrka. Du kan såga ganska grova stycken bara genom att snurra upp hjulen för hand om du verkligen vill.

Här finns ett exempel på en som körs med hand (fot!)-kraft: https://www.mortiseandtenonmag.com/blogs/blog/the-human-powered-bandsaw

lerpoel lerpoel skrev:
Ja, det är ju på toppen av priolistan:

1. Grov dimensionering av virke som sedan ska till rikt- och planhyvel
2. Övriga klyv och kap-operationer som sedan kan städas upp med handhyvel
3. Kurvsnitt

Med det sagt så ställde jag frågan för att den känns lite i största laget. Men det kanske är så att om jag går ner till en 450-500mm-maskin så krymper den bara nån decimeter i läng och lite på bredden?

Ja, den var precis i andra änden av skalan. Den funkar nog också egentligen, men känns lite för liten. Precis som den här känns lite för stor :)
Jag är ju inte du, jag är van vid att ha det trångt och att man får möblera om när man ska använda en maskin. Jag hade slått till på den om den bodde närmare mig.
Blir den för stor, sälj den.

• Gilla
lerpoel
  • Laddar…
lerpoel
Jag får låta bli att fundera nästa gång, den försvann snabbt den där...

OWWM Rule No. 5: In the time between finding a machine and asking others if you should buy it someone else will come to the proper conclusion.

• Gilla
lerpoel och 1 till
  • Laddar…
lerpoel lerpoel skrev:
Ja, som jag har förstått det - genom att läsa tidningsartiklar och se på youtube, ingen verklig erfarenhet här - så gör rotationsmassan mycket arbete och det krävs väldigt lite motorstyrka. Du kan såga ganska grova stycken bara genom att snurra upp hjulen för hand om du verkligen vill.

Här finns ett exempel på en som körs med hand (fot!)-kraft: [länk]
Jag håller spontant med, tyckte bara det kändes lite lite jämfört med min såg som har en motor på 3,7kW, 5hk. Blev därför lite nyfiken på hur mycket man egentligen behöver.

J JFrisk skrev:
Jag håller spontant med, tyckte bara det kändes lite lite jämfört med min såg som har en motor på 3,7kW, 5hk. Blev därför lite nyfiken på hur mycket man egentligen behöver.
Om du jämför det arbete som utförs, del av klinga i ingrepp i materialet, hastigheten hos tänderna och tändernas tjocklek så inser du nog att det krävs mindre energi för bandsågen att klyva ett stycke jmf cirkelsågen :)

nanowire nanowire skrev:
Om du jämför det arbete som utförs, del av klinga i ingrepp i materialet, hastigheten hos tänderna och tändernas tjocklek så inser du nog att det krävs mindre energi för bandsågen att klyva ett stycke jmf cirkelsågen :)
Tror JFrisk jämförde med sin 'nya' bandsåg?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.